Temp då GPUn börjar skadas?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristinehamn
Registrerad
Sep 2011

Temp då GPUn börjar skadas?

Hej , jag kör med ett xfx 6870 dual fan ed överklockat till 960/1150.
Jag körde Furmark i sesådär 30 min och mitt kort tog ungefär 6 minuter att stiga till 89-90 grader sedan låg det där i resterande tid.
Jag kör auto fan speed och det låg vid ungefär 50% fan speed , när kortet gick till 90 steg det till 55% och när det gick till 88 sjönk det till 45%, det verkar som att kortet vill hålla sig runt 90 grader. Men nu är den stora frågan, när börjar GPUn ta stryk? Tacksam för svar. Jo och just det, jag kör med Catalyst 10.10 preview.

//klemze

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Apr 2006

Någonstans över 100 grader, vad jag har hört.

Du kan prova att skapa en egen fläktkurva så kortet blåser mer, om du vill få det svalare.

Intel i7 2600K @ 4.4 GHz | MSI GTX 1060 Gaming X (6GB) | Corsair 8GB VENGEANCE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2005

Jag brukar inte trivas med att mina kort blir mer än 80'85c varma. Gränsen går väl strax över där.

What evah! i'll do what i want!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Naboo
Registrerad
Okt 2003

Att skapa en egen fläktkurva, vad går det ut på?...

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristinehamn
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Decster:

Du kan prova att skapa en egen fläktkurva så kortet blåser mer, om du vill få det svalare.

Kan du säga hur man gör? skulle vara grymmt tacksam.

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av klemze:

Kan du säga hur man gör? skulle vara grymmt tacksam.

Ska gå att göra med t.ex MSI Afterburner.
(Settings -> Fan -> [x] Enable user defined software automatic fan control)

Intel i7 2600K @ 4.4 GHz | MSI GTX 1060 Gaming X (6GB) | Corsair 8GB VENGEANCE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Askersund
Registrerad
Okt 2008

Alltså standard fläktkurvan ska vara säker, är ju bara dumt av tillverkarna att inte köra en fläktkurva som är lite på den säkra sidan. Om kortet hoppade upp till 100% fläkthastighet hade jag börjat fundera över ventilationen i lådan men om den puttrar runt på ~50% så finns det ju gott om kylkapacitet kvar att ta av.

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristinehamn
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Decster:

Ska gå att göra med t.ex MSI Afterburner.
(Settings -> Fan -> [x] Enable user defined software automatic fan control)

Jag har letat efter MSI afterburner, men hittar den inte

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av klemze:

Hej , jag kör med ett xfx 6870 dual fan ed överklockat till 960/1150.
Jag körde Furmark i sesådär 30 min och mitt kort tog ungefär 6 minuter att stiga till 89-90 grader sedan låg det där i resterande tid.
Jag kör auto fan speed och det låg vid ungefär 50% fan speed , när kortet gick till 90 steg det till 55% och när det gick till 88 sjönk det till 45%, det verkar som att kortet vill hålla sig runt 90 grader. Men nu är den stora frågan, när börjar GPUn ta stryk? Tacksam för svar. Jo och just det, jag kör med Catalyst 10.10 preview.

//klemze

så länge kortets automatik inte kör fläkten på 100% är det inte för varmt 90 grader är helt ok

Moderkort: MSI Z270 M3 Gaming CPU: I7 7700K (4,9)
RAM: Corsair Vengeance LED 16GB DDR4 3200 MHz Kylning: Corsair H100i Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :MSI GTX 1070 Gaming X 8GB Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: NZXT H440 Rött Monitor: Acer XB271H G-Sync
Tangentbord: Steelseries Apex M800 Mus: SteelSeries Rival 700

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristinehamn
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av lideri:

Alltså standard fläktkurvan ska vara säker, är ju bara dumt av tillverkarna att inte köra en fläktkurva som är lite på den säkra sidan. Om kortet hoppade upp till 100% fläkthastighet hade jag börjat fundera över ventilationen i lådan men om den puttrar runt på ~50% så finns det ju gott om kylkapacitet kvar att ta av.

Alla är så rädda för att folk ska uppfatta den som "högljudd"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av klemze:

Exakt, ska använda CS eller SLI och pressa korten hårt bör man först se till och ha ett chassi med bra ventilation.

RAM: Corsair Vengeance LED 16GB DDR4 3200 MHz Kylning: Corsair H100i Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Askersund
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av klemze:

Mmm för det är "smartare" att sälja tysta kort som rasar på grund av temperaturen, än att se till att använda en fungerande fläktprofil som låter lite mer. För det är inte dålig "karma" att sälja felkonstruerade kort som ger reklamationer och håller dåligt.

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bjuråker
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av klemze:

Bara för att jag inte har nåt bättre för mig.

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 2x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Linux Mint 17 & Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Sep 2009

Allt över 100-110 är ganska illa, mitt 8800GTS gick i ca 80grader.

P67A-UD4-B3 λ i5 2500K λ Freezer 7 Pro Rev. 2 λ Gigabyte GeForce GTX 670 OC 2GB λ Corsair 4GB XMS3+HyperX 8GB x2 λ Samsung 750GB λ Maxtor 250GB λ Intel 330 180GB λ Asus Xonar DS λ Fractal Design R2 λ LG 23" W2363D 120HZ λ Logitech G500 λ Steelseries 6Gv2 λ Qpad QH-90 Pro λ Steelseries QcK+ SK Gaming Limited Edition Mouspad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av zin_90:

Allt över 100-110 är ganska illa, mitt 8800GTS gick i ca 80grader.

