Överklockning, inga problem? AMD Phenom II 1090T

Permalänk
Medlem

Överklockning, inga problem? AMD Phenom II 1090T

Hej!
Jag har överklockat min Phenom II X6 1090T till 3.8ghz (turbocore 4.2) utan att ändra några Volts eller så.
Den har aldrig kraschat eller programmen har inte buggat.
Frågan är helt enkelt, varför skulle jag ändra upp volten så som många gör? Jag har bara ändrat multiplern.
Kommer jag få ännu mer prestanda eller så om jag gör det? Jag har läst flera trådar men fattar inte.
Den är nästan lika kylig som utan överklockning. Skiljer ett par rpms på fläkten bara (ca 100-200) när den börjar jobba massor.

Har kört Prime95 i några timmar. Funkade utan problem.

Finns det något att vinna på att stänga av turbocore och bara köra överklockning på alla kärnor?

Tacksam för svar !

Permalänk
Medlem

Volten drar man ju upp ifall det är ostabilt. Ifall du skulle dra upp klocken ännu mer, så skulle du nog få fiffla lite på volten.

Permalänk
Medlem

Har du stabilt på den volten du kör nu kan du ju köra på den, bättre så. Men kan kanske gissa att du kör vcore på auto? I vilket betyder att moderkortet tilldelar processorn så mycket volt den behöver+lite till. Därför ställer många in volten som ett "tak" så moderkortet inte tilldelar för mycket, vilket innebär mindre temps osv.

Annars om du inte har någon autoinställning på det hela så måste du helt enkelt öka volten om processorn är instabil på högre frekvenser, men eftersom din verkar stabil så behöver du ju inte det

.. Tror jag

Permalänk
Medlem

Jo den funkar hur bra som helst. Tack för svaren nu är jag ännu nöjdare med datorn