VIA stämmer Apple för patentintrång

Permalänk
Melding Plague

VIA stämmer Apple för patentintrång

Patentcirkusen rullar vidare och nu ger sig den taiwanesiska processortillverkaren VIA in i leken. Apple anklagas för intrång i tre av företagets patent.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Love the smell of stämmning in the morning!

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Man får hopaps detta fortsätter, snart blir det dyrare att hålla med alla dessa advokater än vad patenten tjänar åt dessa företag.

Permalänk

Väx upp.

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Man får hopaps detta fortsätter, snart blir det dyrare att hålla med alla dessa advokater än vad patenten tjänar åt dessa företag.

Varför inte hoppas att det slutar istället. Är du advokat själv eller ?;)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Men herregud

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

oj oj oj nu händer det grejor!

Visa signatur

Dyselxi är INTE kul att ha, beklagar för eventuella stavfel och/eller grammatik fel.

Permalänk
Medlem

Let the trolling begin GO VIA!

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Frågan är om Apple räknade med att få det tillbaka på sig själv när dom startade dessa desperata patentkrig.
Jag håller hårt på VIA, rätt ska vara rätt när det gäller patent. Det påstår ju Apple själva med (eller var det bara när dom stämde och inte när andra stämde dom, mitt minne sviker mig).

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk

Nu börjar det igen...

Permalänk
Medlem

Haha nu har apple en till att stämma förutom samsung

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Go go, världen vs. Apple. Vad trodde de skulle hända liksom när de startade den här cirkusen..

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Varför inte hoppas att det slutar istället. Är du advokat själv eller ?;)

Om det fortsätter och i slutändan blir dyrare att driva dessa rättsprocesser än vad de kommer att tjäna på ett positivt resultat, så kanske de lägger ner. (Så tolkade jag det)

Men det tror jag inte kommer hända.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Nu får dom i alla fall smaka på sin egna medicin.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Värden vs Apple!!
Nu ska äpplet ätas!!

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk

Suck it up Apple.

Min respekt för Apple produkter är i botten, tyckte att Apple var ett "bra" företag innan detta patent krig som de starta mot Samsung!

Permalänk

Hoppas fler drar in i kriget mot Apple. Sjukt trött på Apple och deras ägande begär.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

Betänk att det är vi konsumenter som i förlängningen måste betala för cirkusen med högre priser på föregatens produkter.

Permalänk
Medlem

Haha satt just och åt ett äpple när jag läste detta. Undrar om apple vill ge sig på mig nu också, de har ju en logga av ett äpple där någon tagit en tugga.

Inte mer än rätt om apple åker på pumpen här.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Många tröttsamma kommentarer här... Det hör till vardagen för stora företag att stämma varandra för patentintrång. De måste de göra för att ha rätt att behålla patentet.

Ni som har fått för er att Apple skulle vara en större skurk än andra är det nog dags att vakna upp för. Tror ni inte Microsoft, Google, Samsung etc. stämmer andra åt höger och vänster också?

Visa signatur

Dator 1: i7 2600K / Gigabyte GTX 590 / 8 GB minne / 120 GB Intel 510 SSD / 2TB / Corsair 750W / BENQ XL2410T 120 Hz
Dator 2: 27" iMac i5 Router: Apple Airport Extreme
HTPC: i5 2400 / Radeon HD 6450 1GB / 8 GB minne / 2TB / Samsung 50" Plasma
Platta: iPad 3 32GB 3GTelefon: iPhone 4 16gb

Permalänk
Medlem

fight fight fight!

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Betänk att det är vi konsumenter som i förlängningen måste betala för cirkusen med högre priser på föregatens produkter.

Fast det blir ju rätt tråkigt om bara apple ska få stämma till höger o vänster..
Tror inte priserna på apple's produkter skulle gå ned heller om det bara är de som får sälja tunna rektangulära produkter med glas på framsidan.

