Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

överhättnings problem

Suttitt nu o spelat bf3 beta i kanske 5-6 timmar och nu slocknade bara datorn, Förmodligen av överhettning. 2 sek senare startar datorn upp igen, och beter sig som vanligt, kollade temp, på grafikkortet vilket låg på 59grader och Cpu på 40

Specc.
i7-2600k klockad till 4.4
h80 Vattenkylare
590 grafikkort.
Chassi http://www.dustinhome.se/cooler-master-silencio-550-atx/produ...

Har satt fläktarna på att dra ut luften där bak vid h80, Men märkte att det inte finns någonstans att dra in luft i detta chassi? Kan de vara det?

Edit grafikkortet verkar hålla 88grade vid spelning

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005

Du har ett 590 kort är det överklockat?

Varför jag frågar är för att många med 560 ti kort har haft problem med betan, lösningen har varit klocka ner eller höja volten. Om ditt kort inte är klockat har du testat med olika drivrutiner? Dubbelkolla så att kylningen fungerar bra till kortet. Har du testat att köra lägre inställningar på grafiken bara för att se om det startar om då?

I slutändan är det ju tyvärr en beta, har du något annat grafikkrävande spel du kan testa och se om du får samma problem?

Asus P8P67 PRO Socket 1155, P67 | i5 2500 @ 4.3 GHz | Corsair 8GB DDR3 1600MHz |
Gigabyte Gtx Titan 6gb | Antec KÜHLER H2O 620| Corsair HX 750W | Samsung SA950 | SSD 120GB Intel 510

Laptop Acer Aspire Nitro VN7-591G (väldigt nöjd!)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av adrii:

Du har ett 590 kort är det överklockat?

Varför jag frågar är för att många med 560 ti kort har haft problem med betan, lösningen har varit klocka ner eller höja volten. Om ditt kort inte är klockat har du testat med olika drivrutiner? Dubbelkolla så att kylningen fungerar bra till kortet. Har du testat att köra lägre inställningar på grafiken bara för att se om det startar om då?

I slutändan är det ju tyvärr en beta, har du något annat grafikkrävande spel du kan testa och se om du får samma problem?

nej då inte klockat något alls, och 590 har väll inte haft så stora problem? inte på många månder iaf vad jag hört, BF3 är ju rätt grafikkrävande om du frågar mig, O jag kör just nu med Den nya betan för Bf3 som kom för någon vecka sen. Annars verkar allt normalt, Men det man borde nämna igen är ju som sagt att jag har ingen fläkt som blåser in i datorn. utan har bara den bakre som blåser utåt. Kanske ett nytt high tower med fler flektar skulle lösa de?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005

À tänkte mer om det vara samma problem på just ditt fabrikat av 590 som spökade som för 560 ti men ju mer jag läser det så har du nog svarat på det själv mer kylning åt folket haha

Skickades från m.sweclockers.com

Asus P8P67 PRO Socket 1155, P67 | i5 2500 @ 4.3 GHz | Corsair 8GB DDR3 1600MHz |
Gigabyte Gtx Titan 6gb | Antec KÜHLER H2O 620| Corsair HX 750W | Samsung SA950 | SSD 120GB Intel 510

Laptop Acer Aspire Nitro VN7-591G (väldigt nöjd!)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

ska man köpa ett high tower med min setup? typ Något HAF? kan de verkligen stämma att grafikkortet går upp 40 grader pga 1 spel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010

kanske ett sånt här chassie funkar ?

vet inte hur stort grafikkort man får plats med dock...

http://www.inet.se/artikel/6900652/cooler-master-haf-922-mini...

AMD Phenom II x6 1090T @3.5 ghz. corsair 8 gb @ 1333 mhz moderkort GA-870A-UD3, Asus R9 280 DCII TOP och nätagg ocz modulär psu 500W SSD: 60 gb intel 330 128 gb corsair force gs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

skulle dock chassit sänka grafikkortet med 25-30 grader? tror det är fel på kortet!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jun 2011

Grafikkortet klarar av mkt mer än 59C, mina kort ligger på ca 90C när jag spelar.

Skaffa dig GPU-Z sen kryssar du i log INFO så kan du kolla den filen sen vad kortet vart uppe i för temp under lite spelande!

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

läs hela texten, så ser du att jag skrev 88:p störigt att pcn crashar när man precis köpt den-

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

jag har exakt samma problem, jag har en intel i7 960 , och ett xfx radeon hd 6950, Grafikkortet kyler bra men processorn blir väldigt lätt överhettad.
Ligger på 45-50 i idle temp och i bf3 så ökar den över 73 grader. Har kollat upp vad som är maximala arbetstemperatur för min processor på intels hemsida som jag förmodar är "'Tcase" och den skall ligga på max 67.9 grader. Kan man gå över denna temp utan att va orolig?
Är det alltså betan som är boven i detta? Har även kört dead space och de ökar till max 60.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av ts85:

jag har exakt samma problem, jag har en intel i7 960 , och ett xfx radeon hd 6950, Grafikkortet kyler bra men processorn blir väldigt lätt överhettad.
Ligger på 45-50 i idle temp och i bf3 så ökar den över 73 grader. Har kollat upp vad som är maximala arbetstemperatur för min processor på intels hemsida som jag förmodar är "'Tcase" och den skall ligga på max 67.9 grader. Kan man gå över denna temp utan att va orolig?
Är det alltså betan som är boven i detta? Har även kört dead space och de ökar till max 60.

Detta gäller tempen på heatspredern, inte kärn-tempen, en I7 960 kan gå till 90c utan att trottla, dock allt under 80c i kärnorna är helt ok
tror du har stock kylaren, du kan få ner tempen enkelt om du vill med en annan kylare.

