PSUs fläkt går berserk efter en stunds BF3.

Permalänk

PSUs fläkt går berserk efter en stunds BF3.

Titeln kanske är lite otydligt men problemet är då att PSU-fläkten börjar gå på fulla muggar efter jag har spelat BF3 en stund, ganska plötsligt, Runt 1 timmes spelande eller mer. Det lugnar sig sakta men säkert när jag avslutar spelet. Jag är ganska säker på att det kommer från PSUn, då det låter som om det är därifrån när jag lyssnar utanför burken med örat mot baksidan. Jag har uteslutit grafikkortet då grafikkortets fläktar inte går upp i mer än 20%, och om jag drar upp det till 85% samtidigt som det här ljudet uppstår så hör jag klart och tydligt att GFX-fläktarna låter annorlunda, och att jag hör dessa bredvid det andra ljudet.

CPU-fläkten är en gentle typhoon 1450 RPM, men den går aldrig över 1210 RPM, och den låter långt ifrån så mycket som det här.
Tvivlar på någon av chassi-fläktarna då dessa är fractal designs egna och har inte så hög RPM vad jag vet.

Finns det något jag kan göra för att felsöka/säkerhetsställa att det verkligen är den? , utan att bryta garantin såklart. Tror ni OCCTs PSU-test skulle kunna återskapa fläktens berserkgång?

Hitills har det är endast hänt i BF3, men jag spelar knappt några andra krävande spel, lite BC2, men aldrig tillräckligt länge.

Systemet ser ut här:

PSU: Cooler Master silent pro 1000W
GFX: KFA2 GTX 580 Anarchy
Mobo: Crosshair V Formula
CPU: AMD 1090T x6
RAM: Corsair Vengance 1600 Mhz

Om det visar sig vara PSUn. Kan jag då RMA:a den? Jag tvivlar på den ska gå tyst för att när den blir ansträngd plötsligt skjuta i ljudnivå.

Permalänk

Jag lyckades återskapa beteendet genom att stresstesta GPU och CPU samtidigt i lite mer än en timme. och det är definitvit PSU-fläkten. Jag vet att fläkten på aggregatet vevar upp under en högre belastning, och detta hörs efter en stunds spelande, men då är den fortfarande relativt tyst, men sen river den upp avsevärt i ljudnivå.

Det här ljudet här faktiskt riktigt högt, ungefär på samma ljudnivå som min KFA2 GTX 580 på högsta fläkthastighet (tre fläktar)

Permalänk
Medlem

Har samma problem... det luktade till och med bränt efter 2 timmars spelande psu : HKC usp 5580

Visa signatur

Moderkort : Asus P6T Deluxe v2 Processor: Intel I7 960 @ 3.2Ghz Grafikkort: Radeon HD 5830 Powercolor : Nätagg HKC USP 5580 Ram: Corsair 2x2gb + 2x2gb @ 1600mhz Hårddisk: Western Digital caviar black 2TB
Övrigt: Tangentbord: Logitech G15 Mus: Steelerseries Ikari Musmatta: Steelseries World of warcraft Cataclysm: deatwing