Kan inte få tempratur?

Permalänk
Medlem

Kan inte få tempratur?

Hej!

Jag laddade ner programmet "Gpu-z" men för mig syns de inga temperaturer. Vad kan felet vara?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Något urgammalt grafik-kort som inte stöds? Alla kort jag har testat på har det fungerat på, men annars så testa HWINFO som brukar vara bra att hitta sensorer.

Permalänk
Medlem

Vad exakt är det du vill veta temperatur på? Ifall det är grafikkortet så är du på rätt väg med GPU-Z men är det CPU med mera så kan jag rekommendera CPUid HWMonitor som fungerar väldigt bra för min del iallafall.

http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bengt-re:

Något urgammalt grafik-kort som inte stöds? Alla kort jag har testat på har det fungerat på, men annars så testa HWINFO som brukar vara bra att hitta sensorer.

Förmodligen rör det sig om ett HD6850 då detta är listat i TS sign.

Ett annat program som visar temperaturer med en graf dessutom är MSI afterburner.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Furmark brukar också kunna visa tempen i en snygg graf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomtelol:

Vad exakt är det du vill veta temperatur på? Ifall det är grafikkortet så är du på rätt väg med GPU-Z men är det CPU med mera så kan jag rekommendera CPUid HWMonitor som fungerar väldigt bra för min del iallafall.

http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

den fungerade utmärkt att köra med! Tack.

52 grader verkar den ligga på i idle, hur bör man ligga med ett grafikkort?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Under 85 i load helst. Idle temp spelar inte så stor roll då fläktarna normalt varvar ner rejält då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Under 85 i load helst. Idle temp spelar inte så stor roll då fläktarna normalt varvar ner rejält då.

Ok, hur mycket vågar man klocka med MSI afterburner tro? Hade 70 som max men låg runt 65 nyss (dock hade jag glömt höja chassi fläktarna till max, hade bara runt 30%) på bf3. och usage var 100%. Då satte jag Core clock på 800 och Memory på 1100. Tror du jag kan maxa på mer eller ska jag stanna där?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Så länge du inte mixtrar med volten så är det rätt "säkert" men överklocka aldrig ifall du passerat garanti tiden. Ta några steg i taget på Core och Mem clock och kolla i Furmark eller i spel om du upplever krascher, artifakter med mera.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomtelol:

Så länge du inte mixtrar med volten så är det rätt "säkert" men överklocka aldrig ifall du passerat garanti tiden. Ta några steg i taget på Core och Mem clock och kolla i Furmark eller i spel om du upplever krascher, artifakter med mera.

Hehe, k volten kommer jag nog inte våga mig på hur som helst. Men ska testa nu i 820/1130 tänkte jag. Max som man kan dra upp den i programmet är 850/1200

EDIT: I furmark (bara 3 min, men jag ville bara se) kom jag upp i 73 grader i 1920x1080 fullscreen stability test.
och i benchmark fick jag på standard tiden 60 sek 72 grader max, FPS min=51 max=92 avg=65.

Detta alltså med 820/1130. bör man stanna eller testa lite till på gränserna?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av €ric:

Hehe, k volten kommer jag nog inte våga mig på hur som helst. Men ska testa nu i 820/1130 tänkte jag. Max som man kan dra upp den i programmet är 850/1200

EDIT: I furmark (bara 3 min, men jag ville bara se) kom jag upp i 73 grader i 1920x1080 fullscreen stability test.
och i benchmark fick jag på standard tiden 60 sek 72 grader max, FPS min=51 max=92 avg=65.

Detta alltså med 820/1130. bör man stanna eller testa lite till på gränserna?

Så länge det är stabilt och du känner dig nöjd med såväl temperatur som ljudnivå så go for it! Som så många andra konstaterat så kan det inte bevisas att kortet gått sönder pga överklockning.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB