Vattenkylning eller fläkt för processorn?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Vattenkylning eller fläkt för processorn?

Hej alla på Sweclockers! Jag har precis fått min nya dator där processor-kylaren låter som ett jetplan, riktigt riktigt illa.
Jag undrar därför om ni kan rekommendera några kylare för ca 500 som är tyst och kyler bra!
( Samt också någon vanlig 120mm fläkt om ni vet någon bra )
Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011

Antec KÜHLER H2O 620 ligger runt 500lappen, Sänkte mina temps från Luftkyld Noctua DH-14 (Värsting) med cirkus 15 grader under load! riktigt smutt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Du har Mugen 3 som är en rimlig bra kylare för ca 400 spenn.
Så finns det antec kuhler 620 eller corsair h60 för ca samma pris.
Personlingen så hade jag köpt en thermalright archon.

120mm fläkt. Du har scythe gentle typhoon som kostar ca 140 spenn, och scythe slipstream som koster ca 80.
Slipstream är lite sämre, men tyst och bra tycker jag.

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: EVGA GTX980TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Dougielol:

Antec KÜHLER H2O 620 ligger runt 500lappen, Sänkte mina temps från Luftkyld Noctua DH-14 (Värsting) med cirkus 15 grader under load! riktigt smutt!

Det låter som en riktigt dåligt monterad NH-D14 om du skulle få sådan skillnad på tempsen. Enligt alla tester runtom så är kylarna relativt likvärdiga med ett litet övertag till just NH-D14.

Datorer: Vattenkyld Shinobi XL | Passiv HTPC med aktiv kylning
Dysphorian Breed (musikprojekt): http://dysphorian.com/
Raspberry PI webbserver/blogg: http://hraffe.se/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av Hraf:

Det låter som en riktigt dåligt monterad NH-D14 om du skulle få sådan skillnad på tempsen. Enligt alla tester runtom så är kylarna relativt likvärdiga med ett litet övertag till just NH-D14.

Kunde inte sagt det bättre själv. Den enda som kommer i närheten av NH-D14/ Silver arrow är H100. Samtliga ligger på ungefär samma temp i Idle och load, men det som ger luftkylarna fördel är överklockningskapaciteten. En NH-D14 behöver inte låta mycket alls trots att man kanske har en 2600k @ 5ghz under den. Däremot Antec 620 låter bedrövligt i jämförelse vid samma belastning.

Dougielol måste ha monterad sin D14 upp och ner eller ngt

3960x 5GHz @ 1.376v | Rampage IV Gene | R9 Nano | Enthoo Mini XL | XSPC RX360 & RX240 | Alphacool D5 m. EK-topp | AX760i | 1GBit Fiber

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2007

Är överklockning av intresse?

Om inte så kan man ju faktiskt gå ner en del i pris från 500-lappen om man vill.

Bränsleförbrukning kan uttryckas i liter/mil.
Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²
Bränsleförbrukning kan alltså uttryckas i kvadratmeter...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av Deathdancer:

Kunde inte sagt det bättre själv. Den enda som kommer i närheten av NH-D14/ Silver arrow är H100. Samtliga ligger på ungefär samma temp i Idle och load, men det som ger luftkylarna fördel är överklockningskapaciteten. En NH-D14 behöver inte låta mycket alls trots att man kanske har en 2600k @ 5ghz under den. Däremot Antec 620 låter bedrövligt i jämförelse vid samma belastning.

Dougielol måste ha monterad sin D14 upp och ner eller ngt

NH-D14 tar ju samtliga kylare, den är bättre än 620 också så ja, som ni säger - killen har inte gjort allt rätt...
Enligt sweclockers tester ska ju dock NZXT:s nya cpu-kylare utprestera noctuan, har glömt vad den heter dock

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av Finess:

NH-D14 tar ju samtliga kylare, den är bättre än 620 också så ja, som ni säger - killen har inte gjort allt rätt...
Enligt sweclockers tester ska ju dock NZXT:s nya cpu-kylare utprestera noctuan, har glömt vad den heter dock

Sant sant...

Gissar att du tänker på NZXT HAVIK 140? Den presterar faktist mer eller mindre identiskt med NH-D14 vad jag har sett, och om man smäller på en tredje fläkt på D-14 så vinner den

3960x 5GHz @ 1.376v | Rampage IV Gene | R9 Nano | Enthoo Mini XL | XSPC RX360 & RX240 | Alphacool D5 m. EK-topp | AX760i | 1GBit Fiber

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Tack för alla snabba svar, tror det blir en Scythe Mugen III Då det dessutom ingick en 120 mm fläkt, ska inte överklocka förresten.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2007

Då kan Arctic freezer 7 pro v2 vara ett alternativ. Den är tyst, billig och kyler bättre än originalkylaren.
För överklockning på högre nivå finns det bättre alternativ, men skall man inte göra detta så går det ju att komma undan billigt. Det finns ingen större mening med att dimensionera kylaren för andra krav än den är tänkt att användas för.

Spelar pengarna inte någon roll så kan man ju ta en noctua-kylare. De är möjligtvis aningen tystare när man maxbelastar processorn med större jobb. De extra hundralapparna går dock framförallt till större kylningskapacitet snarare än att få ner ljudet mer och kylningen är tillräcklig även på mitt billigare alternativ.

EDIT:
Ser ut som jag är väldigt negativ till de andra lösningarna. De är inte dåliga heller. Du blir säkerligen nöjd med en mugen. Och en hundring extra eller två i det långa loppet är väl inget du kommer grämas över på ålderdomshemmet ;). Tror dock inte du behöver lägga de extra pengarna om du inte vill.

Bränsleförbrukning kan uttryckas i liter/mil.
Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²
Bränsleförbrukning kan alltså uttryckas i kvadratmeter...