Permalänk
Medlem

Gooble vet redan mer om en än vad EA får reda på

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Klart att det spelar roll, den där inställningen är ungefär som inställningen att det spelar ingen roll om jag röstar, det är ju bara en röst.

Om konsumenten säger ifrån vad ska dom då göra? Utan konsumenter är dom körda, frågan är snarare hur mycket vi konsumenter kommer gå med på innan vi "orkar" göra nåt åt saken.

Så länge vi är beroende av något kommer företag utnyttja det. Nuff said.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

Personligen kommer jag inte att installera Origin, som en personlig diss mot EA för att dom är så dryga om Steam osv... Må vara att jag får skippa BF3... Finns ju alltid skyrim och annat att trösta mig med.

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyran26:

Så länge vi är beroende av något kommer företag utnyttja det. Nuff said.

Dags att göra sig fri från sitt beroende med andra ord. Jag tillhör inte heller lägga-sig-ner-och-dö-generationen som dra ner byxor och böjer sig fram och hoppas på det bästa. Härmed avbokar jag BF3.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Dags att göra sig fri från sitt beroende med andra ord. Jag tillhör inte heller lägga-sig-ner-och-dö-generationen som dra ner byxor och böjer sig fram och hoppas på det bästa. Härmed avbokar jag BF3.

Ok, det är ditt beslut. Själv kommer jag inte avboka ett spel som man sett framemot sen bf2 för något som funnits hur länge som helst.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyran26:

Ok, det är ditt beslut. Själv kommer jag inte avboka ett spel som man sett framemot sen bf2 för något som funnits hur länge som helst.

Ja, du säger det men ger inget konkret exempel. Mig veterligen har jag inget installerat som utan mitt medgivande skickar uppgifter om mina surfvanor, programinstallationer och personlig information.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ja, du säger det men ger inget konkret exempel. Mig veterligen har jag inget installerat som utan mitt medgivande skickar uppgifter om mina surfvanor, programinstallationer och personlig information.

Har redan skrivit i tidigare inlägg. Skype tar information, steam kollar din datorn, punkbuster kollar din dator m.fl.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

Ett problem med den funktionen, och skrivningen "not limited to...", är att dom i princip kan och har rätt att samla in vilken information som helst.

Som till exempel vem som använder torrent program, samt vad dom laddar ner med hjälp av det. Som tex piratkopierade spel.
Eller bara kolla vilka spel du har installerade.

Och det är ju något som dom har stort intresse av att ta reda på för att skydda sina egna intäkter.

Sen kan dom ju blocka dom spel du har installerade som inte är reggade på origin, eller banna dig, eller polisanmäla dig. Allt beroende på vad dom vill göra.

Och den här formuleringen säger ju tydligt att dom förbehåller sig rätten att ge ut din identitet för att "enforce EA's legal rights". Så nog har dom funderat på piratkopiering alltid.

We and agents acting on our behalf do not share information that personally identifies you without your consent, except in rare instances where disclosure is required by law or to enforce EA’s legal rights.

Personligen är jag emot piratkopiering av spel, så syftet må vara behjärtansvärt, men det spelar ingen roll. Jag vill inte att någon sitter med spionprogram på min dator och kollar vad jag gör. Och jag litar inte en sekund på vad dom "säger" att dom ska göra. Problemet är att funktionen och skrivningen ger dom möjlighet att kolla precis vad dom vill. Och den möjligheten har jag inte lust att ge någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Dags att göra sig fri från sitt beroende med andra ord. Jag tillhör inte heller lägga-sig-ner-och-dö-generationen som dra ner byxor och böjer sig fram och hoppas på det bästa. Härmed avbokar jag BF3.

Japp jag känner samma. Svider lite men jag har också avbokat mitt.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyran26:

Har redan skrivit i tidigare inlägg. Skype tar information, steam kollar din datorn, punkbuster kollar din dator m.fl.