Skrivet av Linusn1:

Suttitt nu o spelat bf3 beta i kanske 5-6 timmar och nu slocknade bara datorn, Förmodligen av överhettning. 2 sek senare startar datorn upp igen, och beter sig som vanligt, kollade temp, på grafikkortet vilket låg på 59grader och Cpu på 40

Specc.
i7-2600k klockad till 4.4
h80 Vattenkylare
590 grafikkort.
Chassi http://www.dustinhome.se/cooler-master-silencio-550-atx/produ...

Har satt fläktarna på att dra ut luften där bak vid h80, Men märkte att det inte finns någonstans att dra in luft i detta chassi? Kan de vara det?

Edit grafikkortet verkar hålla 88grade vid spelning

Ditt chassi gör att grafikortet blir ganska varmt, det ska ju utan vidare tåla 88c men ett bättre ventilerat chassi får ner tempen, behöver inte vara ett full tower, men mer ventilerat, eller kanske kan man få in en eller 2 fläktar i fronten/botten på det chassi du har

EDIT: Du ska ha 2 fläktar en fram och en bak, och ska finnas plats för en till i fronten

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av ggustavsson:

Detta gäller tempen på heatspredern, inte kärn-tempen, en I7 960 kan gå till 90c utan att trottla, dock allt under 80c i kärnorna är helt ok
tror du har stock kylaren, du kan få ner tempen enkelt om du vill med en annan kylare.

Jaha, kan man se vad det är för temp på heatspredern på något lätt sätt?
Ja men okey, men vad anser du att jag skall sätta för grad när den ska varna då? Har just nu 70-90 grader...kanske ska höja den ännu mer då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

tycker endå det är skumt att grafikkortet håller nästan 90 grader när grafikfläkten körs med 2500 RMP och alla fläktar i chassin på nästan de samma.
Ringer dustin nu och ska prata med någon tekniker för att se vad dem säger.

Edit, De ville att jag skulle skicka in grafikkortet för provning och att dom skulle hålla det i nästan 5 veckor... Bra service.. not.. skulle verkligen ett nytt chassi sänka grafikkortets temp till en normal nivå? som jag skrev i första posten med så finns det bara x2 fläktar just nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Jag skulle ju sätta in en till fläkt först, chassiet du har är ju byggt för att det ska vara tyst, även byta original fläktarna som snurrar i 800rpm, till säg 3 st http://www.inet.se/artikel/5321240/scythe-120mm-gentle-typhoo... kan nog göra en hel del, utan att det låter mer

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Uppenbarligen så vart det helt fel att den ska klara av 90 grader.
Jag körde ett test rekommenderat av komplett och det testet skulle köra min dator i full load och mäta temperatur etc.

Testet skulle pågå i 1h men av min förtvivlan så avbröts testet efter 1.5 min och sa "CPU TOO HOT! "
Så nu har jag tagit initiativet att beställa ny kylare, det blev vattenkylnings paket Corsair h60 som är rekommenderar av både sweclockers test och komplett själva så länge som man inte ska styra med överklockning etc och det har jag inget intresse utav.
Detta är nu min sista utväg och funkar inte detta så måste jag skicka tillbaka min processor så får dom kolla vad som är fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av ts85:

Uppenbarligen så vart det helt fel att den ska klara av 90 grader.
Jag körde ett test rekommenderat av komplett och det testet skulle köra min dator i full load och mäta temperatur etc.

Testet skulle pågå i 1h men av min förtvivlan så avbröts testet efter 1.5 min och sa "CPU TOO HOT! "
Så nu har jag tagit initiativet att beställa ny kylare, det blev vattenkylnings paket Corsair h60 som är rekommenderar av både sweclockers test och komplett själva så länge som man inte ska styra med överklockning etc och det har jag inget intresse utav.
Detta är nu min sista utväg och funkar inte detta så måste jag skicka tillbaka min processor så får dom kolla vad som är fel.

Antagligen nått linpack test vilket kan skicka upp tempen rejält högt, låter lite som programmet OCCT (det bruka yla om CPU TO HOT ) det där, vad som är för varmt där kan man har jag för mig ställa in själv.

OCCT är i nuvarande version INTE att rekommendera, då den är ganska gammal och Intel SB inte fanns när den gjordes.
ok program är prime95 och Intel burn test

Nej det är inte fel att den CPU kan klara av 90 utan att trottla eller ta skada, men så högt vill man inte att den blir ändå

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av ggustavsson:

Antagligen nått linpack test vilket kan skicka upp tempen rejält högt, låter lite som programmet OCCT (det bruka yla om CPU TO HOT ) det där, vad som är för varmt där kan man har jag för mig ställa in själv.

OCCT är i nuvarande version INTE att rekommendera, då den är ganska gammal och Intel SB inte fanns när den gjordes.
ok program är prime95 och Intel burn test

Nej det är inte fel att den CPU kan klara av 90 utan att trottla eller ta skada, men så högt vill man inte att den blir ändå

Okey men jag hitta inte någon officiell sida av prime 95 :S ...verkar mest vara massa nerladdnings sidor som ser extremt opålitliga ut.
Dock har jag ju nu redan beställt vattenkylare och bör få den idag, vilket jag inte tror är någon onödig investering i varje fall även fast nu min nuvarande kanske skulle ha funkat ett tag till.
Men tack för hjälpen iaf.

Edit: Har nu fått hem mitt H60 Corsair och kan inte vara annat än nöjd.
Installationen gick smärtfritt och nu ligger jag på idle temp 32 i bios. I windows hamnar jag på ca 35-39, i bf3 ligger jag på ca 50-55.
Vilket blev en oerhörd skillnad!
Kan lätt rekommendera detta vattenkylningspaket.