Surrande ljud från XFX Core Edition 450W

Permalänk
Medlem

Surrande ljud från XFX Core Edition 450W

Byggde min första dator i augusti och är överlag nöjd. Valde ett XFX Core Edition 450W efter ha sett många rekommendationer här i forumet. Ett mål med datorn var att göra den tyst (Här är paketet och sen ett GTS450 DC på det. https://www.inet.se/kundvagn/visa/683066), vilket jag åtminstone sett till fläktar tycker mig ha lyckats med. Dock anar jag ett surrande ljud från vad jag tror är min PSU. Vet inte om det är normalt att det ska låta lite, men stör mig lite på det. Vet inte om det kommer inifrån eller från fläkten men sätter jag örat emot så hör jag iaf att det borde vara från just PSU'n. Ljud är ju svåra att förklara, men tänk er ljudet från kylskåpskompressor fast betydligt lägre. Den typer av surr är det jag menar. Försökte spela in ljudet med mobilen, men det gick inte. Hur kan man bli kvitt ljudet, om det ens går? Är det värt att skicka in och chansa på att det faktiskt ÄR något fel på det?

R

Permalänk
Medlem

På nätagg (speciellt av lite biligare märken) brukar det vara kondensatorerna som tjuter lite. Vet dock inte om detta kan gå på garantin eller inte. Det får du nog kolla med inet i så fall.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

prova att stanna fläkten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte234:

prova att stanna fläkten.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur gör jag det?

Permalänk
Medlem

Ta en blyertspenna eller nått som du får ner genom ventilationen och stoppa/håll fläkten. Sen starta datorn..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

Annars så verkar det mer vara ett elektriskt hummande, som man kan råka ut för med de flesta nätaggregat (komponenter som vibrerar lite lätt). Man kan prova att öppna aggregatet och lägga lite kluttar smältlim och förankra komponenter vid varandra/nätaggssidan (ibland räcker det med att bara få dit lite smältlim för att ändra frekvensen som komponenten vibrerar med) särskilt spolarna och kondingarna. Dock funkar det inte alltid och man bryter garantin.

Är det fläkten så märker du ju det om du stannar den som nämnts tidigare, men vad jag sett när det gäller XFX 450, så är det snarare ett lätt klickande ljud från fläkten som vissa haft problem med (obalanserad fläkt).

Visa signatur

~Pelle~