Installera Noctua NH-D14 på Asus Sabertooth x58 socket 1366

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Sep 2003

Installera Noctua NH-D14 på Asus Sabertooth x58 socket 1366

Japp som rubriken lyder.

Har ännu bara skummat igenom installationsmanualen. Tänkte dock skapa denna tråd för att undvika eventuella misstag då andra kanske har erfarenhet av denna kylare?

Första som slår mig är (som jag förstår det) att jag måste ta bort hela moderkortet från mitt chassi (?). Läste lite snabbt denna recension ; http://www.sweclockers.com/recension/6211-processorkylare-vin...

Fick för mig att den skulle vara enkel att installera...

Anledningen till ny kylare är att jag har massiva problem med minneskontrollern på min core i7-920 processor (http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...). Medföljande kylare has s.k. push-pins, vilket närmast omöjliggör förändringar i trycket på själva kylaren. Hoppas kunna få ett mer jämnt, och lättinställt tryck med denna nya CPU-kylare.

Är tacksam för alla synpunkter, tips och rekommendationer!

Herbert Spencer-"Allt går från enkelt till komplext"
Ta bort chassit och se efter.....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hemma (i Stockholm)
Registrerad
Jan 2010

E lite lost på vad du försöker få info om, men har du INGET hål bakom chassit /där man kan dra kablar) så måste du ta bort moderkortet ja, annars nej

Det är en bra kylare men väldigt stor, så höga kylflänsar på minnen är inget roligt, du kan ju flytta upp ena fläkten dock. Har ingen koll på vad man ska göra med minneskontrollgrejen :/

Fractal Design R3╠═►i7 860 3.8GHz╠═►RipjawsX 8GB
Noctua NH-D14╠═►XFX HD7970 (Ac Xtreme)╠═►Asus Xonar DX
Corsair HX 750W╠═►MSI P55A-GD65 1156╠═►Force GT 90GB|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Sep 2003
Skrivet av chainzaw:

E lite lost på vad du försöker få info om, men har du INGET hål bakom chassit /där man kan dra kablar) så måste du ta bort moderkortet ja, annars nej

Det är en bra kylare men väldigt stor, så höga kylflänsar på minnen är inget roligt, du kan ju flytta upp ena fläkten dock. Har ingen koll på vad man ska göra med minneskontrollgrejen :/

Urk! Blir till att lossa på hela härligheten då!

Gällande minneskontrollgrejen; Är ett välkänt problem med de äldsta core i7-processorerna. Tydligen kan ojämnt tryck resultera i minnesförlust (4 / 6 GB). I och med att jag endast hade den medföljande CPU-kylaren, med push-pins, så valde jag att köpa ny CPU-kylare. Detta för att få en sportslig chans att kunna prova om förändrat tryck löser problemet. De gamla push-pinsen på min CPU-kylare fungerade typ inte alls tillsammans med mitt Asus-moderkort.

Herbert Spencer-"Allt går från enkelt till komplext"
Ta bort chassit och se efter.....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hemma (i Stockholm)
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Humanisten:

Urk! Blir till att lossa på hela härligheten då!

Gällande minneskontrollgrejen; Är ett välkänt problem med de äldsta core i7-processorerna. Tydligen kan ojämnt tryck resultera i minnesförlust (4 / 6 GB). I och med att jag endast hade den medföljande CPU-kylaren, med push-pins, så valde jag att köpa ny CPU-kylare. Detta för att få en sportslig chans att kunna prova om förändrat tryck löser problemet. De gamla push-pinsen på min CPU-kylare fungerade typ inte alls tillsammans med mitt Asus-moderkort.

Okej, lycka till!

Fractal Design R3╠═►i7 860 3.8GHz╠═►RipjawsX 8GB
Noctua NH-D14╠═►XFX HD7970 (Ac Xtreme)╠═►Asus Xonar DX
Corsair HX 750W╠═►MSI P55A-GD65 1156╠═►Force GT 90GB|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Du kommer få en MYCKET bättre fastsättning av kylaren med ett helt annat tryck som du kan justera en del på då det är fjäder belastat.
Samt att nu när du får en backplate så kan det leda till att moderkortet inte böjer sig.
Troligen gjorde det inte det med org kylaren heller då dom inte har mycket kraft men om det mot förmodan var en mm så blir det bättre nu vilket kanske kan hjälpa med ditt problem.

Men jag har aldrig hört om det förut måste jag säga och om det kan ändra sig pga trycket från kylaren så skulle jag kalla det för glapp kontakt någonstans.
Sen om det är moderkortet heller cpu'n vet jag inte.
Jag skulle ha sett det som en solklar defekt som inte var acceptabel för fem öre och bytt,reklamerat.

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."