Permalänk
Medlem

RAM minne - hjälp please

Tjenixen allesammans, jag reserverar mig för eventuella stavfel då jag skriver det här i ett rätt trött tillstånd, anyways till poängen med den här tråden,
Skulle vilja ha svar på en fråga som har gnagt mig rätt länge har försökt hitta rätt forum för det och sweclockers kändes lite givet.
Så i princip alla mina datordelar är finfina förutom mitt RAM minne som ligger på nån 4 gig , har 4 minnesspringor i datorn varav 2 används, det är DDR2 och skulle vilja uppgradera något galet inför alla nya spel som kommer framöver.
Och jag är inte nån computer wizard X direkt jag är mer en som bara gillar att gamea men som inte riktigt förstår sig på vad alla komponenter i min burk gör sådär till 100%
Så nu till min fråga, prepare yourself for extreme noobness.
Måste jag ha DDR2? kan man bara byta ut mot låt säga .. DDR5?
Om inte, vilket DDR2 är det bästa? vet inte om det här med frekvenser är viktigt men de är det säkert, min är 400Mhz
Däremot, om det går att byta ut till DDR5 vilket bör jag köra på då, då?
Euhm jag vet inte riktigt vad mer man kan skriva om de här egentligen.. som sagt lite hjälp skulle uppskattas ;D

Permalänk
Medlem

Först måste vi få reda på vilket moderkort du har, då inte alla stödjer nyare ram.

Permalänk
Rekordmedlem

Du måste ha ddr 2, och de är dyra så ta o fundera på om du ska byta till modernare moderkort eller köpa beg, för att köpa ddr2 nytt är inte prisvärt idag eftersom de inte fungerar med moderna moderkort/cpuer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

DDR2 är dyrare än DDR3 helt klart, men det rör sig inte om några hemmansköp. En snabb koll på prisjakt säger att du kommer undan för omkring 100kr/gb. Om du kan köra 2GB-moduler i ditt moderkort (vilket du bör om du har 2 stickor och 4GB idag), blir det alltså runt 400:-. Ifall resten av grejorna är schyssta tycker jag det är en vettig uppgradering.

Eftersom du inte verkar vara någon hardcore överklockare så är det i princip bara ta dom billigaste Kingston eller Corsair så blir det minst krångel och enligt min erfarenhet (ingen källa tyvärr) minst risk för kompatibilitetsproblem. Ingen skillnad överhuvudtaget i märkbar prestanda. Se bara till att inte ta minnen som heter ECC (i enkelhet kan man säga att det är serverminnen).

Se bara till att dom klarar samma hastighet som de du redan har. Det står på minnena eller kan läsas ut med t ex programmet cpu-z.

Sökning på prisjakt, kapacitet 2GB per modul:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s75967185&o=produkt_pri...

Just ja
Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem

Alright tack för alla svar hitills såg att mitt moderkort efterfrågades, vet inte om jag ska posta hela köret med specc men de är väl bäst så ;
Tillverkare ASUSTeK Computer INC.
Modell P5Q DELUXE
Version System Version
Chipset Leverantör Intel
Chipset Modell P45/P43/G45/G43
Chipset Version A3
Soutbridge Leverantör Intel
Southbridge Modell 82801JR (ICH10R)
Southbridge Revision 00

Euhm aa..
Och tack för svaren om vilken DDR jag ska ha, så det är allså i princip värt att byta moderkort istället? vill ju inte byta mitt RAM minnen hela tiden så det känns bättre att vara framtidssäker

Permalänk
Medlem

Det beror helt på vad du är ute efter, nytt moderkort betyder ny processor och nytt RAM.
Du har ju ändå ett socket 775-moderkort vilket förvisso är på väg ut men det funkar nog ett bra tag till för gaming så länge du har ett ordentligt grafikkort. Vill du hålla liv i det ett år eller två till tror jag det inte är några problem alls.

Jag skulle köpt minnena och sedan köpt helt ny rigg om ett år eller två. Som sagt, beror på vad du är ute efter.
Har du en hel massa cash som bara ligger och dammar och absolut ska ha det värsta så är det klart du ska köpa nytt.
Men det går att göra mycket med den du har för en liten peng.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem

Jo, ett ordentligt grafikkort har jag väl i princip, jag kör Crossfire/SLI med två st. Radeon 5700's samt är dom överklockade, så RAM är prion om man vill skona plånboken?

Permalänk

FYI: att uppgradera ramminnena kommer inte öka din prestanda i spel såvida inte du har så mycket program och annat uppe samtidigt som förbrukar hela ditt befintliga minne att hela datorn i sig blir seg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan9360:

FYI: att uppgradera ramminnena kommer inte öka din prestanda i spel såvida inte du har så mycket program och annat uppe samtidigt som förbrukar hela ditt befintliga minne att hela datorn i sig blir seg.

min dator blev bättre efter minnes upgradering på fps märkligt nog ^^

fps före på dirt 3 42 fps med 2 gb minne singlechannel och nån bios inställning som gör att den arbetar med separat minneskontroller nånstans på proppen (phenom hade stöd för det men det funkade på min iallafall testade och stänga av det och vipps fick lite mer fps ni ca 50 fps fortfarande på 2 gb minne och 1280x1024 satte senare i 4 gb minne och fick mycket högre fps och internet laddade snabbare också ?

dirt 3 på 1600x1200 4 gb minne på min burk är nu ca 60 fps

så även om det inte är mycket så blir det lite skillnad iallafall speciellt på tyngre spel som gta iv och liknande ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

min dator blev bättre efter minnes upgradering på fps märkligt nog ^^

fps före på dirt 3 42 fps med 2 gb minne singlechannel och nån bios inställning som gör att den arbetar med separat minneskontroller nånstans på proppen (phenom hade stöd för det men det funkade på min iallafall testade och stänga av det och vipps fick lite mer fps ni ca 50 fps fortfarande på 2 gb minne och 1280x1024 satte senare i 4 gb minne och fick mycket högre fps och internet laddade snabbare också ?

dirt 3 på 1600x1200 4 gb minne på min burk är nu ca 60 fps

så även om det inte är mycket så blir det lite skillnad iallafall speciellt på tyngre spel som gta iv och liknande ^^

Jo det är ju klart det blir lite skillad, speciellt för dig eftersom du bara hade 2GB innan. OP har ju redan 4GB vilket räcker bra i dagsläget, tror inte han skulle få nån märkbar prestandaökning förutom i laddninstider osv om ha skaffade ytterligare ramminne.
Köper man en helt ny dator kan man ju köpa 8GB t.ex. Men i det här fallet hade jag väntat och köpt en helt ny dator senare, ingen idé att spendera pengar på gamla DDR2-minnen.
Just sayin'