Koppla flera fläktar till en Zalman FanMate 2 fläktkontroller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2004

Koppla flera fläktar till en Zalman FanMate 2 fläktkontroller?

Hej!

Har i mitt tidigare bygge haft zalman Fanmate 2 och styrt fläktarna separat. En grym produkt enligt min mening.

Hur blir det om man köper en styck fanmate 2 och styr säg 4 st fläktar. Pallar den med det? Förstörs fläktarna?

Det är inte att jag är snål, utan skönt att bara ha en vred till alla fläktar. Dessutom är de flerkanalskontrollerna rätt så dyra och så tar de plats också (och, lite snål är jag:D).

Vad tror ni? Kommer det att funka?

MVH

Samuel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar/Uppsala
Registrerad
Dec 2007

Det beror helt på vilka fläktar du ska köra. Så länge fläktarna inte drar mer än ~5 watt så är det lugnt.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det står en maxeffekt på fanmaten, det har funnits olika, men så länge du ligger under den så är det ok, men tänk på att om du anslutit den till moderkortet kan det hända nått där, kör du på nätdelen direkt är det fanmaten som bestämmer. 2 fläktar bör vara ok, men vid flera så ska du kolla upp effektsiffrorna.http://www.zalman.co.kr/ENG/product/Product_Read.asp?idx=206 fanmate 2 klarar 6 w står det dvs 0.5A vid 12V.
Ett citat från zalman - Please check the allowed wattage of the CPU fan connector on the motherboard, as well as the rated wattage of the fan to be used.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2004

Tack för snabbt svar alla!

Ok. Visste inte att det var sådant finlir med Ampere och Watt (gymnasiekunskaperna är bortblåsta).
Jag gör det enkelt för mig, köper 3 nexus fläktar och separat fanmate till varje. Så är jag på den säkra sidan, och så känns det lite coolare med fler reglage

Eller kan ni rekommendera en vettig fläktkontroller som kan styra flera st. En simpel och bra, inte massa lull lull med plexiglas på, led ljus och kromade vred etc....

MVH

Samuel

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av sam820921:

Eller kan ni rekommendera en vettig fläktkontroller som kan styra flera st. En simpel och bra, inte massa lull lull med plexiglas på, led ljus och kromade vred etc....

http://www.inet.se/kategori/139/flaktstyrning

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.