Förbättra kylning i Fractal R3

Permalänk

Förbättra kylning i Fractal R3

Tjena

Jag håller på och tittar på hur jag ska kunna kyla min dator lite bättre.

I dagsläget kör jag:
Chassi: fractal design define R3
Kylare: Antec H2O 620
GPU-kylare (Asus-varianten med två fläktar)

Jag använder:
en 120mm fractal-fläkt i fronten
en 120mm fractal-fläkt på radiatorn

Detta låter säkert lite, men den medföljande fläkten till kylarn lät *******

Resultatet blev lite varmt, så nu tittar jag på att köra följande:
2x 120mm fractal-fläktar i fronten
1x 140mm NF-P14 i sidan som blåser på moderkortet
1x 140mm NF-P14 i botten som suger in luft underifrån
1x eller 2x Scythe GT att sätta på radiatorn.

Frågor:
Är detta en vettig lösning? Jag vill helst inte behöva öppna uppåt i lådan då jag inte vill få in skräp, och lådan står på golvet så jag är rädd att ljudet skulle öka då också.
Om jag kör två Scythe GT på radiatorn, hur bör jag styra dem? Det finns bara en kontakt för styrning mot själva kylaren. Ska jag använda en CPU-fan-kontakt på moderkortet och en på kylaren, eller båda på fast hastighet, eller vad?

Tack på förhand!

Visa signatur

[ Asus P8Z68-V ] [ Intel i5-2500k ] [ Antec Kühler H2O 620 ] [ EVGA GeForce GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ ] [ 8GB (2x4GB) Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800 CL9 ] [ Corsair TX750W ] [ Intel X25-M 120GB ] [ Western Digital 500GB ] [ Seagate Baracuda 500GB ] [ Fractal Design Define R3 (USB 3) ] [ Samsung 2693HM ]

Permalänk
Medlem

Ja, pnp (push and pull) på radiatorn är alltid att föredra. Kanske skaffa en fläktkontroller också?

Flödet på datorlådor ska helsta vara så att den tar in luft från sidan,fronten och botten. Blåser ut luft i toppen och i bak. Lycka till!

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Skrivet av Xedious:

Ja, pnp (push and pull) på radiatorn är alltid att föredra. Kanske skaffa en fläktkontroller också?

Flödet på datorlådor ska helsta vara så att den tar in luft från sidan,fronten och botten. Blåser ut luft i toppen och i bak. Lycka till!

Tack för svaret

Jag följer ditt råd då. Det följde med en fläktcontroller med chassit, så jag kör på den till en början. Den räcker dock bara till 3 fläktar, men jag sätter cpu-fläktarna plus sidofläkten på den. Resten får gå på moderkortets chassifläktuttag... Kanske plockar bort en av de medföljande fläktarna också, men jag får se hur svalt det blir och hur mycket det låter

Visa signatur

[ Asus P8Z68-V ] [ Intel i5-2500k ] [ Antec Kühler H2O 620 ] [ EVGA GeForce GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ ] [ 8GB (2x4GB) Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800 CL9 ] [ Corsair TX750W ] [ Intel X25-M 120GB ] [ Western Digital 500GB ] [ Seagate Baracuda 500GB ] [ Fractal Design Define R3 (USB 3) ] [ Samsung 2693HM ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperZnake:

Tack för svaret

Jag följer ditt råd då. Det följde med en fläktcontroller med chassit, så jag kör på den till en början. Den räcker dock bara till 3 fläktar, men jag sätter cpu-fläktarna plus sidofläkten på den. Resten får gå på moderkortets chassifläktuttag... Kanske plockar bort en av de medföljande fläktarna också, men jag får se hur svalt det blir och hur mycket det låter

Man kan ju alltid koppla manuellt om det låter lite mycket, till 5V eller 7V om man har adapter eller gör om en befintlig (7V är lite ovanlig, man kopplar - till 5V och + till 12V, jag kör bara vissa 80mm så)

Nu brukar ju 120mm och större gå rätt tyst, iaf mina 800-1200 rpm'are, så det ska nog inte behövas

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av Xedious:

Ja, pnp (push and pull) på radiatorn är alltid att föredra. Kanske skaffa en fläktkontroller också?

Flödet på datorlådor ska helsta vara så att den tar in luft från sidan,fronten och botten. Blåser ut luft i toppen och i bak. Lycka till!

Skrivet av blackeagle:

Man kan ju alltid koppla manuellt om det låter lite mycket, till 5V eller 7V om man har adapter eller gör om en befintlig (7V är lite ovanlig, man kopplar - till 5V och + till 12V, jag kör bara vissa 80mm så)

Nu brukar ju 120mm och större gå rätt tyst, iaf mina 800-1200 rpm'are, så det ska nog inte behövas

Hej igen

Nu har jag testat med 2x GT på radiatorn, 1x NF-P14 i botten, 1x NF-P14 i sidan och 1x Fractal-fläkt(medföljande) i fronten.

CPUn fick mycket bättre temps. Från 65 till 55 med Prime95.
GPUn blir dock fortfarande lite varm tycker jag. Ca 73 grader i BF3 beta med OCn i signaturen (951 MHz). 95 i Furmark på 1280x1024 (lägre temps i högre upplösningar).

Låter gör det faktiskt också. Jag tror jag kanske får klocka ner grafikkortet en aning och sedan sätta fläktarna på lite lägre fasta varvtal. Kan ju även sätta in min andra medföljande Fractal-fläkt, men jag har en känsla av att det gör ganska lite skillnad.

Tror ni jag får mer "kylning/decibel" om jag flyttar sidofläkten till taket?

Visa signatur

[ Asus P8Z68-V ] [ Intel i5-2500k ] [ Antec Kühler H2O 620 ] [ EVGA GeForce GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ ] [ 8GB (2x4GB) Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800 CL9 ] [ Corsair TX750W ] [ Intel X25-M 120GB ] [ Western Digital 500GB ] [ Seagate Baracuda 500GB ] [ Fractal Design Define R3 (USB 3) ] [ Samsung 2693HM ]

Permalänk
Medlem

Om jag förstår rätt så kör du med en 120 mm in i fronten, en 140 mm in i botten och en 140 mm in sidan samt bara en 120 mm ut där bak.

Det är inte optimalt, eftersom din ut fläkt (plus den lilla ventilation som finns bak) inte har en chans att blåsa ut all luft dom andra 3 fläktarna försöker blåsa in, och då får du motstånd och sämre effektivitet. Max effektivitet på en fläktsetup får du om in och ut fläktarna liggar på liknande CFM totalt sett.

Byt sidofläkten till utblås så får du ett bättre luftflöde.

När det gäller ljudet så är det troligtvis fractal fläktarna som låter, så sätt dom på fläktkontrollern som kommer med R3'an och dra ner dom lite och kör dom 2 140 mm på fullt. (Att lägga till din extra Fractal fläkt i fronten skadar ju inte, framförallt om vänder sidofläkten till ut. Så har du 3 in - 2 ut och bör få bra flöde).

Permalänk
Skrivet av zorp:

Om jag förstår rätt så kör du med en 120 mm in i fronten, en 140 mm in i botten och en 140 mm in sidan samt bara en 120 mm ut där bak.

Det är inte optimalt, eftersom din ut fläkt (plus den lilla ventilation som finns bak) inte har en chans att blåsa ut all luft dom andra 3 fläktarna försöker blåsa in, och då får du motstånd och sämre effektivitet. Max effektivitet på en fläktsetup får du om in och ut fläktarna liggar på liknande CFM totalt sett.

Byt sidofläkten till utblås så får du ett bättre luftflöde.

När det gäller ljudet så är det troligtvis fractal fläktarna som låter, så sätt dom på fläktkontrollern som kommer med R3'an och dra ner dom lite och kör dom 2 140 mm på fullt. (Att lägga till din extra Fractal fläkt i fronten skadar ju inte, framförallt om vänder sidofläkten till ut. Så har du 3 in - 2 ut och bör få bra flöde).

Ok, det där låter ju faktiskt rimligt.

Jag kör dock 2 st Scythe GT i utblås på radiatorn (som sitter där bak). Tror ändå jag ska testa att sätta sido-fläkten på utblås. Testar när jag kommer hem efter jobbet.

Tack för tipset!

