Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall
Registrerad
Maj 2009

dieselkyla dator

Vattenkyler min dator nu, men har fått tag på en diesel pump från en bil och en bilradiator och funderar på att kanske kyla datorn med diesel ist men finns risken att dieseln skulle kunna antändas av värmen från datorn? Hur bra är diesel på att transportera värme?

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Apr 2011

Varför vill du över huvud taget använda diesel? Vanligt destillerat vatten funkar bäst. Fast du kan säkert använda vanlig vattenkylning och bilradiatorn.

Intel I7 2600k | Sapphire Radeon HD7970 Vapor-X GHz Edition | Silverstone Fortress FT03| ASRock Z77 EXTREME4-M | Samsung 830 256GB | Crucial M4 64GB | Dell U2311H | Sennheiser HD 595 | Netgear Stora NAS + 2x2TB WD Green

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av GreenPotatis:

Vattenkyler min dator nu, men har fått tag på en diesel pump från en bil och en bilradiator och funderar på att kanske kyla datorn med diesel ist men finns risken att dieseln skulle kunna antändas av värmen från datorn? Hur bra är diesel på att transportera värme?

Vanligtvis blir vattnet i en loop ~30grader kanske. Att dieseln skulle antändas av värmen är förmodligen omöjligt. Gnistor om det skulle börja läcka däremot..

[i]Tycker du att övervakningen har gått alldeles för långt? Rösta Piratpartiet!
Lenovo T420s

[/i]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Partille
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av GreenPotatis:

Vattenkyler min dator nu, men har fått tag på en diesel pump från en bil och en bilradiator och funderar på att kanske kyla datorn med diesel ist men finns risken att dieseln skulle kunna antändas av värmen från datorn? Hur bra är diesel på att transportera värme?

Har ingen aning om hur diesel är som kylmedie men tänk på slangar osv.

Vanliga slangar kanske inte "tål" dieseln, likaså packningarna i blocken osv.

Dessutom; varför vill du kyla med diesel?

» AMD Phenom2 940 x4 3.0 GHz BE » 4 Gb DDRII @ 1066 MHz » ASUS GTX 660 Ti CUIIOC 2Gb » 128Gb SSD
Fraktfritt från Inet för Sweclockersmedlemmar
Vänligen citera om du pratar med mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2009

Haha varför inte bara använda vatten? Dieselpump betyder inte att den bara kan pumpa diesel, bara det är vätska går det fint. Tror inte diesel leder så bra värme för övrigt, inte heller ur säkerhetssynpunkt är det bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Intel Core i5 750 @ 3,8 GHz | Thermalright HR-02 Macho | Gigabyte P55-UD4 | 16GB Corsair Vengeance LP | Gigabyte GTX 670 Windforce | 120GB Intel 330 & 60GB Corsair Force | EVGA G2 750W | Antec P280 | Asus Xonar D1 | Viewsonic VX2268wm 120Hz

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2007

Näe alltså diesel är väldigt svårantändligt vid dessa lägre temperaturer. Går att fimpa i ett dieselfat vilket däremot inte är rekommenderat om det är bensin i ;). Vet inte vid vilken temperatur diesel blir flyktigt och därmed mycket mer brandfarligt men det rör sig troligen om temperaturer över 80 grader. Någon som kan temperaturen för diesel kan gärna flika in ;). Samma förhållande gäller för exempelvis stearin eller matolja men dessa blir inte lättantändliga förrän nära kokpunkten.

Men varför i hela friden överväger du ens att ha diesel i systemet? Byt ut det mot vatten!
Vi har så mycket vatten överallt att vi sällan tänker på vattnets fenomenala egenskaper. Vatten lämpar sig utomordentligt bra för att flytta värme då vattnet kan lagra större mängd energi per vikt än de flesta andra ämnen. Alltså är det definitivt vatten du bör ha i systemet. Jag har inte kollat på siffrorna för diesel, men kan direkt sätta pengar på att det inte har lika bra egenskaper för ändamålet som vatten har ändå.

Bränsleförbrukning kan uttryckas i liter/mil.
Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²
Bränsleförbrukning kan alltså uttryckas i kvadratmeter...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Nov 2009

Dieselpump tolkar jag som en pump från dieselmotor, pumparna från en sådan är väl designade gör att spruta ut väldigt lite vätska väldigt snabbt? Plus att dom låter en del, tio "knackar"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002

En dieselpump behöver smörjning. Nån sorts matolja borde gå bra i stället för diesel.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av Rådström:

Vanligtvis blir vattnet i en loop ~30grader kanske. Att dieseln skulle antändas av värmen är förmodligen omöjligt. Gnistor om det skulle börja läcka däremot..

Diesel brinner inte vid normala tryck, vilket är varför dieselmotorer har väldigt hög kompression.

