Permalänk
Medlem

Bc2 mus "lag"

Hej!

Undrar om ni har något svar som kan hjälpa mig. När jag kör bc2 får jag mus "lag", alltså att jag rör musen sen ca 1 sec senare rör sig gubbe i spelet....
provad ändra renderaheadlimit och det blev ingen skillnad -.-

Permalänk
Medlem

Avvaktivera Vsync, vet att folk har problem med "sirapsmus" när de kör med vsync.

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanberg8:

Hej!

Undrar om ni har något svar som kan hjälpa mig. När jag kör bc2 får jag mus "lag", alltså att jag rör musen sen ca 1 sec senare rör sig gubbe i spelet....
provad ändra renderaheadlimit och det blev ingen skillnad -.-

Vilka värden har du provat att skriva in?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Vilka värden har du provat att skriva in?

jag har INTE på Vsync eller något sådant, jag har provat med 0-5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanberg8:

jag har INTE på Vsync eller något sådant, jag har provat med 0-5.

I nvidias kontrollpanel, hur många prerendered frames samt kör du tripple buffring?

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doodle:

I nvidias kontrollpanel, hur många prerendered frames samt kör du tripple buffring?

Ställt in dom på 0 där med, tripple buffring är av.

Permalänk

Det du har kallas " släp-lagg ". Ställ ner grafiken tills detta försvinner.

Om du redan har allt på lägsta.. Bad luck. Jag tror det har med att processorn ( för mig har det varit så ) inte hängt med. Då sänkte jag upplösningen i spelet och fick allt så lågt som möjligt i grafiken..

Visa signatur

Riktigt gammal signatur, för bra för att tas bort! Mvh 2011.

CPU: AMD Phenom | X4 955 3,8 GHz GPU: XFX Radeon HD 5970 Nätaggregat: Fractal Design 550W Chassi: Cooler Master HAF 932 Minne: Corsair Vengeance 8GB 1666 Mhz Moderkort: Gigabyte 990FXA-UD3 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB DVD/CD: Sony Optiarc 7620 Kylare: Noctua NH-D14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tastyandy:

Det du har kallas " släp-lagg ". Ställ ner grafiken tills detta försvinner.

Okej, vad ska jag ställa ner isf? AA eller AF eller details etc ? Vet du något bra sätt att ta bort screen tearing utan att behöva sätta på Vsync ?

Edit: tror inte det e processorn då den körs i 4,5 GHz

Permalänk
Skrivet av nanberg8:

Okej, vad ska jag ställa ner isf? AA eller AF eller details etc ? Vet du något bra sätt att ta bort screen tearing utan att behöva sätta på Vsync ?

Allt, overall. Gå in på en tom server och rota dig fram med inställningarna. Börja med att ställa ner allt på Low och sedan arbeta dig uppåt. Ang Screen Tearing, inte en aning...

Visa signatur

Riktigt gammal signatur, för bra för att tas bort! Mvh 2011.

CPU: AMD Phenom | X4 955 3,8 GHz GPU: XFX Radeon HD 5970 Nätaggregat: Fractal Design 550W Chassi: Cooler Master HAF 932 Minne: Corsair Vengeance 8GB 1666 Mhz Moderkort: Gigabyte 990FXA-UD3 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB DVD/CD: Sony Optiarc 7620 Kylare: Noctua NH-D14

Permalänk
Medlem

Dra ner aa till noll först, resten ska inte behövas tycker man, visst dålig fps men inte muslagg. Prerender frames skulle jag nog sätta på 1 både i nvidias kontrollpanel samt i bc2 config. Har kassare processor själv så det ska inte bli något muslagg, något ser skumt ut här.

Permalänk
Medlem

Inte en chans att det beror på att hans dator är för vek, han ska kunna maxa spelet med hans setup i sign.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

Inte en chans att det beror på att hans dator är för vek, han ska kunna maxa spelet med hans setup i sign.

Japp, texten säger det. Men det är tydligt att det inte går, släp-lagg ska inte ens uppstå med den set-upen. Något är snett.

Visa signatur

Riktigt gammal signatur, för bra för att tas bort! Mvh 2011.

CPU: AMD Phenom | X4 955 3,8 GHz GPU: XFX Radeon HD 5970 Nätaggregat: Fractal Design 550W Chassi: Cooler Master HAF 932 Minne: Corsair Vengeance 8GB 1666 Mhz Moderkort: Gigabyte 990FXA-UD3 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB DVD/CD: Sony Optiarc 7620 Kylare: Noctua NH-D14

Permalänk
Medlem

mus "lagget" har delvis försvunnit, fast på tex Oasis märker man det fortfarande :/
Screen tearing är inte heller kul -.-
Min kompis har en 2600k och ett 580 och han får varken mus lag eller sreen tearing även fast han får högre frames än mig...vad beror detta på ?

