Permalänk

Möjlig flaskhals ? snabbsvar vore grymt !

Hej

Datorn:

Nätdel: Dractal design 650 Tesla 80+

CPu: Intel E5300 dual core 2.60

Grafik: Gtx 260 xfx Core Edition

Ram: 4GB corsair 800 Mhz

Moderkort: Asus P5QPL-VM EPU¨

http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_775/P5QPLVM_EPU... Fattar inte för moderkort ska ju stödja dessa frekvenser.

men efter ha byt från 2gb till 4 gb samma total scoure på 3dmark.

ska till lägga att jag vill överklocka men något knas, då undrar jag ju flaskhals ? jag kan inte hitta något som tyder på de.

Tack på för hand / Oskar

Visa signatur

Intel core I7 2600K 8Gb ram grafik gtx 260 Sli. 650w fractal design. Asus p67p69 m Pro B3

Permalänk
Medlem

Du har alltså uppgraderat från 2GB RAM till 4GB..? Och nu kört ett testprogram för grafikkort/processor och undrar varför du får samma resultat..?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk
Skrivet av Decster:

Du har alltså uppgraderat från 2GB RAM till 4GB..? Och nu kört ett testprogram för grafikkort/processor och undrar varför du får samma resultat..?

Ja ungerför .

Fast i grund och botten börja med att jag överklocka i bios med asus egna grej som kallas overklock profile och då ökar den frekqvenserna själv.

Men då börja datorn blil ostabil och krångla så när jag klocka ner den till. 2.74 ghz fungerar det. den ska klara 3.40 inligt intel själva.

DÅ börja jag fundera över volten osv.

.

Kör jag 3d mark får jag ca 2600 cpu scoure vid orginal klock och vid 2.74 fick jag ca 2700. så flaskhals kan det ju inte heller vara ?

Tack / Oskar

Visa signatur

Intel core I7 2600K 8Gb ram grafik gtx 260 Sli. 650w fractal design. Asus p67p69 m Pro B3

Permalänk
Medlem

Ram minne har liten påverkan på 3dmark tester, som huvudsakligen testar bara grafikkort och CPU.

Du ser inte direkta ökningar i framerate med mer minne. Dock så kommer spel flyta bättre med mindre hackande. Speciellt spel som streamar mycket data konstant. Som t.ex MMO

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av Decster:

Du har alltså uppgraderat från 2GB RAM till 4GB..? Och nu kört ett testprogram för grafikkort/processor och undrar varför du får samma resultat..?

Skrivet av ParasiteX:

Ram minne har liten påverkan på 3dmark tester, som huvudsakligen testar bara grafikkort och CPU.

Du ser inte direkta ökningar i framerate med mer minne. Dock så kommer spel flyta bättre med mindre hackande. Speciellt spel som streamar mycket data konstant. Som t.ex MMO

Förmodligen därför jag inte får någon sämre eller mycket bättre total scoure på 3d mark ,

Vet du hur man kan ta reda på volten när jag ska överklocka den .

eftersom innan när jag körde 2gb överklockat till 3.13 så gick den stabilt men nu blir det knas .

kan tanka mig att 4 gb ram kräver mer ström

därför måste jag öka volten när jag klockar med ?

Visa signatur

Intel core I7 2600K 8Gb ram grafik gtx 260 Sli. 650w fractal design. Asus p67p69 m Pro B3

Permalänk

Jag spelar för det mesta flight simulator

Och skillnad blev det .

Visa signatur

Intel core I7 2600K 8Gb ram grafik gtx 260 Sli. 650w fractal design. Asus p67p69 m Pro B3