Skrivet av tjabo:

En dieselpump behöver smörjning. Nån sorts matolja borde gå bra i stället för diesel.

Diesel innehåller oftast diverse slaggoljor och paraffin. Däremot lär man få rätt hemska utfällningar av att köra samma diesel flera månader i sträck.

MSI P67A-GD65 B3 | i7 3770 @ 4.2 GHz | 16 GB RAM | EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync | Corsair AX850W

Kommentera inte inlägg som bryter mot reglerna - anmäl dem. Det blir bara mer jobb för oss moderatorer annars.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall
Registrerad
Maj 2009

Till allas frågor om varför diesel. just för att jag har en dieselpump och den pumpar 2400 l/h och vattenpumpen jag kör med pumpar bara 500 l/h.

NiklasN: Dieselpumpen skulle nog skära rätt fort med vatten då vatten inte smörjer, för dieseln smörjer pumpen samtidigt som den pumpar dieseln.

och att slangar och packningar inte tål dieseln är inget problem på sånt går att byta

Terihan: Har testat att köra diesel pumpen och den låter nästan ingenting

Vatten kanske flyttar värme bättre, men när allt pumpas rätt fort så borde väl dieseln ändå kyla mkt bättre eller?

Matolja och sånt är rätt dyrt och kommer behöva ca:5-10 liter.

Zcenicx: "Diesel innehåller oftast diverse slaggoljor och paraffin. Däremot lär man få rätt hemska utfällningar av att köra samma diesel flera månader i sträck." vad menar med att man lär få rätt hemska utfällningar?

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002

Åk till närmaste MC Donalds så får du säkert så mycket beg frityr olja du kan forsla bort

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall
Registrerad
Maj 2009

Frityroljan lär ju inte direkt vara ren fick därifrån förut för att jag tänkte prova att driva min d24 med men vart ej av då det var massa småklumpar i frityr oljan.

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2003
Skrivet av Terihan:

Dieselpump tolkar jag som en pump från dieselmotor, pumparna från en sådan är väl designade gör att spruta ut väldigt lite vätska väldigt snabbt? Plus att dom låter en del, tio "knackar"

En dieselpump knackar inte. Det är motorn, som tack vare högt förbränningstryck, orsakar knackningarna.

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
vimmerby
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av GreenPotatis:

Till allas frågor om varför diesel. just för att jag har en dieselpump och den pumpar 2400 l/h och vattenpumpen jag kör med pumpar bara 500 l/h.

NiklasN: Dieselpumpen skulle nog skära rätt fort med vatten då vatten inte smörjer, för dieseln smörjer pumpen samtidigt som den pumpar dieseln.

och att slangar och packningar inte tål dieseln är inget problem på sånt går att byta

Terihan: Har testat att köra diesel pumpen och den låter nästan ingenting

Vatten kanske flyttar värme bättre, men när allt pumpas rätt fort så borde väl dieseln ändå kyla mkt bättre eller?

Matolja och sånt är rätt dyrt och kommer behöva ca:5-10 liter.

Zcenicx: "Diesel innehåller oftast diverse slaggoljor och paraffin. Däremot lär man få rätt hemska utfällningar av att köra samma diesel flera månader i sträck." vad menar med att man lär få rätt hemska utfällningar?

Att det blir högre flöde behöver inte betyda så mycket om det inte hinner kylas ner kontra ökningen.

XMG U717, GTX1080, 6700k@4.3 ,32gb DDR4 2400, 256gb 950 Pro M.2+951 256gb raid0

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall
Registrerad
Maj 2009

okay. får se hur man gör. kanske stjäl matolja av mor också (a)

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Zcenicx:

Diesel brinner inte vid normala tryck, vilket är varför dieselmotorer har väldigt hög kompression.

Diesel innehåller oftast diverse slaggoljor och paraffin. Däremot lär man få rätt hemska utfällningar av att köra samma diesel flera månader i sträck.

Visst brinner diesel bra vid normala tryck. Du borde skrivit att diesel inte självantänder vid normala tryck.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.0.1
Registrerad
Feb 2003

Man använder sig av glödstift istället för tändstift just för att det behövs mycket värme för att dieseln skall antändas.
Den självantänder sedan. Kompet får man ju inte bara pga diesel, utan pga kompressionsförhållandet. Men då är vi inne på cylinderlopp, längd på stakar, samt tjocklek/höjd på kolvar.

Tillbaka till topic. Du kan använda diesel. Men det kommer bara fungera sålänge som packningarna håller, i t.ex CPU blocket.
Vi använder själva diesel när vi rengör yttre ytor på t.ex toppar och motorblock.

.:. 101218 - Mitt allt .:.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005

Klart det går men du kommer behöva byta alla slangar och packningar till något som tål diesel. Inte nog med att kolväten har en förmåga att lösa upp en del slangar och packningar, de reologiska egenskaperna gör att det är svårare att få tätt än med vatten. Det är inte bara ett problem i slangar och nipplar utan även packningar och tätningar i själva kylblocken.
Brandrisken är dock låg med en flampunkt på runt 50 grader och en temperatur för självantändning på ca 400 grader.
Sen var det ju frågan om själva kylningsförmågan. Vatten leder värme fyra gånger bättre och har mer än dubbelt så hög värmekapacitet. Det högre flödet borde dock kompensera för det men du lär inte se några större temperaturskillnader.
Det stora problemet är ju att en dieselpump, om det nu är injektionspumpen du har fått tag på, arbetar med tryck på flera hundra eller upp mot tusen bar. Det är inget du bygger en datorkylning med med mindre än att du bygger alla komponenter själv för det finns inte en chans i världen att ett standard vattenblock klarar de trycken.
En annan sak som du måste tänka på är att diesel luktar förbannat äckligt och är fruktansvärt svårt att tvätta bort så spiller du eller och det läcker kommer rummet lukta diesel ett bra tag framöver.
Så för att sammanfatta, ja det går men det är mycket mer jobb än det är värt.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av GreenPotatis:

Zcenicx: "Diesel innehåller oftast diverse slaggoljor och paraffin. Däremot lär man få rätt hemska utfällningar av att köra samma diesel flera månader i sträck." vad menar med att man lär få rätt hemska utfällningar?

Nej, vatten kyler faktiskt betydligt bättre.

Vad gäller utfällningar; titta i botten:

Diesel innehåller mycket skit, bland annat svavel, som bildar salter som faller ut efter ett tag. Det bör också påpekas att vad vi kallar diesel i första hand är en 2:1-blandning av paraffin och nafta. När diesel åldras förångas nafta och det gör att det fäller ut paraffin - ta en titt i vilken farmartank eller villaoljetank som helst så ser du ett vaxlager som ser ut som stearin i botten.

I en dieselbil löser man bekymret genom att fylla på ny diesel som sakta tar upp dessa utfällningar, sen förbränns de förstås i motorn, men i ett slutet system där skiten aldrig försvinner...?

MSI P67A-GD65 B3 | i7 3770 @ 4.2 GHz | 16 GB RAM | EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync | Corsair AX850W

Kommentera inte inlägg som bryter mot reglerna - anmäl dem. Det blir bara mer jobb för oss moderatorer annars.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bålsta
Registrerad
Jul 2011

I diesel växer även alger och liknande som kan täppa till pumpar och liknande när det ligger länge(störe båtar t.ex.)
Dessutom har diesel en flampunkt vid 60 grader och självantänds vid 220 grader. Diesel förångas och lägger sig längs marken, luktar osv.
Vatten är bättre leder värme bättre och är inte brandfarligt. Tror ingen kan rekommendera diesel som kylnings medium.

Chassi: Corsair Graphite 600T Vit Mobo: ASUS Maximus V Formula
Cpu: Intel Core i7 3770k @ 4,6GHz Ram: Corsair 16GB 1600MHz Vengeance
Grafikkort: 2x ASUS HD 7970 DirectCU II, CrossFire X SSD: Samsung 840, 500GB
Systemkylning: Egen vattenkylning, 240x30 + 360x60 Radiatorer
Galleri

Trädvy Permalänk
Entusiast
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av GreenPotatis:

Frityroljan lär ju inte direkt vara ren fick därifrån förut för att jag tänkte prova att driva min d24 med men vart ej av då det var massa småklumpar i frityr oljan.

Samlad erfarenhet från youtube och Mythbusters och andra Discovery channle program säger ju att du måste låta frityroljan rinna genom ett kaffefilter innan du kan använda den

Och vad gäller värmeledning så har jag i bakhuvudet ett minne av att olja har dålig värmeledningsförmåga, så det låter nog som att det skulle vara bättre för dig att sälja dieselpumpen och köpa en bättre vattenpump för pengarna

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006

Diesel antänds inte av "värme" i motorer ens. En dieselmotor går utan några som helst tändstift (glödstift används ibland för att motorn ska gå bättre kall, men inget nödvändigt). Dieseln används av kompressionen, så akta dig för att ha en för kraftig pump, för då smäller det;)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linkan
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av XrOo:

Man använder sig av glödstift istället för tändstift just för att det behövs mycket värme för att dieseln skall antändas.
Den självantänder sedan. Kompet får man ju inte bara pga diesel, utan pga kompressionsförhållandet. Men då är vi inne på cylinderlopp, längd på stakar, samt tjocklek/höjd på kolvar.

Tillbaka till topic. Du kan använda diesel. Men det kommer bara fungera sålänge som packningarna håller, i t.ex CPU blocket.
Vi använder själva diesel när vi rengör yttre ytor på t.ex toppar och motorblock.

Njae.Värmen för att antända får du i första hand från själva kompressionen, glödstiftet är mest där för kallstarter och behövs oftast inte under normal körning.

Men som sagts innan: Dieselolja är inte det bästa att ha till ett kylsystem. Skulle säga att det är så många negativa punkter med det att det inte väger upp priset.

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av Defeat^:

Diesel antänds inte av "värme" i motorer ens. En dieselmotor går utan några som helst tändstift (glödstift används ibland för att motorn ska gå bättre kall, men inget nödvändigt). Dieseln används av kompressionen, så akta dig för att ha en för kraftig pump, för då smäller det;)

När du komprimerar luften så blir den varm, dieseln (själv)antänds av värmen.

Fo3

Father of love and Father of rain.... Father of loneliness and pain-
(Manfred Mann's Earth Band)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007

Till OP.

Dagens citydiesel är säkert ungefär lika bra(dålig!) som matolja i ett datorkylningsperspektiv.

Större problem med utfällningar och liknande i bilar och båtar har sannolikt samband med vatten (kondens).

Tänk på att en överdrivet kraftig pump, kan vara till nackdel i en "trång" datorloop.

Fo3

Förutsätter att det är en "hjälpmatningspump" du har, inte en insprutningspump.

Father of love and Father of rain.... Father of loneliness and pain-
(Manfred Mann's Earth Band)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall
Registrerad
Maj 2009

Tack för alla svar, jag kommer skita helt i att kyla datorn med diesel och stannar nog kvar vid vatten.

Zotamedu: skulle inte haft problem om det lukta diesel i rummet finns inget som luktar bättre än diesel

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Zcenicx:

Nej, vatten kyler faktiskt betydligt bättre.

Vad gäller utfällningar; titta i botten:

http://www.nimbusportalen.se/bransle/IMG_2839.JPG

Diesel innehåller mycket skit, bland annat svavel, som bildar salter som faller ut efter ett tag. Det bör också påpekas att vad vi kallar diesel i första hand är en 2:1-blandning av paraffin och nafta. När diesel åldras förångas nafta och det gör att det fäller ut paraffin - ta en titt i vilken farmartank eller villaoljetank som helst så ser du ett vaxlager som ser ut som stearin i botten.

I en dieselbil löser man bekymret genom att fylla på ny diesel som sakta tar upp dessa utfällningar, sen förbränns de förstås i motorn, men i ett slutet system där skiten aldrig försvinner...?

Har du problem med svavelsalter måste du importera väldigt fula grejer från öststater för i Sverige innehåller diesel max 2 ppm (parts per million) svavel. Det gäller både den du köper på macken, den bönderna har i traktorerna och villaolja eftersom det är exakt samma sak. På raffinaderiet är det känt som MK1 (miljklass 1).

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av GreenPotatis:

Tack för alla svar, jag kommer skita helt i att kyla datorn med diesel och stannar nog kvar vid vatten.

Zotamedu: skulle inte haft problem om det lukta diesel i rummet finns inget som luktar bättre än diesel

Det är också tämligen onyttigt att sitta och lukta på kolväten dagarna i ända. Din hjärna och dina lungor kommer bli väldigt ledsna på dig om du sniffar diesel.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av Zotamedu:

Det är också tämligen onyttigt att sitta och lukta på kolväten dagarna i ända. Din hjärna och dina lungor kommer bli väldigt ledsna på dig om du sniffar diesel.

Hehe onyttigt ja x) men det är rökning också och jag röker men ändå diesel luktar så förbannat gott så kan nästan vara värt det

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av Zotamedu:

Har du problem med svavelsalter måste du importera väldigt fula grejer från öststater för i Sverige innehåller diesel max 2 ppm (parts per million) svavel. Det gäller både den du köper på macken, den bönderna har i traktorerna och villaolja eftersom det är exakt samma sak. På raffinaderiet är det känt som MK1 (miljklass 1).

Umm... diesel i MK1 har ett svavelinnehåll om 10 PPM. Det sagt är det inte svavlet som är bekymret utan salterna det skapar eftersom det aldrig förbränns. Salterna är väldigt små och i sig mestadels ofarliga men skapar en lite ruff yta som paraffinet i dieseln kan fastna på.

MSI P67A-GD65 B3 | i7 3770 @ 4.2 GHz | 16 GB RAM | EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync | Corsair AX850W

Kommentera inte inlägg som bryter mot reglerna - anmäl dem. Det blir bara mer jobb för oss moderatorer annars.