Luftflödet i Fractal Design Define XL med Corsair H80?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Sep 2011

Luftflödet i Fractal Design Define XL med Corsair H80?

Hej! Jag är nybörjare på datorbyggande, har alltid fått dem färdiglevererade förut, men nu har jag gett mig på denna utmaningen
Datorn är nästan färdigbyggd, men funderar nu bara på hur luftflödet kommer vara.

Det sitter en fläkt i framsidan av chassiet som kommer dra in luft, samt en 180 mm fläkt i taket som ska dra ut luften. Precis under den fanns det innan en 140mm fläkt som det var meningen också skulle dra ut luft ur lådan, som jag kommer byta ut mot vattenkylningsfläktarna+radiatorn.

Det jag undrar är alltså hur luftflödet kommer se ut om jag bara har 180mm fläkten i taket för utflödet?

Förstår tanken med att dra in kall luft genom radiatorn, men kommer inte luften i lådan bli lite väl kaotisk om det enda utdraget är i toppen?

Har inte fått grafikkortet levererat än heller, så är inte hundra på hur dess luftflöde kommer se ut

Vore jättebra om någon med lite erfarenhet kunde rådge mig hur jag bör dirigera luftflödet

Ps. Snygga paintskills va? Ds.

Edit: Grafikkortet är ett ASUS Geforce GTX 580 DCU II

Intel Core i5 2500K 3,3GHz | ASUS GTX 580 - 1.5 GB | Corsair SSD Force GT 120GB | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair HX 850W 80+ | ASROCK P67 EXTREME4 GEN3 | CORSAIR 2x4GB DDR3 1600MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Du monterar h80 som utblås. Skillnaden mellan innblås och utblås montering är kanske et par grader. Det är testad redan.

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: EVGA GTX980TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W