Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariehamn
Registrerad
Mar 2011

Auto överklockning med P8P67

"Vet inte om det här är rätt ställe att skapa tråden, antingen moderkort el. den här"

Hej, nu var det så att jag testade moderkortets auto överklockning (AI Suite) på ett I5-2500k 3,3 GHz.

När jag titta in på AI Suite, så stod det "fast" eller "extrem överklockning", och jag som sitter på ett Antec Kuhler 620, tänkte... "Vafan, kan väl trycka på Extrem"

Men iallafall, först startades datorn om. När den starta stod det att jag fick 4.3 GHz, tänkte "Det är väl helt okej"... Men sen börja den köra något stabilitets test.. Och då steg den sakta men säkert över 5000 MHz. Nu till frågan, är det "farligt"? För när den kom så högt up, så kom en liten ruta (AI suite) som sa att CPU'n ligger på 86 grader. Då tryckte jag på stop...

Borde jag gå igenom med hela testet, eller är det "självmord" för CPU'n?

PS. körde precis prime test på 4.3 GHz. Då fick jag runt 65 grader

Asus P8P67 Pro B3 | Asus GeForce GTX 580 | i5-2500k 3,3 GHz | NZXT Phantom |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Heh. 5ghz är lite extremt för en 24/7 overclock.
4.3-4.5 är mer normalt tycker jag. Det blir inte så värmt heller.
Du måste också tänka på at stabilitets test gör CPU värmare än normalt.

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: EVGA GTX980TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariehamn
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av zeleni:

Heh. 5ghz är lite extremt för en 24/7 overclock.
4.3-4.5 är mer normalt tycker jag. Det blir inte så värmt heller.
Du måste också tänka på at stabilitets test gör CPU värmare än normalt.

Det vet jag att det är, men tänkte. Ska man låta stabilitets testet bli färdigt? Kanske programmet gör en utvärdering av hela testet och stoppar något som passar RIKTIGT bra Och jag vet att det blir varmare, men har programmet något stopp? vill ju inte att den går över en gräns som gör att CPUn pajjar direkt.

Asus P8P67 Pro B3 | Asus GeForce GTX 580 | i5-2500k 3,3 GHz | NZXT Phantom |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Feb 2010

Klocka i UEFI istället.