Permalänk

Väldigt varm southbridge efter klockning

Hejsan,

Gick igenom klockningsguiden här på forumet och tänkte ge min dator att seriöst klockningsförsök för att få lite mer kräm i den.
Ligger på 3,5 GHz nu på min intel core 2 quad som vanligtvis ligger på 2,4GHz

Saken är den att min southbrigde är skållhet nu och frågan är om jag borde sänka spänningen eller klockningen för att inte utsätta den för fara.

Tilläggas skall att jag precis beställt ett Antec p193 V3 case så kommer ha duktigt med kylning snart, bland annat en 200 mm fläkt på sidan som kommer att blåsa på mina ramminnen samt southbridgen.

Bör jag ändra något ändp eller kommer mitt nya chassi att förse allt men tillräcklig kyla?

Behöver ni veta mer om specs och inställningar så hör av er om vad ni mer exakt behöver att veta för att kunna tipsa mig.

Tack på förhand!

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk

Någon? hade varit skönt att veta innan jag förstör något...

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Medlem

Testa att byta kylpasta på den

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Skrivet av onYYx:

Testa att byta kylpasta på den

skall göra det när moderkortet ändå skall ut när jag byter till mitt P193 v3 men frågan är om jag måste sänka min Vcore eller dylikt också för att inte förstöra moderkortet på längre sikt?

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Medlem

Kan du kolla vilken temperatur du faktiskt har?
Du kan använda dig av hwmonitor.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Skrivet av Barak:

Kan du kolla vilken temperatur du faktiskt har?
Du kan använda dig av hwmonitor.

Om det är den som kallas för "SYSTIN" så ligger den stabilt på 40 grader..

Edit: och då pressar jag minnena cpun mm i memtest och prime95..

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk

Update

Fick ett felmeddelande som löd "fatal error rounding was 0.5 expected less than 0.4" efter att jag kört diverse tester i Prime95 under två dagar.

Skruvade ner Vcore och coren till två andra saker lite smått.

Har sedan dess ej fått några felmeddelande så frågan är om min processor är stabil nu?

Bifogar bild på all info jag fått ut ur en jäkla massa program.

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk

Grabbar, jag behöver er expertis här!

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Medlem

så länge du inte får fel medelande så är den stabil
Minsta fel medelande så är den inte stabil!

Visa signatur

[AsusP7P55D[i5-760@4.00Ghz[Kingtiger2x2Gb@9-9-9-24-1600Mhz[6870@ CF]

Permalänk
Skrivet av kTa:

så länge du inte får fel medelande så är den stabil
Minsta fel medelande så är den inte stabil!

Okej, grymt!

således spelar det inte någon roll om ena kärnan klarar en test typ 30 sek söligare än de tre andra kärnorna osv?
Bara det inte kommer upp errors eller att det står att samtliga kärnor klarat testen.

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av limited_edition:

Någon? hade varit skönt att veta innan jag förstör något...

Inlägg som inte tillför diskussionen något utan enbart är ämnade att flytta tråden högre upp, sk bumpning, bryter mot §4 i våra regler.

Alla trådar ska ha samma chans att synas, därför finns den regeln, en ren rättvisefråga.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

fick "fatal error rounding was 0.5 expected less than 0.4" när jag gick upp till 9 x 395 idag.
gick tillbaka ner till 9 x 390 igen och fick samma fel igen.
trots att jag kört datorn på den inställningen i tre dagar utan problem i någon test.

Har hört Vcoren tre snäpp nu och avvaktar resultat.

Vad bör jag göra om samma fel uppstår igen?

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt