Moderkortet "hittar inte" grafikkortet

Permalänk
Medlem

Moderkortet "hittar inte" grafikkortet

Hej, för det först vill jag be om ursäkt om en liknande tråd redan finns men jag är alldeles för lat för att leta fram en så jag skriver en egen..

Alltså som titeln lyder: Moderkortet hittar inte grafikkortet. Jag köpte ett Asus Radeon HD 6870 1GB OC Direct CU hos webhallen igår, direkt efter att jag kom hem installerade jag kortet i burken som nästan var för liten... För att förtydliga det hela så har jag alltså uppdaterat kortet från ett äldre radeon hd kort 4650 (512MB)...
Men i alla fall så installerade jag kortet i burken med ESD armband och ja jag satte dit de två 6-pins kontakterna på grafikkortets sida..
Eftersom det här kortet bara har HDMI och DVI anlutningar på kortets baksida så anslöt jag min VGA skärm med hjälp av den medföljande CVI till VGA omvandlaren.. Så, nu är väl allt klart då tänkte jag och slog på strömmen och startade datorn.. För det första så lät fläkten otroligt mycket men det kan ju bero på att kortet är överklockat från fabrikat och fläkten står på 100% från början kanske (Lät ungefär som en hårtork xD). Datorn i sig låter normalt, beep ljuden som låter då datorn normalt startar ljöd nu också men felet är att skärmen är svart.. (lampan som egentligen ska lysa grön då skärmen är på, lyser gult som när datorn är i viloläge..) Jag fattar noll varför den inte sätts på och testar därför att ploppa in den i moderkortet istället.. Då hoppar skärmen plötsligt igång men jag ser direket att det är anslutet till det integrerade grafikkortet som sitter i moderkortet efter som upplösningen är taskig och Vista symbolen i startskärmen inte är lika väl formad som med det gamla 4650 kortet.

Jag stängde av datorn och tog ur det nya 6870 kortet för att sedan sätta i det igen.. Samma sak händer att skärmen är svart då den är inkopplad till 6870:n men fungerar då den är i moderkortet.. (väldigt irriterande) Bara för att försäkra mig om att moderkortet inte har ballt ur så installerar jag den gamla 4650:n igen och startar.. Jahopp då funkar skärmen utan några beskymer då skärmen sitter i 4650-kortet..

Så.. Någon här på sweclockers som skulle kunna hjälpa mig? Valde att vända mig hit istället för flashback då man inte kan vara säker på att dem som kan kommer att svara på ens undringar.. Tacksam för snabba svar..
P.s jag kommer inte kunna skriva under resten av kvällen eftersom jag ska på en kurs men försöker komma hem så fort som möjligt efter det.
- Gustaf

Visa signatur

Battlelog: Worldbmx
Steam: Worldbmx
Social Club: Heijdenberg

Permalänk
Medlem

Precis samma fel som jag fick när jag skulle installera ett xfx 6870 på polarens msi 790gx moderbord.

Jag drog slutsatsen att hans mk och grafikkortet inte funkade tillsammans. Fläkten drog upp på 100% när man startade datorn men ingen bild.

Hans 6870 fungerade perfekt i 4 andra maskiner med olika nätagg, mitt Sappphire 6870 fungerade perfa i hans maskin, men inte hans xfx kort.

Har du möjlighet så testa kortet i en annan dator, jag blev inte klok på problemet.

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem

Har liknande problem

Min bror frågade mig för en tid sedan att fixa ett nytt grafikkort till hans dator vilket jag gjorde, det blev Radeon HD 5750 1 Gb och det som satt i burken var ett Geforce 8400 gs 256 mb så ett rejält lyft i prestanda.

Efter installation startade datorn som vanligt men inte skärmen, efter mycket googlande efter svar fick jag svaret att moderkortet inte stödjer grafikkort med 1 gb minne. (Prövade kortet i en annan dator och där fungerade kortet perfekt). För att lösa problemet skulle man uppdatera biosen på moderkortet till en nyare men eftersom det är en OEM dator (HP) så ha de inte utvecklat någon nyare bios till det moderkortet. Så nu sitter jag med ett grafikkort jag inte behöver så är det någon som vill byta kortet mot något kort med mindre än 1 gb på så säg till.

Hoppas du fått lite klarhet i ditt problem, kanske inte är samma fel du har som jag men troligt

Visa signatur

[[MSI 34" Optix MAG341CQ - Ryzen 7 5700X - ASUS Rog STRIX B550 Gaming - Kingston FURY Beast RGB 32 GB 3600 Mhz- XFX AMD Radeon™ RX 5700 XT 8GB GDDR6 THICC III Ultra - NVMe Samsung SSD 980 1000GB - Crucial P3 500GB M.2 - Corsair CX600M - Cooler Master HAF 912 COMBAT WINDOWED VERSION]]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mapex:

Har du möjlighet så testa kortet i en annan dator, jag blev inte klok på problemet.

Jo jag åkte faktiskt tillbaka till webhallen där dem testade kortet direkt.. Killen som testat sa att nätaggregatet han använde var 400 W och och inte av bästa kvalitéten.. Men eftersom kortet måste ha minst 500 W PSU blev jag lite paff, att det faktiskt fungerade för honom att få ner fläkten i normal hastighet och även skärmen fungerade.. Då sa jag att det måste ju vara mitt moderkort isåfall.. Men killen sa att han skulle starta om test datorn och se om det funkade.. Då han kom tillbaka sa han samma sak, "japp det här kortet äre inget fel på..".

När pappa kom efter han hade parkerat bilden så snacka dem om BIOS och sånt... (jag fattade ju ingenting xD). Men pappa sa att vi ska testa på brorsans nyare moderkort fast han har ett 250W psu så vi fick en 6-pin kontakt gratis från han i kassan så vi får se hur det går :).. Antagligen blir det nytt moderkort för min del om kortet funkar på brorsans nya M.kort men jag får ju iallafall win7 Proffesional Edition, dock bara 32-bitars men får väl gå det också

Tack för era snabba svar btw

Rättning av stavfel xD
Visa signatur

Battlelog: Worldbmx
Steam: Worldbmx
Social Club: Heijdenberg