Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
B
Registrerad
Dec 2001

Corsair Graphite 600T och H80 vs H100

Jag har fått den stora äran(?) och montera ett gäng datorer åt mig själv och några polare som behöver nya riggar.

Jag har bestämt att vi ska välja Corsair Graphite 600T chassit men har lite funderingar på CPU-kylare. Där står valet mellan H80 och H100.
Är H100 det självklara valet?

Jag sitter o klurar lite på om det inte är bäst och låta storsnurran i taket sitta kvar och montera H80 istället?
Känns som om storsnurran i taket flyttar ut luft bättre än chassifläkten (bak)?

Det blir nog inte tal om överklockning, inte mkt ivf.

Tacksam för några kloka ord och råd!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollywood
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Pimpmobile:

Jag har fått den stora äran(?) och montera ett gäng datorer åt mig själv och några polare som behöver nya riggar.

Jag har bestämt att vi ska välja Corsair Graphite 600T chassit men har lite funderingar på CPU-kylare. Där står valet mellan H80 och H100.
Är H100 det självklara valet?

Jag sitter o klurar lite på om det inte är bäst och låta storsnurran i taket sitta kvar och montera H80 istället?
Känns som om storsnurran i taket flyttar ut luft bättre än chassifläkten (bak)?

Det blir nog inte tal om överklockning, inte mkt ivf.

Tacksam för några kloka ord och råd!

Varför köpa någon av H80 eller H100 om du/ni inte tänker överklocka? Finns billigare alternativ som är lika tysta och ger bra temperaturer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
B
Registrerad
Dec 2001

Blir nog lite överklockning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Nov 2010

Kör själv med en H100 i toppen på mitt 600t och är väldigt nöjd med det.

Jag hade dock dom gamla 200mm fläktarna i mitt chassi, dom var rent ut sagt skräp. Corsair ska dock ha fixat detta nu med bättre 200mm fläktar, men vet ej hur mycket bättre dom är.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Håller själv på att långsamt bygga min nya rigg, med ett 600T SE chassi, och ett idag inköpt och installerat H100-aggregat. Blir inte färdig förrän tidigast i november, väntar på Socket 2011...

Kommer förmodligen inte att köra så värst mycket överklockat, men eftersom burken ska stå brevid sängen, och kommer att gå för högvarv ganska ofta (3D-rendering...) så överdimensionerar jag gärna en aning...

Installationen är smärtfri - du måste ha ut den gamla toppfläkten, och de nya fläktarna ska i uppifrån, men allting som behövs finns antingen lådan till H100 (skruvarna) eller i påsen du fick med chassit (gummiringarna som du dämpar vibrationerna med).

Att sen alla Corsair's fläktar ska bytas ut snarast mot tystast möjliga motsvarighet är en annan sak...

SP

Intel Core i7-2600K, ASUS P8Z68-V PRO/Gen3, 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz, Gigabyte Geforce GTX 465 1 GB, Corsair Force3 120 GB SSD, Samsung 500 GB HDD, Corsair 600T SE White chassi.
Intel Core i5-2400, ASUS P8H67-V B3, 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz, integrerad grafik, Samsung 500 GB och Western Digital 2TB HDD, Enlight Extreme Gamer chassi.