Permalänk

Mer information om hur det är i spelet, FPS ? Upplösning? Hur ser grafik-inställningarna ut när detta uppstår? Temperatur på prollen? Drivrutiner? Antal slots på servrarna? Processorns aktivitet? Onödiga program som ligger och suger energi i bakgrunden?

Visa signatur

Riktigt gammal signatur, för bra för att tas bort! Mvh 2011.

CPU: AMD Phenom | X4 955 3,8 GHz GPU: XFX Radeon HD 5970 Nätaggregat: Fractal Design 550W Chassi: Cooler Master HAF 932 Minne: Corsair Vengeance 8GB 1666 Mhz Moderkort: Gigabyte 990FXA-UD3 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB DVD/CD: Sony Optiarc 7620 Kylare: Noctua NH-D14

Permalänk
Medlem

HBAO ger muslagg för vissa, prova stäng av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Citat:

In the nVidia Control Panel under the BC2 profile, set 'Maximum pre-rendered frames' to either 1 or 2 (default is at 3).
Then in your BC2 'settings.ini' file set RenderAheadLimit=1 (or 2) to match nVidia control panel setting. (default is 2).

Verkar som att man ska ha samma värde i både nVidia kontroll panelen och i settings.ini. Testa det, om du inte redan gjort det.

Fungerar inte det så kan du testa något annat som finns på denna sida: http://www.fantasybattlefield.com/showthread.php?699-Possible...

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Hög kantutjämning brukar också kunna ge muslagg, vad för inställning har du det på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tastyandy:

Mer information om hur det är i spelet, FPS ? Upplösning? Hur ser grafik-inställningarna ut när detta uppstår? Temperatur på prollen? Drivrutiner? Antal slots på servrarna? Processorns aktivitet? Onödiga program som ligger och suger energi i bakgrunden?

Jag har mellan 65-130 fps ingame, går ner t ca 40 i rök explosioner etc. High på textures high på tetails low på shadows, medium på efects x4 AA och x16 AF. Kör 1920 x 1080 upplösning. Prollen ligger i ca 60 grader efter några timmars prime så tror nt den blir överhettad etc. Jag har provat med de senaste drivers både beta och vanliga. Brukar köra servrar med 32 slots totalt. Har en ganska ny windows installation och har inte installerat något konstigt program eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanberg8:

Jag har mellan 65-130 fps ingame, går ner t ca 40 i rök explosioner etc. High på textures high på tetails low på shadows, medium på efects x4 AA och x16 AF. Kör 1920 x 1080 upplösning. Prollen ligger i ca 60 grader efter några timmars prime så tror nt den blir överhettad etc. Jag har provat med de senaste drivers både beta och vanliga. Brukar köra servrar med 32 slots totalt. Har en ganska ny windows installation och har inte installerat något konstigt program eller liknande.

Det kan inte vara så att du glömt installera några drivers då?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Det kan inte vara så att du glömt installera några drivers då?

Mer specifikt ? Graffe drivers har jag de senaste.

Permalänk
Medlem

Testa att ställa ner AA till 0. AA ger mig "sirapsmus" i rök.

Visa signatur

- You are now breathing manually -

CPU: 2500k@4.2GHz, 1.320V with Noctua DH-14 | GFX: XFX 6950 2GB@950/1400, 1,2V | RAM: Corsair 8GB 1600MHz, 1.5V | Motherboard: MSI P67A-C45 REV B3 | HDD1: Western Digital 7200RPM 1TB | HDD2: Samsung 7200RPM 700GB | OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tastyandy:

Allt, overall. Gå in på en tom server och rota dig fram med inställningarna. Börja med att ställa ner allt på Low och sedan arbeta dig uppåt. Ang Screen Tearing, inte en aning...

Screen tearing brukar vara 95% av alla fal v-sync enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanberg8:

Mer specifikt ? Graffe drivers har jag de senaste.

Chipset drivers?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Antar att du har någon tredjepartsmjukvara till musen?
Du kan testa att avinstallera, alternativt uppdatera den och se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanberg8:

Mer specifikt ? Graffe drivers har jag de senaste.

Har hört från flera håll att senaste nvidia drivrutinen ger problem (om det är senaste betan du meanar), avinstallera kör en driversweeper i felsäkert läge, installera sedan v280.26 av drivrutinen, den har jag iaf inga problem med.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Chipset drivers?

Har de senaste

Skrivet av Barak:

Antar att du har någon tredjepartsmjukvara till musen?
Du kan testa att avinstallera, alternativt uppdatera den och se om det gör någon skillnad.

Har fixat ny firmeware till musen etc