Visa signatur

[ Asus P8Z68-V ] [ Intel i5-2500k ] [ Antec Kühler H2O 620 ] [ EVGA GeForce GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ ] [ 8GB (2x4GB) Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800 CL9 ] [ Corsair TX750W ] [ Intel X25-M 120GB ] [ Western Digital 500GB ] [ Seagate Baracuda 500GB ] [ Fractal Design Define R3 (USB 3) ] [ Samsung 2693HM ]

Permalänk
Medlem

Ja, har du en bottenfläkt kan du köra sidofläkten som utblås, då blir det en egen liten luftsnurra för grafikkortet i den delen av chassit, så får frontfläktarna blåsa upp till CPUn och radiatorn ut. 73 grader i load på ett grafikkort är inte högt, det är nog standard.

Du vill som sagt ha ganska lika flöde in/ut, med aningen mer inblås av damm-orsaker. Jag kör en 120mm in i fronten, en 120mm in mot grafikkortet och en 120mm + PSU-fläktens 120mm ut.

Den på insidan blåser i 1200 rpm (Coolermasters, följde med chassit och sidan+ut är Scythe Slipstreams på 800rpm, blåser massor och tystare än t.ex. Gentle Typhoon enligt min erfarenhet eftersom vi satta GT i sambons PC. Alla är fastsatta med gummiploppar från Fractal Designs fläktar (hade såna på jobbet och plockade med hem eftersom vi använde skruvarna där, bullrar så ändå).

Största ljudboven var dock min CPU-fläkt, CM TX3 med medföljande 92mm PWM, bytte ut den mot två st Arctic Cooling PWM 9, funkar kanon och går tyst och bra.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperZnake:

Ok, det där låter ju faktiskt rimligt.

Jag kör dock 2 st Scythe GT i utblås på radiatorn (som sitter där bak). Tror ändå jag ska testa att sätta sido-fläkten på utblås. Testar när jag kommer hem efter jobbet.

Tack för tipset!

Ahh, då vill du ju definitivt ha den som utblås så inte all varmluft passerar radiatorn.

Du är välkommen.

Permalänk

Jag kör schyte GT 1850 i hela chassit visst låter det men fan ska det vara svalare får jag sätta in.

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem

Ett enkelt litet tips för att öka flödet en smula är att avlägsna samtliga hard drive trays som inte behövs? En mer drastisk lösning skulle även vara att komplett plocka bort de två hårdiskburarna och hänga dina hårdiskar i 5,25" platserna.

Permalänk

Har testat att sätta sidofläkten på utblås istället.

Om jag maxar alla fläktar nu så får jag ner furmarktempen från 95 til 86, vilket är en klar förbättring.

Jag ströp dock noctuafläktarna till 750 rpm (sidan) och 900 rpm (botten) för det lät alldeles för mycket i min smak (läs min flickväns smak).

Kör radiatorfläktarna på fläktkontrollern och frontfläktarna på moderkortets chassi-fan-kontakter.

Skrivet av goralux:

Ett enkelt litet tips för att öka flödet en smula är att avlägsna samtliga hard drive trays som inte behövs? En mer drastisk lösning skulle även vara att komplett plocka bort de två hårdiskburarna och hänga dina hårdiskar i 5,25" platserna.

Har plockat bort de hard drive trays som jag inte använder redan. Det gjorde en lite skillnad, men inget dramatiskt. Kommer inte plocka bort hela buren. Jag kör två hdd + en ssd och en dvd, så det får inte riktigt plats där uppe. Tack för tipset iaf.

Visa signatur

[ Asus P8Z68-V ] [ Intel i5-2500k ] [ Antec Kühler H2O 620 ] [ EVGA GeForce GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ ] [ 8GB (2x4GB) Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800 CL9 ] [ Corsair TX750W ] [ Intel X25-M 120GB ] [ Western Digital 500GB ] [ Seagate Baracuda 500GB ] [ Fractal Design Define R3 (USB 3) ] [ Samsung 2693HM ]

Permalänk

Jag har precis samma uppsättning som trådstartaren och funderar även jag på att köpa 2 Scythe GT 1850 till vattenkylaren, vad jag undrar över är hur man kopplar in 2 fläktar till samma uttag så att man kan köra dessa 2 på CPU-fläktsuttaget så att det hela sköts automagiskt.

