Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Jul 2009

Sensorvärden, vad lita på?

Hej!

Fick mig åter lust att dra en omgång överklock efter att ha inhandlat lite nya fläktar för PnP samt ett par nya chassifläktar.
Jag har varit i 4.5 GHz förut och ville därför testa på 4.6 GHz med nya kyllösningen.

Fixade inställningar, och körde sedan en kort runda Prime95 på cirka 10 minuter, tills jag helt enkelt ansåg att temperaturerna låg stilla.
Använde mig av CoreTemp samt HWMonitor för att avläsa temps. Eftersom jag tycker att 2-4 grader är rätt stora differenser så undrar jag nu vilket program jag skall lita på, eller vilket program ni helt enkelt förlitar er på för att avläsa temperaturer.

Bifogar bilder på fläktkonfig och sensorer:

Setup
Sensor

Sedan en liten sekundär fråga av ren nyfikenhet: Hur tycker ni att temperaturerna ser ut i förhållande till klockfrekvensen? Kan jag lira detta 24/7 utan problem? Better safe than sorry liksom.

Tack på förhand!

Citera för svar!

i5 2500k @ 4.6 GHz - 2x HD6950@CF - 8 GB CL8 VENGEANCE @ 1866 MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Jag använder mig av HWMonitor, men jag förstår inte ens varför temperaturer skiljer från program till program. Dina temps har jag ingen kommentar till dock, det får någon mer kunnig svara på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011

Testa köra lite längre, typ en halvtimme då det kan stiga lite till (chassiluften värms upp några % tror jag det hänger på).

Jag kör AMD och låter min 955 kliva upp i ~68 grader efter prime'ande och har för mig att intel tål några grader till, så 70 under prime är helt OK. För mig så ligger den ändå bara runt 50-60 grader i spel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Jul 2009

Yes, testade nu cirka 30 min prime95 blend test (antar att det är den man kör på), och här har vi resultat:

http://data.fuskbugg.se/skalman02/c93c33b3_test2.png

Lyckad kylning?
Annars då, någon mer input på vilket program som är mest tillförligtligt?

Citera för svar!

i5 2500k @ 4.6 GHz - 2x HD6950@CF - 8 GB CL8 VENGEANCE @ 1866 MHz