Olika från kort till kort men HD5000 korten verkar trivas runt 90 mitt 5870 ligger alltid där när jag spelar och då men en fläkt på 30-50%

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

90c i furmark är väldigt normalt och ganska förväntad temp, så inget behöver ändras, i spel kommer det sällan bli mer än runt 80c

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av klemze:

Vart letar du? Google är ett bra "instrument".

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristinehamn
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Jalle64:

Vart letar du? Google är ett bra "instrument".

Jag hittade det, furmark verkar gilla att grilla gpus, min 6870 ligger runt 61 grader med 65% när jag kör på ultra i bf3 överklockat till 975mhz, men i furmark kommer det upp i 80 grader med nya fläktkurvan!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristinehamn
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Decster:

Asbra råd, ligger nu 75-78 grader efter 30 min av furmark testande på 975mhz.

När jag gejmar bf3 ultra ligger det runt 61 på 65% fanspeed, älskar fan msi afterburner, hade problem med resetande av överklockningar etc, men denna laddar när jag startar windows, applyar overclockningarna och sätter igång fläkt kurvan, sjukt hjälpsammt, tack så hemst mycket!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Näsum
Registrerad
Sep 2002

Jag skulle personligen vilja rekommendera att alltid kyla sitt grafikkort lite extra om möjligt.
80-100 grader dag ut och dag in efter aktivt spelande sätter allt sina spår på grafikkortet.

Jag vet inte hur det är med er men de tre senaste komponenterna som har lagt av i mina datorer har samtliga varit grafikkorten - speglat på 5-6 år då, men ändå. Skulle nästan vilja påstå att hårddiskar håller längre än grafikkorten idag. Och ja, mycket har med värmeutvecklingen att göra och komponenter som slutligen smällt, kontrat med när man bakar sitt grafikkort.

Att därför smälla på en extra kylare för 500:- på ett kort man betalat 4500+ ser jag som en billig investering för ett kort som (förhoppningsvis!) håller längre.

Jag kör själv med ett Arctic Cooling Accelero Xtreme till mitt 5970 och den idlar på ~40 grader. ~80 grader med extreme-testet i Furmark.

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Sep 2010

Tjena

Jag undrar om man har plats för en chassi fläkt i sidan vid grafekorten. Ska den blåsa mot eller ifrån korten.

Skickades från m.sweclockers.com

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
umeå
Registrerad
Maj 2004
Skrivet av Gunner357:

Tjena

Jag undrar om man har plats för en chassi fläkt i sidan vid grafekorten. Ska den blåsa mot eller ifrån korten.

Det beror på om det är referenskylare eller inte. Vissa kylare suger luft, andra trycker bort den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av antee89:

Det beror på om det är referenskylare eller inte. Vissa kylare suger luft, andra trycker bort den.

Det är inte referenskylare på dom.

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Gunner357:

Det är inte referenskylare på dom.

Jag tycker att du själv skall testa

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Jalle64:

Jag tycker att du själv skall testa

Testa vad

Min dator

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Gunner357:

Tjena

Detta!

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vasa, Finland
Registrerad
Jul 2011

Min fläkt kurva som jag använder på mitt Asus GTX 580 DirectCU

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristinehamn
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Poison:

Jag skulle personligen vilja rekommendera att alltid kyla sitt grafikkort lite extra om möjligt.
80-100 grader dag ut och dag in efter aktivt spelande sätter allt sina spår på grafikkortet.

Jag vet inte hur det är med er men de tre senaste komponenterna som har lagt av i mina datorer har samtliga varit grafikkorten - speglat på 5-6 år då, men ändå. Skulle nästan vilja påstå att hårddiskar håller längre än grafikkorten idag. Och ja, mycket har med värmeutvecklingen att göra och komponenter som slutligen smällt, kontrat med när man bakar sitt grafikkort.

Att därför smälla på en extra kylare för 500:- på ett kort man betalat 4500+ ser jag som en billig investering för ett kort som (förhoppningsvis!) håller längre.

Jag kör själv med ett Arctic Cooling Accelero Xtreme till mitt 5970 och den idlar på ~40 grader. ~80 grader med extreme-testet i Furmark.

Furmark gör kortet extremt mycket varmare, efter 4 timmars spelande av BF3 avragade min gpu på 63 celsius, 99% gpu usage hela tiden, Men i furmark kan kortet bli så varmt som 77 grader, detta efter jag fixat en egen fläkt kurva, det har runt 50-60% fan usage på load, och 20% på idle med 35 grader, så jag tycker att kylaren på mitt kort steker sönder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av lideri:

Mmm för det är "smartare" att sälja tysta kort som rasar på grund av temperaturen, än att se till att använda en fungerande fläktprofil som låter lite mer. För det är inte dålig "karma" att sälja felkonstruerade kort som ger reklamationer och håller dåligt.

Korten från fabrik är oftast inte heller överklockade, dvs dom är gjorda för att funka med sin egen fläktkurva i sitt orginal utförande.

Dom som är överklockade från fabrik har oftast också en aftermarket kylare som gör det möjligt för korten att köra i högre frekvens & tystare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Näsum
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av klemze:

Furmark gör kortet extremt mycket varmare, efter 4 timmars spelande av BF3 avragade min gpu på 63 celsius, 99% gpu usage hela tiden, Men i furmark kan kortet bli så varmt som 77 grader, detta efter jag fixat en egen fläkt kurva, det har runt 50-60% fan usage på load, och 20% på idle med 35 grader, så jag tycker att kylaren på mitt kort steker sönder.

Men använder du stock-kylaren eller har du investerat i en ny kylare?

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"