Steam skickar, om jag tillåter det, information om min hårdvara - inget annat. Har inte kollat Punkbuster men har du källa på att de suger ut privat information får du gärna dela med dig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

dagens värld, de vet redan det mesta om dig.
din isp vet var du surfar.
dina vanor är kartlagda av kreditbolagen.
etc...

storebror ser dig

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tyran26:

Så länge vi är beroende av något kommer företag utnyttja det. Nuff said.

Och så länge ingen klagar på att man blir utnyttjad så kommer gränsen flyttas vidare i rask takt för vad som är ok och vad som inte är det.
Exemempel. Ökade rättigheter för arbetare som jobbar för företag sedan den industriella revolutionen har inte uppstått av sig själva. Du nämner hur företag utnyttjar i beroendeställning vilket stämmer men detta beroende går ju bevisningen att bryta. Om någon tänker, om någon bryr sig och om någon agerar.

Men så länge folk sväljer ökade intrång likt dessa likt en hund gör trick när en godisbit viftar förbi framför näsan så kommer vi inte att få ett bättre samhälle med mindre utnyttjande från de med maktpositioner. Jag är inte ute efter att efterstäva en utopi här. Förstår mig rätt. Jag tycker bara det är trist när man inte lyfter ett finger för att styra bort från en dystopi.

Jag håller med dig om att det skulle vara bättre om alla kände till graden av övervakning även från annan mjukvara. Det innebär dock inte att det är fel att vara missnöjd med origin. Jag tycker det är högst hälsosamt att folk reagerar på något sätt.

Jag anser det också vara olyckligt att en del drar egna galna samband med att spelföretagen skulle norpa texter från ens dator för egen vinning vilket såklart inte kommer vara fallet då vi fortfarande har upphovsrättslagar. Desinformation är inte särskilt lämpligt i frågan och det blir lättare att vända åsikter om intrång i privatlivet till "foliehattsnoja" när dessa felaktiga argument kommer fram.

Men som sagt. Kritiken är i min mening sund. Dessa frågor bör hanteras. Argumenten bör vändas och vridas på. Inte bara för att utröna vad som är lämpligt eller ej utan även för att upplysa andra om läget. Exempelvis finns det ju folk i tråden som missat allt gällande origin. Efter denna tråd vet de lite mer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyran26:

Nej dem får inte ta saker från min dator, som privata bilder, dokument, filer etc. Dock får dem samla information t.ex. vilket OS man har, webbläsare, program installerade, hårdvara etc. Denna information får dem ta. Så nej du har fel.

Precis, men det verkar som folk är rädda att EA skall ta en mail och accounts etc, filer och skräpa. Sen är det ju knappast en person som sitter och kollar igenom datorer efter program, det är ett program som kolla upp alla info thats it. Detta har funnits hur länge som helst. Men håller med är inget roligt att dem ska snoka på ens dator, bättre om dem har ett frivilligt formulär där alla som vill kan fylla i dessa uppgifter.

Nja, hyfsat säker på att dom säger att dom får ta all info som _kan_ beröra ea och ea's partners så om ea är partner med ett musik bolag och du har en skiva med på bilden så har dom nog rätt att använda bilden. Något osäker på detta

Permalänk
Skrivet av Tyran26:

Så länge vi är beroende av något kommer företag utnyttja det. Nuff said.

Fattar inte inställningen, "dom gör det ändå så det är ingen idé att protestera ens"

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Fattar inte inställningen, "dom gör det ändå så det är ingen idé att protestera ens"

Ok. Men jag vill ha spelet så struntar i om dem kollar min dator, som sagt är det andra program som redan gör det så vad är det för skillnad denna gång? Att dem sa att dem skulle sälja informationen? Skype säljer din information om du inte kryssar ur det som troligen 99% av användarna inte har gjort. Så vi skall bojkotta detta tycker du? Du tror inte redan dem har tillräckligt med folk som kommer att köpa så det spelar lixom ingen roll känns det som. Sen finns det oftast alltid vägar att komma runt sådant om man orkar.

