Vilka grafikkort pallar PicoPSU att driva?

Permalänk

Vilka grafikkort pallar PicoPSU att driva?

Jag har kollat runt på lämpliga komponenter att bygga en liten dator av (Mini-ITX) men jag är väldigt osäker på allt som har med PSU att göra. Jag har bestämt mig för chassit Streacom F7C:

http://www.webhallen.com/hardvara/138990-streacom_f7c-svart

Men jag fattar inte riktigt vad jag kan använda för PSU till detta, tillverkarens hemsida hjälper inte mycket. Så då började jag fundera över PicoPSU 150W och tog mig in på denna sida:

http://extreme.outervision.com/PSUEngine

Där fyllde jag i processorn Intel Core i3 2100T, 2 stickor DDR3, en SSD samt två fläktar på 80mm och började sedan fundera över grafikkortet. Det är nämligen lite oklart vilket jag ska ha, om jag ska satsa på enklast möjliga eller ett inte riktigt lika kasst, men fortfarande i det lägre segmentet.

Hur mycket kan man lita på en sån här uträkning? Jag vet ju att det är känsligt med grafikkort, och att nätaggets effekt kan vara helt missvisande. Fyller jag t ex i grafikkortet GeForce GT 430 så landar jag på rekommenderade 140W, fyller jag i ATi Radeon 5570 landar jag på 136W. Det är ungefär ett sånt grafikkort jag har tänkt mig, om det är möjligt.

Samtidigt får väl dessa grafikkort ström från PCI-E-porten och inte från 12V-linan?

Så, PicoPSU fixar 150W, bör det vara lugnt då eller är det helt missvisande i det här fallet? Om nu PicoPSU inte alls funkar, vad köper jag då för ett tyst (helst ljudlöst) nätagg?

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha datorn till? Mycket av meningen med riktiga minidatorlådor med små nätagg är ju att ha dem som htpc:s eller små servrar. Och då fungerar ofta processorer/moderkort med inbyggd grafik bra. Alternativt ett moderkort med inbyggd processor och grafik.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Hedersmedlem

Va? Har PicoPSUs ens kontakter för grafikkorts strömförsörjning?

Är det inte bättre att ge sig på det bästa integrerade grafikkortet om du nu skall ha en HTPC i ett trångt chassi?
Typ AMDs Llano.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av HugSeal:

Vad ska du ha datorn till? Mycket av meningen med riktiga minidatorlådor med små nätagg är ju att ha dem som htpc:s eller små servrar. Och då fungerar ofta processorer/moderkort med inbyggd grafik bra. Alternativt ett moderkort med inbyggd processor och grafik.

Jo, jag vet vad meningen med dessa är..

Huvudsyftet är att bygga en väldigt liten, tyst och snabbstartande emulator-burk för att spela på. Framför allt via emulatorer som inte kräver just någon grafikprestanda, men även vissa enklare/äldre PC-spel. Det är dock inte det viktigaste, men jag undersöker nu hur pass kraftigt grafikkort jag kan stoppa i för att se vilka system som kommer att funka väl emulerade i så hög upplösning som möjligt etc.

Som minimum tänkte jag stoppa i ett Radeon 6450, men om det funkar med något lite bättre så är det alltid en fördel då den integrerade GPU:n är i klenaste laget. Jag vet självklart att jag inte kommer att kunna spela krävande spel.

Jag mailade för övrigt chassitillverkaren och det är PicoPSU som gäller, så jag har dessa 150W att röra mig på. Enligt den avancerade uträkningen på sidan (som tar hänsyn till 12V/5V och 3,3V) borde ett 6450 funka medan t ex GT 430 drar för mycket på 12V. Samtidigt har jag sett folk som tycks köra med precis denna setup.

AMD Llano och t ex Atom D525 är för klena för uppdraget.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Va? Har PicoPSUs ens kontakter för grafikkorts strömförsörjning?

Är det inte bättre att ge sig på det bästa integrerade grafikkortet om du nu skall ha en HTPC i ett trångt chassi?
Typ AMDs Llano.

såna grafikkort brukar ta strömmen från moderkortet enbart. iaf så gjorde mitt 5570 det

till ts skulle jag rekommendera amd llano som har en gpu av ungefär samma klass som de du kikat på inbyggd, så slipper du oroa dig plus att det blir mycket smidigare

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Jag är också inne på att försöka köra en HTPC med ett mindre nätagg. Och vad jag har fått ut genom tester och recensioner är att det bör gå att driva ett system med i5 2400S med ett 6570 på ett 150W picoPSU, den har ca 96W på 12v linan (8A).
Så med ett 2100T kan du nog säkerligen få in ett 6670 på den linan.
(Detta är dock räknat med en ssd, 2 ddr3 minnen)

EDIT:
Finns även trådar om folk som byggt en HTPC med gamla i5 (1156) och ett 5570 på ett 150W nätagg.

