Frågor och funderingar ang vattenkylning till nya datorköpet

Permalänk
Medlem

Frågor och funderingar ang vattenkylning till nya datorköpet

Hej alla här på swec!

Äntligen börjar det närma sig! Införskaffning av en ny dator!

Jag sitter för tillfället på ett biltransport fartyg utanför somalias kust (yes det finns pirater, men vi är förberädda xD). Jag har edel fritid när jag inte jobbar i maskin eller går vakt (spanar efter pirater!), så jag funderar över mitt kommande datorprojekt.

Jag kommer inte komma hem förän i mitten av januari, så att bestämma komponeneter nu verkar lite dummt!

Planen kommer bli ett socket 2011 system (om det inte visar sig helt onödigt för spel, då blir det 1155 ist), samt två feta grafikkort i sli eller xfire (beroende på vilka kort som är bäst helt enkelt).

So far so good… men jag skall vattenkyla skiten!

Jag har aldrig testat vattenkylning förut, så här är jag helt grön (H50 räknas inte!).

Valet av chassi blir förmodliten ett corsair obsidian 800d, eftersom det är bra för vattenkylning och framför allt ser bra ut. (om det inte kommer ett ännu bättre chassi innan jag kommit hem såklart)

Har funderat på två olika alternativ (som kan kombineras, dvs 360 vs 480, 1 vs 2 radiatorer i botten)

360 radiator i toppen

140 radiator där bak

240/280 radiator i botten (jag kommer behöva ta bort hdd buren samt skaffa dammfilter)

Alternativt är att:

480 radiator i toppen (får modda lite och köpa en radiatorcover)

140 radiator där bak

dubbla 240/280 radiatorer i botten, stående på högkant.

Vad tror ni? Jag vill ha bra kylning, helst passiv vid slösurf (blir en T-balancer eller liknande, alltså vattentemp sensor och någon typ av smart styrning av fläktarna)

Jag kommer att bygga den i min lägenhet, har inte tillgång till någon verkstad, men att inhandla en dremel blir nog en realitet.
Frågan till er är alltså:

Räcker radiator ytan?

Behöver jag köra dubbla loopar?

Puch/pull, vinner jag något på det? (verkar platskrävande och högljutt)

Jag kommer altså kyla:

1 cpu, lagom överklockad

2 grafikkort (modell 4-6 tusen kronors klassen)

Moderkortet? Behövs det? kommer inte överklocka extremt högt

Min totala budget för detta projekt, som också är ett ”eyefinity” (eller nvidias motsvarighet) projekt kommer landa på ca 40.000 kr. Men då behöver jag skärmar (IPS eller VA), tangentbord, mus, högtalare, också, förutom datorn. Corsairs nya tangentbord och möss verkar lovande! Cherry MX red! Älska!!

Jag kommer handla allt i januari, när jag kommer hem. Jag vet att jag är tidigt ute, men tänkte börja spåna lite redan nu, så jag vet vad jag skall köpa när jag kommer hem, samt om något måste beställas som tar tid… (har sålt datorn i sign, så kan inte vara utan dator länge när jag kommit hem, går juh inte o spela på macbooken!)

Självklart blir det galleri när jag är klar, och kanske en bygglogg (är kass på o ta bilder när jag håller på, glömmer bort xD)

PS. Förlåt att jag inte länkar kundvagnar med vattenkylning, bilder och tankar på hur jag tänkte modda chassit, men min uppkoppling är riktigt dålig, ca 84kbit/sec och jag tappar ofta kontakt med sidor när jag surfar… går helt enkelt inte! DS

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight