"Choil whine" klent nätt agg - hur påverkas prestandan av klent nätagg?

Permalänk
Avstängd

"Choil whine" klent nätt agg - hur påverkas prestandan av klent nätagg?

Mitt nätagg ger i från sig ett typiskt vinande ljud då jag spelar. Jag har endast spelat på den här uppsättningen jag har och vet inte vad jag kan jämföra med. Men min fråga är ifall en dator kan tappa prestanda, fps osv, pga ett för klent nätagg?

Permalänk
Medlem

Vad har du för komponenter då..?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Avstängd

Intel core i5 2.80Ghz @ 3.15Ghz
4GB ram minne 1600Mhz
Asus ge force 560 TI CUII top
120 GB SSD
Ett inte alltför modernt MSI moderkort
4x 120mm Gentle typhoon chassi fläktar
Noctua NH-U12P SE2 med 2 stycken 90mm fläktar

Detta drivs utav fractal designs 550W tesla nätaggregat.

Permalänk

Har ingen erfarenhet av Fractal Designs Tesla men ett fungerande 550W på ett 560ti är självklart inte för klent.

Visa signatur

KDMBBBB!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Mitt nätagg ger i från sig ett typiskt vinande ljud då jag spelar. Jag har endast spelat på den här uppsättningen jag har och vet inte vad jag kan jämföra med. Men min fråga är ifall en dator kan tappa prestanda, fps osv, pga ett för klent nätagg?

Klart det kan tappa prestanda om man har för lite ström, men du har verkligen inte för lite ström om nätaggregatet fungerar som det ska...

Permalänk

Hur vet du att det är ett typiskt vinande ljud du hör om du inte har någon större erfarenhet eller något annat aggregat att jämföra med? Det var intressant.

Ja, det kan hända att du har något lägre prestanda om du inte har ett aggregat som är rätt dimensionerat för det grafikkort och andra komponenter du använder. Men det mest troliga när man använder ett för "klent" aggregat är att t.ex. datorn inte startar, att den startar om sig, eller att den på annat sätt beter sig konstigt.

Men det viktigaste för ett aggregat idag är inte antalet watt det kan leverera utan hur stabil spänning det har, samt hur liten effektförlust det har.

Jag har ingen direkt erfarenhet av aggregat från Fractal Design. Men jag skulle inte tro att de är mycket sämre än de ledande märkena.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Det är ju defenitivt inte för klent. Det kan vara coil whine. Låter det alltid eller bara när du spelar?

Prova aktivera v-sync i spel. Mitt grafikkort var likadant.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Om det coilwhinar som mitt, kör 2 st 560 ti på ett 950w ska jag lämna tillbaka det då ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Electrogeeza: På youtube finns otroligt många klipp där folk fått med just detta ljud.

Låt oss säga att jag startar ett spel och är i spelmenyerna, då surrar det ifrån nätaggregatet. Tabbar jag däremot ner, så försvinner ljudet. Det uppstår Endast då jag har igång spelen På skärmen.

Med Vertical synd DISABLED så surrar det betydligt högre än om jag har vertical synd ENABLED. Märkligt.

Vet ärligt talat inte hur jag ska gå till väga. Eftersom nätaggregatet endast är 1 år gammal så har jag såklart garantin kvar som är 5 år enligt FD själva. Eftersom den uppenbarligen tappat prestanda på bara 1 år.

Några andra synpunkter?