Jag säger INTE att vill att dem skall göra det, men va fasiken det är Bf3 det handlar om och för mig så är kraften till att spela det spelet större än att dem ska kolla min dator.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tyran26:

Ok. Men jag vill ha spelet så struntar i om dem kollar min dator, som sagt är det andra program som redan gör det så vad är det för skillnad denna gång? Att dem sa att dem skulle sälja informationen? Skype säljer din information om du inte kryssar ur det som troligen 99% av användarna inte har gjort. Så vi skall bojkotta detta tycker du? Du tror inte redan dem har tillräckligt med folk som kommer att köpa så det spelar lixom ingen roll känns det som. Sen finns det oftast alltid vägar att komma runt sådant om man orkar.

Jag säger INTE att vill att dem skall göra det, men va fasiken det är Bf3 det handlar om och för mig så är kraften till att spela det spelet större än att dem ska kolla min dator.

Man skulle ju exempelvis kunna diskutera problematiken kring detta på forum... som här?
Om det pratas mycket om det på forum så kanske det skrivs om det i media.
Ju fler som pratar om det och ju fler som ställer besvärande frågor om detta desto större är oddsen att någon tar tag i det någonstans inom företaget?
Det är ingen garanti, men det är iaf något! Tvärt emot handfallenheten att be folk att sluta whina för att det ändå inte är någon idé.
Exempelvis webbläsaren Chromes EULA ändrades av precis denna anledning vid lansering.

Ja, du har säkert läst mitt inlägg ovan. Drar inte hela den texten igen ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Här har ni hur punkbuster eulan ser ut
Tycker den liknar origin eulan till viss del...

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk
Medlem

Användare och användarens beteende så som sökningar och programanvändning är värdefull information för marknadsförare idag.

Facebook är väl det bästa exemplet på sånt här, där allt du lägger ut får användas av dem och säljas som information till marknadsförare.

Förstår varför det är mycket snack om detta och jag som verkligen värnar om våran integritet(piratpartist även). Men jag förstår inte varför det är så mkt snack om just origin.

Om man vill skydda sig så får man helt enkelt se till att inte använda dessa tjänster, och använda proxy etc etc så mkt det går.

Jag anser att jag har inte så mkt val än att använda origin för att spela bf3, den dagen jag inte vill spela det, så avinstallerar jag det.

Problemet ligger mkt djupare än origin, det ligger i hur enkelt det är att analysera en ensam användare och dess vanor på internet, social mappning, samt det finns inget som hindrar företag att skriva in detta i en EULA som du måste acceptera för att använda deras programvara.

Sen vem läser en EULA idag ? installera, ja ja ja ja, byt katalog, ja ja, färdigt.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk

Har de tur kollar de min dator. Då kommer de få massa "vuxenfilmer" som de kan kolla på när de har tråkig =D

Internet is for p0rn! (http://www.youtube.com/watch?v=eWEjvCRPrCo)

Permalänk
Medlem

detta har redan varit uppe för diskussion, så jag råder er att ni ska söka så hittar ni 5-6 sidor till om detta

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av norzma:

Här har ni hur punkbuster eulan ser ut
Tycker den liknar origin eulan till viss del...

http://data.fuskbugg.se/skalman02/f0ac265b_1317048087715.jpg

Yes, som jag sagt Väldigt många spel som använder Punkbuster dessutom.

Skrivet av IgelQott:

Användare och användarens beteende så som sökningar och programanvändning är värdefull information för marknadsförare idag.

Facebook är väl det bästa exemplet på sånt här, där allt du lägger ut får användas av dem och säljas som information till marknadsförare.

Förstår varför det är mycket snack om detta och jag som verkligen värnar om våran integritet(piratpartist även). Men jag förstår inte varför det är så mkt snack om just origin.

Om man vill skydda sig så får man helt enkelt se till att inte använda dessa tjänster, och använda proxy etc etc så mkt det går.

Jag anser att jag har inte så mkt val än att använda origin för att spela bf3, den dagen jag inte vill spela det, så avinstallerar jag det.