Visa signatur

PC: i7 3770k, Asus P8Z77-M PRO, 16GB @ 1600Mhz CL9, Gigabyte GTX670 OC, 120GB Intel 330
HTPC: i5 3450, ASRock Z77M mATX, 8GB @1600Mhz CL9, Gigabyte GTX670 OC, 160GB Intel 320
Server (Ubuntu 12.04): Pentium G2030 3Ghz, 4GB @ 1600Mhz, 160GB VelociRaptor, 4*1TB 7200RPM @ RaidZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparriskrigaren:

AMD Llano och t ex Atom D525 är för klena för uppdraget.

har inte llano nån radeon 65xx krets inbyggd? lär som jag sa lira i samma klass som 430/5570

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Starric:

såna grafikkort brukar ta strömmen från moderkortet enbart. iaf så gjorde mitt 5570 det

till ts skulle jag rekommendera amd llano som har en gpu av ungefär samma klass som de du kikat på inbyggd, så slipper du oroa dig plus att det blir mycket smidigare

Ähh. Jag är slut i hjärnan. Såklart har dessa grafikkort ingen extra strömförsörjning ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Starric:

har inte llano nån radeon 65xx krets inbyggd? lär som jag sa lira i samma klass som 430/5570

Men är inte processordelen rätt mycket klenare än i3 2100T?

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparriskrigaren:

Men är inte processordelen rätt mycket klenare än i3 2100T?

a8 3850 är snäppet sämre än 2120, men jämför du med 2100T är det en annan femma eftersom den är strypt som bara den för att få ner strömförbrukningen. llano 3850 har dessutom radeon 6550 inuti

http://www.sweclockers.com/recension/14153-amd-fusion-a8-3850...

edit: i vissa tester verkade llano till och med bättre än 2120

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

a8 3850 är snäppet sämre än 2120, men jämför du med 2100T är det en annan femma eftersom den är strypt som bara den för att få ner strömförbrukningen. llano 3850 har dessutom radeon 6550 inuti

http://www.sweclockers.com/recension/14153-amd-fusion-a8-3850...

edit: i vissa tester verkade llano till och med bättre än 2120

Det har du rätt i, måste genast undersöka saken! Det här förändrar allt faktiskt. Tackar!

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

jag hade nog sagt alla kort som inte har PCI-E kontakt.

Permalänk
Skrivet av Kiiiba:

jag hade nog sagt alla kort som inte har PCI-E kontakt.

Lite generaliserat, men bör stämma rätt bra med en så pass effektsnål setup i övrigt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

Lite generaliserat, men bör stämma rätt bra med en så pass effektsnål setup i övrigt.

Så ett HD5670 borde vara lungan?

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Skrivet av sparriskrigaren:

Så ett HD5670 borde vara lungan?

Jepp bör vara lugnt.
I denna recension http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2010/01/14/ati-rade... kör de med i7 965 som CPU och kommer upp i 180W på primärsidan, vilket med deras nätaggregat (Corsair HX1000) ger ungefär 0,82 x 180W= 148W på komponentsidan under last med 3D Mark. Eftersom en i7 965 är snuskigt mycket mer effektkrävande än i3 2100 (speciellt under last), så bör det vara lugnt (mini-ITX brädor är ju effektsnåla också).

Ser man vad skillnaden är mellan i5 2500K och i7 975 i detta test och betänker att i3 2100 är rätt mycket effektsnålare än i5 2500K, så ser det grönt ut och eftersom du tänkt ta den ännu effektsnålare T-varianten så ser det ännu grönare ut.
http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...

(I testet kör de OCCT, vilket är mer effektkrävande än något spel är, så skillnaden blir extra stor, men tittar man på skillnaden i idle, så kan man konstatera att skillnaden blir stor).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparriskrigaren:

Jag har kollat runt på lämpliga komponenter att bygga en liten dator av (Mini-ITX) men jag är väldigt osäker på allt som har med PSU att göra. Jag har bestämt mig för chassit Streacom F7C:

http://www.webhallen.com/hardvara/138990-streacom_f7c-svart

Men jag fattar inte riktigt vad jag kan använda för PSU till detta, tillverkarens hemsida hjälper inte mycket. Så då började jag fundera över PicoPSU 150W och tog mig in på denna sida:

http://extreme.outervision.com/PSUEngine

Där fyllde jag i processorn Intel Core i3 2100T, 2 stickor DDR3, en SSD samt två fläktar på 80mm och började sedan fundera över grafikkortet. Det är nämligen lite oklart vilket jag ska ha, om jag ska satsa på enklast möjliga eller ett inte riktigt lika kasst, men fortfarande i det lägre segmentet.

