Luftflödet i Fractal Design Define XL med Corsair H80?

Permalänk

Luftflödet i Fractal Design Define XL med Corsair H80?

Hej! Jag är nybörjare på datorbyggande, har alltid fått dem färdiglevererade förut, men nu har jag gett mig på denna utmaningen
Datorn är nästan färdigbyggd, men funderar nu bara på hur luftflödet kommer vara.

Det sitter en fläkt i framsidan av chassiet som kommer dra in luft, samt en 180 mm fläkt i taket som ska dra ut luften. Precis under den fanns det innan en 140mm fläkt som det var meningen också skulle dra ut luft ur lådan, som jag kommer byta ut mot vattenkylningsfläktarna+radiatorn.

Det jag undrar är alltså hur luftflödet kommer se ut om jag bara har 180mm fläkten i taket för utflödet?

Förstår tanken med att dra in kall luft genom radiatorn, men kommer inte luften i lådan bli lite väl kaotisk om det enda utdraget är i toppen?

Har inte fått grafikkortet levererat än heller, så är inte hundra på hur dess luftflöde kommer se ut

Vore jättebra om någon med lite erfarenhet kunde rådge mig hur jag bör dirigera luftflödet

Ps. Snygga paintskills va? Ds.

Edit: Grafikkortet är ett ASUS Geforce GTX 580 DCU II

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk
Medlem

Du monterar h80 som utblås. Skillnaden mellan innblås och utblås montering är kanske et par grader. Det är testad redan.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W