Problemet ligger mkt djupare än origin, det ligger i hur enkelt det är att analysera en ensam användare och dess vanor på internet, social mappning, samt det finns inget som hindrar företag att skriva in detta i en EULA som du måste acceptera för att använda deras programvara.

Sen vem läser en EULA idag ? installera, ja ja ja ja, byt katalog, ja ja, färdigt.

Vet inte, alla har hakat upp sig på just Origin, trolige pga okunskap ang andra program som redan har detta. Dem har väll hört om just Origin och då blir det full fart.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Skrivet av Tyran26:

Ok. Men jag vill ha spelet så struntar i om dem kollar min dator, som sagt är det andra program som redan gör det så vad är det för skillnad denna gång? Att dem sa att dem skulle sälja informationen? Skype säljer din information om du inte kryssar ur det som troligen 99% av användarna inte har gjort. Så vi skall bojkotta detta tycker du? Du tror inte redan dem har tillräckligt med folk som kommer att köpa så det spelar lixom ingen roll känns det som. Sen finns det oftast alltid vägar att komma runt sådant om man orkar.

Jag säger INTE att vill att dem skall göra det, men va fasiken det är Bf3 det handlar om och för mig så är kraften till att spela det spelet större än att dem ska kolla min dator.

Jag hänger inte upp mig på just orgin, vet att detta inte är nåt ovanligt.

Massan(vi) har en enorm makt genom internet/forum, icke att underskatta.

Tycker bara inställningen rent generellt och principiellt är o-bra. Bara för att alla andra gör det blir det inte ok, thats what I'm saying

Permalänk
Medlem

Förstår att ämnet är ganska hypat när de kan komma åt vad de vill, dock är detta inget nytt i samhället, hur tror du tex butiker som ICA osv kommer fram till exakt de erbjudanden ni får i brevlådan. Så fort du drar, i detta fall, ditt ICA-kort så registreras produkterna du köper. Kanske inte lika känsligt men samma princip.

Dock gillar jag inte att de kan gå in i mitt privatliv och rota, många har personliga uppgifter på datorn. Anser det oacceptabelt att de ska kränka den lilla integritet vi egentligen förtjänar. Trots allt så lever de på oss som köper deras spel. Ska nog kryptera mina diskar helt och hållet och se till att Origin blockeras från att hämta känslig information. Får jobba på det, undrar om sandboxing fungerar

Permalänk
Medlem

Säkert många här som är medlem i facebook och besöker sidan dagligen. Roligt att ingen klagar på att facebook samlat och sålt eran personliga information i över ett år redan.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Nä. Jag gör för mycket som kan tolkas som olagligt på min dator för att acceptera någon form av avtal som dessa, även om det inte är relevant för företagen så vill man inte att någon ser vad man gör.

Sekundär dator samt PS3 fungerar bra med

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av zin:

Förstår att ämnet är ganska hypat när de kan komma åt vad de vill, dock är detta inget nytt i samhället, hur tror du tex butiker som ICA osv kommer fram till exakt de erbjudanden ni får i brevlådan. Så fort du drar, i detta fall, ditt ICA-kort så registreras produkterna du köper. Kanske inte lika känsligt men samma princip.

Dock gillar jag inte att de kan gå in i mitt privatliv och rota, många har personliga uppgifter på datorn. Anser det oacceptabelt att de ska kränka den lilla integritet vi egentligen förtjänar. Trots allt så lever de på oss som köper deras spel. Ska nog kryptera mina diskar helt och hållet och se till att Origin blockeras från att hämta känslig information. Får jobba på det, undrar om sandboxing fungerar

Vore super om du kunde lägga upp en guide på hur du gjorde om du lyckas!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör origin i sandboxie då, om ni nu inte vill bli kartlagda av ea...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Säkert många här som är medlem i facebook och besöker sidan dagligen. Roligt att ingen klagar på att facebook samlat och sålt eran personliga information i över ett år redan.

Har bojkottat facebook sedan länge, skaffade dock ett konto för inte så längesedan. Det är trots allt ett bra sätt att hålla kontakten med folk, men passar mig för vad jag lägger upp å trycker inte gilla överallt.