Permalänk
Medlem

Varmt värre...

Jag har en i5 2500k med en noctua kylare som funkat bra, den har vart på 4.8Ghz @ 1.4V och legat runt 65 grader.

Nu till problemet, den började bluescreena och stänga av sig 24/7, så jag kollade om ngt var fel osv, när jag startade coretemp så låg corsen på 85grader, strax efter det dog den igen. Så jag drog ner klocken osv, starta upp på stock... då låg fanskapet på 70grader...
Jag testade att byta kylpasta och kollar olika saker. Inget händer... Jag byter kylare till H60 och kollar. Runt 70 grader där med... PÅ STOCK

Nu är frågan, det funkade bra tills det plötsligt hände ngt som gjorde att den blir sjukt het.
Vad kan det bero på? ... Har testat allt förihelvede.

EDIT: Inge fel på min kylpasta/kylare, då jag slängde in noctuan i min andra dator i5 760 4.2 1.337V och där funkar den fint.

Permalänk
Medlem

Hadde du testat stock volt ?
testa annars att under volta så inte pastan "bränns" torkar en period sedan återgå till stock

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Kan vara trasigt rör på kylaren också - sådant händer och kan ge ungefär det resultatet.

Permalänk
Medlem

ok bulan75 ska testa.

Permalänk
Medlem

det verkar ha blivit bättre nu ... bara hände under natten. dock ligger en core på 50grader vad kan det beroi på? 40-40-40-50

Permalänk
Medlem

har ju bytt kylpasta 2ggr med... och dom är på samma värme i idle

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad det är för fel asså, byt kylpasta 1 gång till nu och smeta på som satan denna gång, (testat all från lite/mellan/mycket) nu. Det äör inget fel på H60 eftersom den är testad i en annan dator... Fortfarande samma problem, den blir varm som satan emot de andra ggr jag har haft H60/noctuaXXXX. Kan det vara ngt fel i CPUn? FInns det ngra saker där som kan ha pajjat/bugagr så det blir varmt?

Permalänk
Medlem

Erm, trodde att safe voltage på SB är 1.35 eller under. Nehalem klarar mer tror jag.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av zeleni:

Erm, trodde att safe voltage på SB är 1.35 eller under. Nehalem klarar mer tror jag.

rekomenderad max är 1.5

Permalänk
Medlem

Är det stor chans att ta sönder CPUn om man lappar den? Elr är det safe så att säga?