Asus radeon hd 6990 eller Xfx radeon hd 6990

Permalänk

Asus radeon hd 6990 eller Xfx radeon hd 6990

Det är exakt som det står på titeln, ska köpa ett nytt grafikkort och det är mellan ett asus och xfx.
Skillnaden ligger på 800 kr, det är xfx kortet som kostar mest.
Har försökt hitta tester så man kunde se ifall det är någon sorts skillnad, men tyvärr så har jag inte hittat något alls.
Nu vänder jag mig till den sidan där folk kan.

Båda korten har samma klockhastighet och och klockfrekvens .

så frågan lyder.... vilket kort ska man köpa?

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | NOCTUA NH-D15 | 32GB DDR4 | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming |

Permalänk
Medlem

största skillnaden är väl garantin, kylning och val av komponenter till kretskorten (: jag skulle ha valt Asus då jag tycker bättre om de som märke, men XFX har nog längre garanti tid, kolla upp det

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Joo det är absolut som du säger. Jag har hört att asus har bra kvalitet på komponenterna.
Vad det gäller garanti tiden så är det 3 år för asus kortet och 2 år för xfx.

Sedan har korten i sig själva egna egenskaper.

asus:
Voltage Tweak Technology, ASUS SmartDoctor, ASUS Splendid Video Intelligence Technology, ASUS GamerOSD, AMD Eyefinity Technology, AMD HD3D Technology, AMD CrossFireX Technology

xfx:
Avivo HD Technology, AMD Eyefinity Technology, AMD HD3D Technology, AMD Accelerated Parallel Processing (APP) Technology, AMD PowerPlay-teknik, AMD CrossFireX Technology, AMD Stream-teknik, AMD Hybrid Graphics Technology.

allt blir bara svårt ... ahaha

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | NOCTUA NH-D15 | 32GB DDR4 | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming |

Permalänk
Medlem

Beställde själv ett XFX 6990 då många sagt att ljudnivåerna är lägre (?) än vad det är på t.ex PowerColor.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk

ditt xfx kort fungerar bra?
Beställde ett asus kort, får se hur långt tid det tar innan man köper ett till i framtiden.
Hoppas att den kan hänga med ett tag.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | NOCTUA NH-D15 | 32GB DDR4 | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming |

Permalänk
Medlem

alla 6990 har referenskylare och är byggda med samma kvalite osv osv.. garantin är enda skillnaden

Permalänk

Det var verkligen skönt att höra. då slapp jag betala 800 kr extra. :D:D

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | NOCTUA NH-D15 | 32GB DDR4 | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming |

Permalänk

Dock så är det väl fortförande inga tillverkare som har garanti som täcker Ubermode? Mitt XFX har nämligen nyligen kanske gått sönder (Inväntar nytt nätagg för att se om det kanske fixar problemet), och iom att jag har switchat över till OC-BIOS'et på kortet så gäller inte garantin längre vad jag vet. Men XFX är ju traditionellt sett generösare med sånt än andra tillverkare, så jag är lite osäker.

Men ja, i övrigt så är korten som sagt exakt samma. ASUS har bara lite mer mjukvaror som dom skickar med, om man nu brukar uppskatta sådant.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord Belthazor:

ditt xfx kort fungerar bra?
Beställde ett asus kort, får se hur långt tid det tar innan man köper ett till i framtiden.
Hoppas att den kan hänga med ett tag.

Köpa ett till 6990 känns spontant som en ganska halvkass idé. 4 GPU:er skalar väldigt dåligt tillsammans.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk

Mr.Bravo!!!

Jag hoppas verkligen inte det har gått sönder. Hur stort nätagg har du köpt ? Jag har inte tänkt så mycket på ubermode, är det verkligen värt risken för det lilla extra?
jag själv köpte ett 1000 watt för att vara säker på att allt fungerar som det ska.
Mjuk varor kan man ju alltid hitta på nätet.

HusSeal!!

jag läste runt lite om skalningen på 4 gpu, verkar som att det kan bara stödja 3 gpu:er allt som allt.
det är därför folk kör 1 6990 + 1 6970.
Ifall det inte fixas i framtiden ang 4 gpu:er så får det bli att köpa ett 6970 bara för att man ska hänga med i leken ett tag till i leken. Det får bli om ett år eller mer.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | NOCTUA NH-D15 | 32GB DDR4 | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming |

Permalänk
Skrivet av Lord Belthazor:

Mr.Bravo!!!

Jag hoppas verkligen inte det har gått sönder. Hur stort nätagg har du köpt ? Jag har inte tänkt så mycket på ubermode, är det verkligen värt risken för det lilla extra?
jag själv köpte ett 1000 watt för att vara säker på att allt fungerar som det ska.
Mjuk varor kan man ju alltid hitta på nätet.

Köpte mig ett Corsair HX 1050W, så det räcker för tri-fire sen också. Ubermode tyckte jag gav en hel del extra prestanda, särskillt när man kör Eyefinity då. Så det har jag lirat med utan problem sen jag köpte kortet för ett halvår sedan. Men har man planer på tri-fire inom en snar framtid så klarar man sig nog finfint med standard-frekvenserna eller vanlig överklockning

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Mr. Bravo:

Köpte mig ett Corsair HX 1050W, så det räcker för tri-fire sen också. Ubermode tyckte jag gav en hel del extra prestanda, särskillt när man kör Eyefinity då. Så det har jag lirat med utan problem sen jag köpte kortet för ett halvår sedan. Men har man planer på tri-fire inom en snar framtid så klarar man sig nog finfint med standard-frekvenserna eller vanlig överklockning

Jag hade också i tanken att köra tri-fire i framtiden, hoppas att det fungerar med 1000W.
Jag är verkligen sugen på eyefinity, får bli det i framtiden också. svårt med pengar när man pluggar:D.
Du har verkligen haft kortet ett tag, jag beställde det igår och den kommer in den 7 oktober, börjar nu tvivla och funderar på att avbeställa den och vänta på 7 serien. Den kommer snart. Fan ska vara så svårt med allt.

Jag kommer nog att köra med standradfrek. tills jag är i behov av att öka det.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | NOCTUA NH-D15 | 32GB DDR4 | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Dock så är det väl fortförande inga tillverkare som har garanti som täcker Ubermode? Mitt XFX har nämligen nyligen kanske gått sönder (Inväntar nytt nätagg för att se om det kanske fixar problemet), och iom att jag har switchat över till OC-BIOS'et på kortet så gäller inte garantin längre vad jag vet. Men XFX är ju traditionellt sett generösare med sånt än andra tillverkare, så jag är lite osäker.

Men ja, i övrigt så är korten som sagt exakt samma. ASUS har bara lite mer mjukvaror som dom skickar med, om man nu brukar uppskatta sådant.

Har för mig att både XFX och Powercolor stödjer ubermode

http://news.softpedia.com/news/PowerColor-Also-Offers-Warrant...

http://www.bit-tech.net/news/hardware/2011/03/16/xfx-to-warra...

Permalänk
Skrivet av Lord Belthazor:

Jag hade också i tanken att köra tri-fire i framtiden, hoppas att det fungerar med 1000W.
Jag är verkligen sugen på eyefinity, får bli det i framtiden också. svårt med pengar när man pluggar:D.
Du har verkligen haft kortet ett tag, jag beställde det igår och den kommer in den 7 oktober, börjar nu tvivla och funderar på att avbeställa den och vänta på 7 serien. Den kommer snart. Fan ska vara så svårt med allt.

Jag kommer nog att köra med standradfrek. tills jag är i behov av att öka det.

Mja, lite osäkert när nästa serie kommer faktiskt. AMD sa ju själva i sommras att det skulle komma precis innan årsskiftet, men tillverkarna säger att det inte blir förrän närmare sommaren nästa år. I vilket fall så är det sällan prestanda-segmentet som är först ut ändå, så något vettigt alternativ till 6990 dröjer nog minst ett halvår till. Så du kan vara lugn

Aaahh! Min hjälte XFX har ju verkligen överlägsen garanti vad gäller grafikkort. Hoppas bara att det gäller Sverige också.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Mr. Bravo:

Mja, lite osäkert när nästa serie kommer faktiskt. AMD sa ju själva i sommras att det skulle komma precis innan årsskiftet, men tillverkarna säger att det inte blir förrän närmare sommaren nästa år. I vilket fall så är det sällan prestanda-segmentet som är först ut ändå, så något vettigt alternativ till 6990 dröjer nog minst ett halvår till. Så du kan vara lugn

Aaahh! Min hjälte XFX har ju verkligen överlägsen garanti vad gäller grafikkort. Hoppas bara att det gäller Sverige också.

Det var positivt för min del, men tråkigt att det tar sån långt tid.
Inom kort blir man väll tvungen att köpa in nya delar med.. tex moderkort, processor osv.
Man kan fan inte hänga med utvecklingen alls längre, man köper något nytt sedan dyker det upp något bättre. Fan kommer vi att hamna i framtiden?

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | NOCTUA NH-D15 | 32GB DDR4 | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming |

Permalänk
Medlem

Lade själv beslag på två powercolor 6990 kort i början av sommaren. Ska sitta i min main-rigg och allt ska vattenkylas så då vill man undvika uppdatering inom den närmsta tiden.

Permalänk
Skrivet av perhuden:

Lade själv beslag på två powercolor 6990 kort i början av sommaren. Ska sitta i min main-rigg och allt ska vattenkylas så då vill man undvika uppdatering inom den närmsta tiden.

Det kan jag tänka mig, korten själva går på ca +- 12k.
Jag måste uppdatera. Kör just nu på Asus Crosshair II Formula, amd 9950 black edition , 4 gb ddr2 corsair dominator 1066 mhz tror jag.
But money talks. har pengar för uppdatering , men vill vänta tills de nya processorerna kommer ut.

Funderade nyss på:

Asus Crosshair v formular
CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE PC3-16000 2000MHZ CL10 (4X4GB).
AMD FX 8150

Men får fundera ett tag till.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | NOCTUA NH-D15 | 32GB DDR4 | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming |