Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lindesberg
Registrerad
Sep 2010

Kokt eller okokt?

När vi talar om att använda kylpasta i proportion med ett riskorn, menar vi ett kokt eller okokt?

Mvh robin

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

okokt, det är väldigt små mängder pasta du ska ha mellan CPU och kylare.

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollywood
Registrerad
Mar 2010

Storleken som ett okokt riskorn är det man brukar applicera.

Det trycks sedan ut jämt och bra när kylaren sitter fastspänd och på plats.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hyssna
Registrerad
Jan 2011

okokt.

www.kategorib.se - Allsvenskan Tifo.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010

Beror på hur pastan är egentligen, men regeln säger okokt.

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H
NAD T787 | B&W CM10S2
Projekt: IceCase

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Sep 2008

grötris eller snabbris?
Skillnaden mellan kokt och okokt ris är nog inte så stor att det påverkar det mycket exakta måttenheten "riskorn"

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX780 OC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2009

långkornigt eller rundkornigt? råris eller vildris eller avorioris eller jasminris?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollywood
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Whippoorwill:

långkornigt eller rundkornigt? råris eller vildris eller avorioris eller jasminris?

Uncle Ben!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lindesberg
Registrerad
Sep 2010

Finns helt klart många variablar.. Vilket är guldkornet?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009

riset ska vara lika stort som en spaghetti.
wait wut

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2009

Detta kommer bli en lång diskussion

Lian Li någonting || AMD Phenom ll X4 965 med EK Supreme AMD vattenblock || ATI Radeon 4890 med EK vattenblock || Asus M4A79T Deluxe || Corsair HS 620 W || 4 GB RAM || 1 TB HDD, 111 GB HDD || 1 st EK 120 mm radiator, 1 st EK 2x120 mm radiator || X5PC reservoar med 12 V pump ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Nov 2009

Ett kokt jasminriskorn skulle jag säga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
på landet
Registrerad
Feb 2002

"lite grann" är tillräckligt. det är ingen kvantfysik -.-

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nässjö
Registrerad
Jul 2007

som en köttbulle blir bra

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnbo
Registrerad
Feb 2011

arctic cooling mx-2 har en liten mätsticka på sidan. 4 st små cirklar vid spetsen på sprutan, tryck förbi en av dem för varje applicering och det blir lagom

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av whiskerer:

arctic cooling mx-2 har en liten mätsticka på sidan. 4 st små cirklar vid spetsen på sprutan, tryck förbi en av dem för varje applicering och det blir lagom

Precis den pastan jag har och jag hade missat de cirklarna helt
Har kört 2 appliceringar än så länge och jag har knappt passerat första cirkeln, och vid första appliceringen blev det trots det alldeles för mycket pasta (pressades ut utanför kylblocket och CPU) så hur mycket det blir om man kör enligt de cirklarna vågar jag inte ens tänka på

Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnbo
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av TiasE:

Precis den pastan jag har och jag hade missat de cirklarna helt
Har kört 2 appliceringar än så länge och jag har knappt passerat första cirkeln, och vid första appliceringen blev det trots det alldeles för mycket pasta (pressades ut utanför kylblocket och CPU) så hur mycket det blir om man kör enligt de cirklarna vågar jag inte ens tänka på

Kanske det inte funkar så då :S, jag har använt en gång och den har precis passerat först cirkeln, kanske klisterlappen inte sitter exakt lika

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.0.1
Registrerad
Feb 2003

Sunt förnuft. Eller så kan man ju kleta ut hela tuben. Så missar man garanterat inga luftbubblor varesig på CPUn, Sockel-pinsen, grafikkortet och övriga komponenter. Då bör det fungera?

.:. 101218 - Mitt allt .:.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av XrOo:

Sunt förnuft. Eller så kan man ju kleta ut hela tuben. Så missar man garanterat inga luftbubblor varesig på CPUn, Sockel-pinsen, grafikkortet och övriga komponenter. Då bör det fungera?

Tja, det var ju någon på detta forum som hade använt i princip hela tuben och undrade varför han fick så dåliga temps

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2009

Här är en bra länk som visar olika metoder..sen får du själv avgöra vilken är bäst!

Applicera Kylpasta!

Samma som ovan fast ändå inte

[Dator: Amd Phenom II x4 955 |Corsair 4bg XMS3 | Sapphire 6950 @ 6970 RIP | Gigabyte 790XTA-UD4 | Corsair 850AX | Coolmaster Stacker]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Jan 2007

Här är också en bra länk http://www.youtube.com/watch?v=Qyajmjj7OC8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linkan
Registrerad
Jun 2011

Tyckervi kan införa carat som ett volymmått för mer noggrannhet. en carat är vikten av ett frö från johannesbrödsfrukter som alltid väger lika mycket(med stor noggrannhet iallafall). Så volymen bör väl vara ganska konsistent den med.

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Kan vi inte driva frågan vidare så att vi åtminstone får en sis standard på enheten riskorn?
eller kanske till å med ta upp det i ieee? det är ju en viktig sak för världens elektronikleverantörer att det blir en bred gemensam standard här ...
Ett annat alternativ vore att istället specificera skickttjockleken, på samma sätt som man gör med tex lacker..... men även ytjämnheten spelar roll, det kan bli dyrt med alla mätningar som måste göras.......men det skapar arbeten, BRA !

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av HugSeal:

Tyckervi kan införa carat som ett volymmått för mer noggrannhet. en carat är vikten av ett frö från johannesbrödsfrukter som alltid väger lika mycket(med stor noggrannhet iallafall). Så volymen bör väl vara ganska konsistent den med.

Nja jag skulle tippa på att olika kylpastor kan skilja en hel del i vikt (för samma mängd) beroende på innehåll.
Heller har jag fel?

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linkan
Registrerad
Jun 2011

Jo, men volymen är ju det som är viktigast. Och det är ju den vi mäter

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av mrqaffe:

Kan vi inte driva frågan vidare så att vi åtminstone får en sis standard på enheten riskorn?
eller kanske till å med ta upp det i ieee? det är ju en viktig sak för världens elektronikleverantörer att det blir en bred gemensam standard här ...
Ett annat alternativ vore att istället specificera skickttjockleken, på samma sätt som man gör med tex lacker..... men även ytjämnheten spelar roll, det kan bli dyrt med alla mätningar som måste göras.......men det skapar arbeten, BRA !

Standarden bör då utgå ifrån Uncle Bens Boil in bag ris efter kokning. Perfekt resultat varje gång när det gäller riset, dubbningen och CPU-kylningen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Arne-Mohammed:

som en köttbulle blir bra

kokt eller okokt köttbulle?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nässjö
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av Ixos:

okokt. knytnäve storlek

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Ixos:

Om den är kokt är det inte en köttbulle, det är per definition en frikadell, fråga vilken kock som helst, det kan leda till allvarliga problem att koka köttbullar utan att byta namn på dem.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.