Permalänk
Medlem

Underklockning av i5-2500k

Hej!

Har börjat fundera på skillnaden mellan k och t cpu:ern från intel. Det jag vill komma åt är en strömsnål cpu. De sätt jag har hittat i hjärnan är:

* Köpa en T modell och slå igång så många "spar" funktioner jag hittar.

* Klocka ner en K modell.

Jag har inte någon av cpu:erna (än) men det blir något att underhålla hjärnan med sålänge.

Det jag ser i skillnaderna är att de skiljer sig åt i frekvens och multipler(bus/core ratio?). Som jag förstår det så kan jag klocka ner K modellen med att ändra multiplern endast. Då kommer jag ner i samma låga frekvens som på T. Kanske rent av lägre. Men jag vet inte vad det gör på den faktiska effektförbrukningen. Mer borde det ändra sig om jag sänker spänningen till cpu:n men det kan jag väl göra på T modellen också.

Iom att cpu:n inte skall driva något direkt avanserat utan mer en hemmaserver så har jag kräm så det blir över med en i5 så frågan är nog om det är värt besväret att invänta en T istället för att pilla med en K. För jag antar att de inte skiljer sig något vidare i idle förbrukning mellan dem. Eller är det något mer de har byggt in i T?

Är det någon som provat hur långt ner de kan komma med en K modell? För att klara sig med så liten spänning som möjligt. Någon som har lite vettiga länkar där jag kan läsa vidare?

Jag vet att det finns många fler förbrukare i ett system som kan göra mer på den totala effektförbrukningen på systemet så det är bara cpu:n jag funderar på nu. Atom system är jag inte imponerad av så de är inget alternativ.

MVH zeem

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Medlem

Du behöver ingen K utan en 2500 och en 2500k skiljer ENDAST sig åt när du ska övercklocka.
Dvs K har upplåst multiple som kan gå uppåt,neråt 2500 har en multiple som ENDAST kan gå neråt.
Med andra ord likadana neråt men endast K går uppåt och teoretiskt så är en non K och en K lika bra vid undervolt,clock.

Alla processorer är ju inte 100% lika en del behöver lite mer vcore för att klara en viss frekvens andra lite mindre för samma frekvens.
Och troligen så är ju S och T modellerna sådana chip som har klarat en väldigt låg vcore vid tester men det är u inte så säkert att en k behöver vara sämre än S,T vid samma frekvens (kan ju även klara högre frekvens vid samma vcore som S,T har om man får ett riktigt bra chip).

Men jag skulle tro att en K modell har en större chans att vara lite bättre vid låg vcore än vad en non K har då en K borde ju ha fått en något tuffare test än en non K modell.
Men om jag har rätt är u en helt annan sak

Googlade lite snabbt och hittade det här

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Du behöver ingen K utan en 2500 och en 2500k skiljer ENDAST sig åt när du ska övercklocka.
Dvs K har upplåst multiple som kan gå uppåt,neråt 2500 har en multiple som ENDAST kan gå neråt.
Med andra ord likadana neråt men endast K går uppåt och teoretiskt så är en non K och en K lika bra vid undervolt,clock.

Alla processorer är ju inte 100% lika en del behöver lite mer vcore för att klara en viss frekvens andra lite mindre för samma frekvens.
Och troligen så är ju S och T modellerna sådana chip som har klarat en väldigt låg vcore vid tester men det är u inte så säkert att en k behöver vara sämre än S,T vid samma frekvens (kan ju även klara högre frekvens vid samma vcore som S,T har om man får ett riktigt bra chip).

Men jag skulle tro att en K modell har en större chans att vara lite bättre vid låg vcore än vad en non K har då en K borde ju ha fått en något tuffare test än en non K modell.
Men om jag har rätt är u en helt annan sak

Googlade lite snabbt och hittade det här

Hej!

Tack för svaret.

Det var som fanken. Det går alltså inte att dra ner multiplern på en K! men på en vanlig. Låter lustigt men ok. Tror att det enklaste sättet är att helt enkelt köpa en strömsnål variant av CPU:n och mixtra lite med den då. Trodde att det var bara på K som det gick att ändra multiplern på därför blev jag lite chockad av dit svar.

Sen blir det ju en fråga vad som gör mest på energiförbrukningen om det är multiplern eller spänningen. Är ju en hel del faktorer som spelar in. Lägre frekvens så tar det längre tid för arbetet att bli klart men å andra sidan så rör det sig antagligen inte om någon längre tidsskillnad. Men faktum är att en hemma server bara står och idlar mest hela tiden så det är nog standby förbrukningen som skall vara så låg som möjligt. Eller helt enkelt använda sig av Wake on Lan. Men det är spännande det här. Så varför ta the easy way som antagligen blir bäst ändå Skall grunna lite mer och hittat lite fler länkar. Synd att man inte är gjord av pengar så man kan ha två olika cpuer att testa med sida vid sida och under längre tid.

Tack igen för svaret

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Medlem

Näe K modellerna går att ändra multipliern både upp och neråt.
Tar du den vanliga 2500,2600 (ej K,T,S) så går dom att ändra multipliern neråt på.
Så en båda dessa är indentiska när det gäller att gå neråt med.

Men jag misstänker att det kan vara bra att ta en K i alla fall då dom förmodligen har gått igenom lite bättre tester för att få K märkningen.
Med andra ord så är det nog större chans att en K kan klara lägre vcore än en standard 2500.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!