Permalänk

73 grader under tung spellast är inte mycket, snarare en mycket bra temperatur. Börjar du komma uppåt 100 grader är det lite högt dock.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

73 grader under tung spellast är inte mycket, snarare en mycket bra temperatur. Börjar du komma uppåt 100 grader är det lite högt dock.

Nej, jag tycker inte det heller, men i Furmark på 1280x1024 utan AA så går tempen upp i 95.

Har googlat och sett en del säga att max temp för gtx 560 ti är 99 grader.

Är det verkligen sant? Mitt tidigare kort (4870x2) klarade betydligt mer.

Visa signatur

[ Asus P8Z68-V ] [ Intel i5-2500k ] [ Antec Kühler H2O 620 ] [ EVGA GeForce GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ ] [ 8GB (2x4GB) Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800 CL9 ] [ Corsair TX750W ] [ Intel X25-M 120GB ] [ Western Digital 500GB ] [ Seagate Baracuda 500GB ] [ Fractal Design Define R3 (USB 3) ] [ Samsung 2693HM ]

Permalänk
Skrivet av SuperZnake:

Nej, jag tycker inte det heller, men i Furmark på 1280x1024 utan AA så går tempen upp i 95.

Har googlat och sett en del säga att max temp för gtx 560 ti är 99 grader.

Är det verkligen sant? Mitt tidigare kort (4870x2) klarade betydligt mer.

Jepp maxtemp är 99°C, sedan klockas kortet ned. Men om du enbart kan uppnå 95°C i ett syntetiskt test vilket är konstruerat så att det skall maximera effektuttaget (och därmed temperaturen), så skulle jag säga att du har ditt på det torra (vilket om inte annat märks på att du endast har 73°C i ett mycket grafiskt tungt spel).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

Jepp maxtemp är 99°C, sedan klockas kortet ned. Men om du enbart kan uppnå 95°C i ett syntetiskt test vilket är konstruerat så att det skall maximera effektuttaget (och därmed temperaturen), så skulle jag säga att du har ditt på det torra (vilket om inte annat märks på att du endast har 73°C i ett mycket grafiskt tungt spel).

Ok, grymt. Tack för svaret!

Visa signatur

[ Asus P8Z68-V ] [ Intel i5-2500k ] [ Antec Kühler H2O 620 ] [ EVGA GeForce GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ ] [ 8GB (2x4GB) Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800 CL9 ] [ Corsair TX750W ] [ Intel X25-M 120GB ] [ Western Digital 500GB ] [ Seagate Baracuda 500GB ] [ Fractal Design Define R3 (USB 3) ] [ Samsung 2693HM ]

Permalänk
Medlem

Jag kör Fractals fläktar överallt där det finns plats (förutom att jag skippar ett utblås på toppen) men helt ärligt talat tycker jag inte det kyler vidare bra ändå (p.g.a. att jag kör CFX). Kanske just fractals fläktar som inte är bra?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Jag kör Fractals fläktar överallt där det finns plats (förutom att jag skippar ett utblås på toppen) men helt ärligt talat tycker jag inte det kyler vidare bra ändå (p.g.a. att jag kör CFX). Kanske just fractals fläktar som inte är bra?

Ja, CFX gör att det blir rätt varmt kan jag tänka mig. Fractals fläktar är väl sådär vad jag sett iaf. Tysta är de iaf.

Visa signatur

[ Asus P8Z68-V ] [ Intel i5-2500k ] [ Antec Kühler H2O 620 ] [ EVGA GeForce GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ ] [ 8GB (2x4GB) Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800 CL9 ] [ Corsair TX750W ] [ Intel X25-M 120GB ] [ Western Digital 500GB ] [ Seagate Baracuda 500GB ] [ Fractal Design Define R3 (USB 3) ] [ Samsung 2693HM ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperZnake:

Ja, CFX gör att det blir rätt varmt kan jag tänka mig. Fractals fläktar är väl sådär vad jag sett iaf. Tysta är de iaf.

Ptja, det beror på moderkortet. Nyare moderkort har ju rätt mycket plats emellan PCI-E platserna men jag har en äldre modell där de sitter rätt nära så luftflödet dem emellan är inte mycket att hurra över :/
Att Fractals fläktar är tysta kan jag skriva under :>

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9