Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2010

Nybörjar fråga, Överklocka i BIOS

Hej allihop, tänkte börja med att beskriva min situation: Brände nyligen kretsarna på moderkortet i min nu varande dator, ska köpa nytt moderkort.
tillsvidare så sitter jag för tillfället på min äldre burk. Fick för mig att jag skulle överklocka processorn lite eftersom den är rätt seg (enligt min synpunkt). Jag har tidigare bara använt program som "setfsb" men moderkortets PLL chip fanns inte med i listan över kompatibla PLLs. Fine tänkte jag, gick in i BIOS och blev sittande som ett frågetecken

Jag har aldrig överklockat ifrån BIOS förut och är väldigt osäker på vad jag borde ändra och hur försiktig jag ska vara.
Värt att nämna är väl att den gamla burken förtillfället lånar grafikkort och CPU Fläkt från den trasiga datorn.
Moderkortet är ett "nForce K9 NEO V3" med AM2 chipset och Processorn är en "AMD Athlon II X2 4200+".

Nu till själva frågan egentligen, jag antar att det är "CPU FSB Frequency" som ska ändras i BIOS, jag undrar också vad "CPU Ratio" är och hur man kan använda det. Är "CPU Voltage" något man vill ändra för bättre prestanda?
Som ni säkert märker är jag ingen erfaren överklockare, hoppas någon förklarar lite detaljerat vad man borde tänka på och vad som kan ändras och vad som inte skall ändras i BIOS för att inte förstöra sin burk.
/Tack på förhand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Köping
Registrerad
Jun 2007

standard svar : http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-... läs igenom ett par gånger och är det nått du inte förstår vad saker o ting betyder så fråga igen..börja inte klocka om du inte vet vad du gör.

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...