Hur mycket kan man lita på en sån här uträkning? Jag vet ju att det är känsligt med grafikkort, och att nätaggets effekt kan vara helt missvisande. Fyller jag t ex i grafikkortet GeForce GT 430 så landar jag på rekommenderade 140W, fyller jag i ATi Radeon 5570 landar jag på 136W. Det är ungefär ett sånt grafikkort jag har tänkt mig, om det är möjligt.

Samtidigt får väl dessa grafikkort ström från PCI-E-porten och inte från 12V-linan?

Så, PicoPSU fixar 150W, bör det vara lugnt då eller är det helt missvisande i det här fallet? Om nu PicoPSU inte alls funkar, vad köper jag då för ett tyst (helst ljudlöst) nätagg?

Har precis beställt en Streacom F7C chassi. Det dåliga är att det finns absolut ingen information angånde denna chassi på nätet. Höjden på den är 100 mm så det begränsar en hel del. Jag tänkte köpa till ett mini-ITX s-1155 moderkort (ASRock Z68M-ITX HT) med Intel i3 processor men då måste jag ha en processorkylare. Frågan är om en processorkylare får plats i en sån här låda.
Har du redan köpt chassi och isåfall kan du berätta lite om den, tror du att jag får plats med en processorkylare?
Man kan stoppa in ett mini-ITX moderkort med integrerad AMD processor som t.ex. ASUS E35M1-I DELUXE men då har jag inte HDMI 1.4 version på den.

Visa signatur

Monitor: ASUS TUF Gaming VG27AQ Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X | Moderkort: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS D4 | CPU: Intel Core i7-12700K | CPU-kylare: Arctic Liquid Freezer II | RAM: 64GB Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 C16 | GPU: ASUS TUF RTX 4070 ti OC | PSU: ASUS TUF Gaming 1000W Gold | SSD: 1TB WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 + 1TB Samsung 840 Evo 2.5" SSD | OS: Microsoft Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av Srki1982:

Har precis beställt en Streacom F7C chassi. Det dåliga är att det finns absolut ingen information angånde denna chassi på nätet. Höjden på den är 100 mm så det begränsar en hel del. Jag tänkte köpa till ett mini-ITX s-1155 moderkort (ASRock Z68M-ITX HT) med Intel i3 processor men då måste jag ha en processorkylare. Frågan är om en processorkylare får plats i en sån här låda.
Har du redan köpt chassi och isåfall kan du berätta lite om den, tror du att jag får plats med en processorkylare?
Man kan stoppa in ett mini-ITX moderkort med integrerad AMD processor som t.ex. ASUS E35M1-I DELUXE men då har jag inte HDMI 1.4 version på den.

Nix, jag har inte köpt det! Däremot mailade jag tillverkaren och fick ett väldigt trevligt svar från deras Skandinavien-avdelning på norska. Jag ställde några frågor och då fotade killen i chassit och skickade till mig. Jag föreslår att du gör samma sak så klarnar det nog lite

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparriskrigaren:

Nix, jag har inte köpt det! Däremot mailade jag tillverkaren och fick ett väldigt trevligt svar från deras Skandinavien-avdelning på norska. Jag ställde några frågor och då fotade killen i chassit och skickade till mig. Jag föreslår att du gör samma sak så klarnar det nog lite

Jag far grejerna imorgon och ska da borja bygga datorn. Jag har daremot inte bestallt samma grejer som du tankte gora. Tankte publicera resultatet... jag blir nog den forsta som gor det (finns namligen ingen publicerad bygge med denna chassi).

Visa signatur

Monitor: ASUS TUF Gaming VG27AQ Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X | Moderkort: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS D4 | CPU: Intel Core i7-12700K | CPU-kylare: Arctic Liquid Freezer II | RAM: 64GB Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 C16 | GPU: ASUS TUF RTX 4070 ti OC | PSU: ASUS TUF Gaming 1000W Gold | SSD: 1TB WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 + 1TB Samsung 840 Evo 2.5" SSD | OS: Microsoft Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av Srki1982:

Jag far grejerna imorgon och ska da borja bygga datorn. Jag har daremot inte bestallt samma grejer som du tankte gora. Tankte publicera resultatet... jag blir nog den forsta som gor det (finns namligen ingen publicerad bygge med denna chassi).

Ah, fett! Ser fram emot detta!

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Srki1982:

Jag far grejerna imorgon och ska da borja bygga datorn. Jag har daremot inte bestallt samma grejer som du tankte gora. Tankte publicera resultatet... jag blir nog den forsta som gor det (finns namligen ingen publicerad bygge med denna chassi).

jag funderar på att köpa ett likadant chassi. Hur gick det för dig? Går det att få in en annan CPU kylare än orginal?

Skickades från m.sweclockers.com