Datorn instant dör fast den är stabil i stresstest, HJÄLP!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Feb 2010

Datorn instant dör fast den är stabil i stresstest, HJÄLP!!

Hej!

Jag har överklockat ganska mycket förut, men jag kan inte komma på vad som är fel nu förutom att det kanske är något fel på moderkortet.
Mitt problem är alltså att datorn gör instant reboot lite då och då som om man skulle tryckt på reset-knappen när jag kolckar processorn över 3,6GHz. Det händer lite när som helst, har inte sett något mönster. Det händer dock inte lika ofta i load, det har inte hänt ofta när jag spelar. Jag har kört stresstest för att stabilitets testa vid lite olika frekvenser. På 4,0GHz har jag kört 12 tim prime 95 och 40 rundor Intel Burn Test på high utan error, bsod eller konstiga kraschar.

Mina specs:
Gigabyte EP45-UD3P Bios: F10f, har även testat med F10 (Köpt begnat)
Q9550 @ 4,0GHz
Ram: 2x OCZ Reaper 2GB + 2x Corsair 1GB
Corsair AX750 nätagg
2x Asus HD5850
Asus Xonar Dg ljudkort

Vcore 1,313V
Load-Line Calibration Enabled
CPU Termination 1,26V (höjd från 1,2)
CPU PLL 1,5V
MHC Core 1,2 (höjd från 1,1)
C1E Diabled
C2E Diabled
TM2 Diabled
CPU EIST Function Diabled

Jag undrar om jag glömt något? Finns det någon bios inställning som kan hjälpa eller få jag heltenkelt köra i 3,6GHz?

Gaming: |►Corsair Graphite 600t |►Q9550 @ 3.71GHz |►6GB Ram |►2x Asus Readon HD 5850 CrossFire @ 850MHz |►Intel 320 120GB SSD |►WD Black 1TB |►Asus Xonar D2X |►Corsair AX 750W |►Gigabyte EP45-UD3P
Film/Server: |►Antec P280 |►E6750 |►3GB Ram |►Gigabyte GTX 460 |►Samsung F4 2TB |►4x Samsung F3 1TB (raid5)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollywood
Registrerad
Mar 2010

Ostabil överklockning helt enkel.

Jag hade en överklockning där jag körde 26timmar Prime95, utan något error. Dock så fick jag BSoD av t.ex. Webläsare och annat smått.

"Stabilitet" för mig är dels stresstest OCH dina sysslor vid datorn, för den ska ju vara stabil för det du håller på med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Nikkop:

Ostabil överklockning helt enkel.

Jag hade en överklockning där jag körde 26timmar Prime95, utan något error. Dock så fick jag BSoD av t.ex. Webläsare och annat smått.

"Stabilitet" för mig är dels stresstest OCH dina sysslor vid datorn, för den ska ju vara stabil för det du håller på med.

Vad ska jag ändra för att få det stabilt då, jag har prova att höja vcore också lekt runt lite med det andra inställningarna men inget hjälper.
Om det var BSOD jag fick skulle jag utan tvekan tro att det var ostabil överklockning, men nu är det ju som sagt som om någon trycker på reset-knappen. Aldrig varit med om det på något annat moderkort.

Gaming: |►Corsair Graphite 600t |►Q9550 @ 3.71GHz |►6GB Ram |►2x Asus Readon HD 5850 CrossFire @ 850MHz |►Intel 320 120GB SSD |►WD Black 1TB |►Asus Xonar D2X |►Corsair AX 750W |►Gigabyte EP45-UD3P
Film/Server: |►Antec P280 |►E6750 |►3GB Ram |►Gigabyte GTX 460 |►Samsung F4 2TB |►4x Samsung F3 1TB (raid5)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Jun 2010

Sån blev polarens dator när han gick upp från 2x2gb RAM till 4x2 gb.. Han körde std klock.

Pröva höja volten på nordbryggan lite till?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollywood
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Johnieboy:

Vad ska jag ändra för att få det stabilt då, jag har prova att höja vcore också lekt runt lite med det andra inställningarna men inget hjälper.
Om det var BSOD jag fick skulle jag utan tvekan tro att det var ostabil överklockning, men nu är det ju som sagt som om någon trycker på reset-knappen. Aldrig varit med om det på något annat moderkort.

Vet ej vad det kan vara, kanske ditt moderkort.

När jag har överklock högre än 3.8ghz så får jag också random restarts, precis som när man startar om datorn vanligtvis.

Jag tror det är mitt moderkort som är stoppet för det, och vi verkar ha samma problem