Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007

BF3 Deferred & Post Anti Aliasing

I BF3 finns det två stycken inställningar som styr AA.

Antialiasing Deferred
Antialiasing Post

Kan någon förklara deras funktioner och hur de skiljer ifrån varandra. Även hur det påverkar prestandan i BF3 och hur det påverkar det visuella. Förklara och beskriv i ett sådant språk så att alla förstår inklusive mig själv.

Tack tack,
Noak

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Aug 2006

Jag har ingen aning men min gissning skulle vara att den första gör så att den renderar kanter i spelet i en högre upplösning så att när den skalar ned så försvinner hacken, medan den andra är så att den när varje frame är färdig känner av kanterna och "smetar ut" (läs. "Lägger på blur på") hacken. Jag tror AAD drar mer men blir något vackrare medan AAP istället drar mindre men kan se lite konstigt ut ibland.

Annars är det väll bara för dig och testa vilken som ger högst FPS och vilket som blir vackrast?

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || EVGA NVIDIA GTX 1080 8GB @ 2,0Ghz || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || EK-CoolStream PE 120 & 240, Radiatorer || EK-DDC 3.2 PWM, Pump || EK-Supremacy MX & EK-FC1080 GTX, Vattenblock || 3x BenQ 24", Skärmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av lollol7:

Jag har ingen aning men min gissning skulle vara att den första gör så att den renderar kanter i spelet i en högre upplösning så att när den skalar ned så försvinner hacken, medan den andra är så att den när varje frame är färdig känner av kanterna och "smetar ut" (läs. "Lägger på blur på") hacken. Jag tror AAD drar mer men blir något vackrare medan AAP istället drar mindre men kan se lite konstigt ut ibland.

Annars är det väll bara för dig och testa vilken som ger högst FPS och vilket som blir vackrast?

Jo jag har markt att AA Deferred slaktar prestanda. Men jag vill veta lite mer ingaende skillnad utseendemassigt och prestanda massigt och varfor. Men jag har fatt lite hints genom diverse googlingar att Post bara ar nogon fomr av Blurr funktion. Men vill ha det bekraftat av nagon som ar saker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Maj 2004

Jag kan inte det här alls men googlade lite

Här finns lite info om deferred shading:
http://en.wikipedia.org/wiki/Deferred_shading
Man kan läsa under Disadvantages om anti-aliasing.
Antar att Post Anti Aliasing är just blur på det färdiga resultatet och deferred AA är Subpixel Reconstruction Anti-Aliasing (SRAA): http://bf3source.com/2011/03/new-frostbite-2-0-screenshot-pos...

i7 6700k | Asus Z170 Pro Gaming | Gigabyte G1 Gaming 1070 | Corsair 16 GB DDR4 3000MHz C15