Permalänk
Medlem

Ni vet väl vad som händer med äpplen? De ruttnar.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att hela cirkusen kring allt detta är rätt absurd. Sen är ju stämningar vanliga i den här branschen. Känns ju dock som att det skrivs mer om Apple bara just för att det är om Apple. Nu har jag ingen koll på vilka som drog igång cirkusen om det var Apple som började eller om det var dem som kom med motstämningar. Får kolla upp det sen när jag sovit en sväng.
Och nej, trots att jag är nöjd med min iphone 4 och är i smyg intresserad av en MBP så är jag inget Apple-fanboi, råkar bara gilla två av deras produkter. Vill bara försöka hålla mig objektiv, därför känner jag att jag måste läsa på lite mer innan jag säger "fu apple eller fu alla andra".
Nån som har tips på bra läsning (gärna objektivt eller så ovinklat det går) angående ämnet?

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av DistantHoller:

Många tröttsamma kommentarer här... Det hör till vardagen för stora företag att stämma varandra för patentintrång. De måste de göra för att ha rätt att behålla patentet.

Ni som har fått för er att Apple skulle vara en större skurk än andra är det nog dags att vakna upp för. Tror ni inte Microsoft, Google, Samsung etc. stämmer andra åt höger och vänster också?

Håller helt med. Om det är nåt som är mer fånigt än hela patentkrikget så är det alla som kommenterar här och verkar inbilla sig att Apple är the bad guy och att VIA kommer in i fighten och "gör rätt". Hela systemet är dumt och att peka ut en speciell tillverkare som skyldig eller värst är bara att vara trångsynt.

Visa signatur

Main Rigg: MSI Z87-G45 Gaming | i5 4670k | Gigabyte GTX 660ti | Kingston ValueR 4x2GB | Fractal Design Newton 600W | NZXT H630 | Cooler Master Hyper 212+ med Enermax 12cm |

Laptop 1: Huawei Matebook X | i5-7200U | HD Graphics 620 | 8 GB 1866Mhz |
Laptop 2: MSI GT663r-415n | i5-460m | GTX 460m | 4 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Varför inte hoppas att det slutar istället. Är du advokat själv eller ?;)

Haha... i wish...
fatta vad rik man hade varit?
Nä, jag tycker mest bara att detta är roande.
Och folk säger att konkurrens bara är bra, det leder bland annat till sånt här

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Fast det blir ju rätt tråkigt om bara apple ska få stämma till höger o vänster..
Tror inte priserna på apple's produkter skulle gå ned heller om det bara är de som får sälja tunna rektangulära produkter med glas på framsidan.

Fast sanningen är ju den att det är långt ifrån bara apple som stämmer företag till höger och vänster. Dags att släppa apple-hatet och inse att alla håller på mer eller mindre likadant, skillnaden är väl den att så fort apple är inblandade i en av sidorna uppmärksammas det och blir större än vad det egentligen är.

Permalänk

TROLOLOLOLOLOLOLOL

Ja. Så seriös kan man vara. Patent? More like, patetiskt.

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk

apple är ju lätt nya hat objektet microsoft var det förr men nu tkr jag apple har blivit precis lika jävliga som microsoft var förr och undertrycker små företag.

Permalänk

Dessvärre sker patenttvister jämt och ständigt och det har numera mer blivit en fråga om att säkra upp så många patent som möjligt (och täcka in så mycket som möjligt), för att ha något att kohandla med om man blir stämd av någon annan tillverkare. Stora tillverkare har råd med det, medan små som försöker slå sig in inte har det och blir exkluderade, eller får betala dyra licenser (då och då på teknik som de förmodligen kunde ha patenterat först, om de haft råd,tid och resurser). Har ett mindre företag väl ett patent är det inte säkert att de har de finansiella musklerna som krävs för att driva en rättsprocess mot ett större företag som vill använda tekniken och hävdar att de var först eller att patentet inte gäller för just deras produkt/tillämpning.

I dagsläget verkar det vara de stora bolagen som kan dra nytta av patentlagstiftningen (främst i USA). Små företag eller enskilda personer har föga att sätta emot när patentcirkusen drar igång med stämningar och motstämningar. Jag har en känsla av att det inte riktigt var så det var tänkt från början.

Visa signatur

~Pelle~