Överklocka i5-2500k med MSI P67A-GD55 REV B3

Permalänk
Medlem

Överklocka i5-2500k med MSI P67A-GD55 REV B3

Jag tänkte nu ge mig in på att överklocka för första gången. Har testat överklocka med OC genie knappen som finns på moderkortet men jag tror att jag kan få upp den i högre frekvens med lägre temperatur. OC genie klockar upp den till 4190MHz med VCore på 1.344. Varmaste kärnan ligger på max 35 grader i idle och max 57 grader med max stressnivå. Har en H80 kylare.

Tänkte att jag kunde bespara mig lite tid genom att använda samma inställningar som används här:
http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2011/01/07/how-to-overc...

Är det en dum idé? Tänkte att det kunde vara bra att utgå ifrån.

Permalänk
Medlem

Du kan prova det, och om du kraschar så får du antagligen höja Vcore lite. Men med din nuvarande överklockning på 4.2 GHz så borde du kunna sänka runt 100 mV (0.1V) ner till ~1.25V om du har tur Du får helt enkelt prova dig fram.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Du har ju kanontemps nu och bra klock. Så jag ser inte varför du ska ge dig på att fippla med den klock du har. Om du inte gör det för själva fipplandets skull dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Du kan prova det, och om du kraschar så får du antagligen höja Vcore lite. Men med din nuvarande överklockning på 4.2 GHz så borde du kunna sänka runt 100 mV (0.1V) ner till ~1.25V om du har tur Du får helt enkelt prova dig fram.

Okej, testar guiden först. En dum fråga, ska man kunna använda musen i bios? Muspekaren går bara i y-led i mitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noak:

Du har ju kanontemps nu och bra klock. Så jag ser inte varför du ska ge dig på att fippla med den klock du har. Om du inte gör det för själva fipplandets skull dvs.

Bör ju kunna få upp frekvensen till typ 4.5GHz, känns som att jag borde kunna få ner temperaturen lite också då VCoren är så hög för den relativt låga klocken jag har nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusM:

Okej, testar guiden först. En dum fråga, ska man kunna använda musen i bios? Muspekaren går bara i y-led i mitt.

MSI P67A-GD55 kör något som heter UEFI ovanpå ett BIOS. UEFI är "nya generationens bios". UEFI stödjer mus. Åt alla håll.

Hittade en video som jag gissar beskriver kort vad UEFI är: http://www.youtube.com/watch?v=LLhzHPnM-2k

Permalänk
Medlem
Skrivet av noak:

MSI P67A-GD55 kör något som heter UEFI ovanpå ett BIOS. UEFI är "nya generationens bios". UEFI stödjer mus. Åt alla håll.

Lustigt, min går bara upp och ner. Den går in på alternativ jag inte ens tryckt på heller när jag drar musen. Kan det vara så att min mus kräver en speciell programvara som inte är på i UEFI?

Permalänk
Medlem

Följde denna guiden när jag skulle klocka på min bräda, har dock en lite billigare snålversion än dig, så några inställningar fanns inte med. Antar att det inte påverkade slutresultatet så mycket dock då jag kör 4.5GHz stabilt endå.

http://www.overclock.net/intel-motherboards/963798-msi-p67a-g...

Som sagt, guiden är för GD55, inte C45 brädan som jag sitter på

Permalänk
Medlem

Jag tog samma inställningar som med OC genie men sänkte Vcore till 1.25 som decster föreslog. Nu ligger den varmaste kärnan på max 54 grader under max stressnivå till skillnad mot förut när den låg på 57. Den var stabil enligt intel burn test med max stressnivå också. Tycker ni att jag ska vara nöjd här eller ska jag testa att sänka vcore ytterligare?

Permalänk
Medlem

Har samma moderkort och prolle, får dessutom samma problem med musen som OP. Skulle vara tacksam för svar angående detta.

Visa signatur

[5600x @4.6ghz + Arctic freezer 34] [B550 Gaming x v2] [Ripjaws 2x8gb @3200mhz cl14] [3060 Ti] [Cooler master V850]

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marmend:

Har samma moderkort och prolle, får dessutom samma problem med musen som OP. Skulle vara tacksam för svar angående detta.

Jag använde tangentbordet istället, går ganska snabbt ändå. Vad har du klockat prollen till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusM:

Jag använde tangentbordet istället, går ganska snabbt ändå. Vad har du klockat prollen till?

Har dragit upp den till 4.99ghz (osäker på om det var stabilt, var inne i windows utan problem) men jag klockade ner den då mina temps överskred 60 i load. Men just nu kör jag på en 24/7 clock på 4.5ghz

Edit: Jag kör också med tangentbordet, enligt mig kvittar det om jag kan använda musen eller inte. Tycker bara att om man skryter med mus-styrt BIOS så ska det funka.

Visa signatur

[5600x @4.6ghz + Arctic freezer 34] [B550 Gaming x v2] [Ripjaws 2x8gb @3200mhz cl14] [3060 Ti] [Cooler master V850]

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Permalänk
Medlem

Har samma moderkort, får hem en Antec Khüler H20 620 imorgon och tänkte börja klocka lite. Målet är på 4.5 GHz, vilket inte känns så svårt efter att ha läst i lite trådar här på SweC. Hur högt vågar man gå på spänningen? Hur högt brukar krävas för att komma upp i 4,5GHz? I guiden på overclock.net verkar han klara sig på ca 1.2 volt.

Skrivet av LinusM:

Okej, testar guiden först. En dum fråga, ska man kunna använda musen i bios? Muspekaren går bara i y-led i mitt.

Skrivet av Marmend:

Har samma moderkort och prolle, får dessutom samma problem med musen som OP. Skulle vara tacksam för svar angående detta.

Min mus fungerar perfekt i UEFI.
Hur gick det med överklockningen för er?

Edit: Nu ville musen bara röra sig upp och ner för det...
Försöker få till en egen boot screen, nån som har lyckats? Läste att man skulle lägga bilden på ett usb-minne men det står att det inte hittade några bilder...

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem

Jag använder tangentbord i bioset, kör med ett beta-bios från MSIs tyska site fast jag har Z68 gen.3. Klocka är enkelt, första försöket 4.5GHZ helt stabilt, andra försöket 4.9GHZ - klarar boota Windows och köra SuperPi på 7.5s, tredje försöket 4.8GHz -verkar stabilt. Har överklockat minnena(Valueram) till 1600MHz.

Jag har alltså bara gjort TRE stycken överklocksförsök hitills(byggde datorn igår), alla relativt framgångsrika, så jag har inte hunnit tweaka och ändra speciellt mycket men 5.0GHz verkar inte vara någon omöjlighet alls. Alltså inte svårt att klocka med MSI-brädor, däremot är bioset ohyggligt fult men det fungerar ju uppenbarligen.

Det jag ändrat för 4.8GHZ är Vcore = 1.36V, PLL-voltage = 1.91V, Spread Spectrum = off, Low Vdroop = enabled, Vdimm = 1.61V och så 48x då, tror inte det var något mer, allt annat på "auto". Men det finns ju massor av saker att tweaka så det finns en del kvar att testa

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||