Krånglande fläktkontroller i vissa Corsair Hydro H100

Permalänk
Melding Plague

Krånglande fläktkontroller i vissa Corsair Hydro H100

Corsair går ut med nyheten att vissa Hydro H100 kan ha en icke-funktionell fläktkontroller och råder alla kunder att kontrollera serienumret.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Borde man inte redan upptäckt felet om man är drabbad?

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Summoning:

Borde man inte redan upptäckt felet om man är drabbad?

Den är inte helt avstängd utan går väl på "default" / "normal" oavsett om man trycker för att byta profil eller inte.

Edit:
Menade alltså att vissa kanske enbart kör på normal eller högre och sen stänger lådan och går vidare. De som överklockar kollar ju temps men de andra gör nog inte det lika mycket.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

man kanske bara tror att fläktarna var ovanligt tysta? så det inte var skillnad även om man tar max?

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Då är det kanske därför mina två Gentle Typhoon fläktar inte ändrar hastighet dådå.
Men ska koppla in dem i min fläktkontoller iallafall så då kvittar det ju

Permalänk

Aldrig hört om det här innan, bra service när företaget själva går ut med misstaget och ber om förlåt när ingen ens vet om det

Permalänk
Skrivet av Electrix:

Den är inte helt avstängd utan går väl på "default" / "normal" oavsett om man trycker för att byta profil eller inte.

Edit:
Menade alltså att vissa kanske enbart kör på normal eller högre och sen stänger lådan och går vidare. De som överklockar kollar ju temps men de andra gör nog inte det lika mycket.

Felet är väl att pumphastigheten inte förändras, inte att den är avstängd.
Men de som införskaffar dessa kylare är väl oftast oc:are och kontrollerar friskt temps och oljud i och runt prollen?

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

Hur har man inte märkt detta långt innan?´Nån måste ha reagerat, har det bara hänt en person eller?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xface:

Hur har man inte märkt detta långt innan?´Nån måste ha reagerat, har det bara hänt en person eller?

De har troligen upptäckt problemet sedan de fått in flera felanmälningar i just denna serie. Så det har troligen hänt mer än en person. Flera har troligen reagerat. Denna serie kanske inte var den första som producerades och alla kylare i serien blev "troligtvis" inte sålda till kund samma dag. Tar ett tag att uppdaga en del fel...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Summoning:

Felet är väl att pumphastigheten inte förändras, inte att den är avstängd.
Men de som införskaffar dessa kylare är väl oftast oc:are och kontrollerar friskt temps och oljud i och runt prollen?

Det är fläkthastigheten, inte pumphastigheten.

Permalänk
Avstängd

Snyggt av Corsair att gå ut o varna. Det är såhär man gör!

Man sitter inte o hoppas på att kunden inte hittar felet själv som Ace of Sweden etc.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min h100 funkar klockrent iaf. Fläktarna dundrar på vid fullt ös dock är jag riktigt missnöjd över att man lär öppna chassit och ställa in fläkthastigheten annars är jag supernöjd med detn. 32 grader på prollen även vid load.

Visa signatur

Chassi: Antec Twelve hundred Moderkort: Asus P8P67 Deluxe CPU: Intel i7 2600K 4,4Ghz CPU-Kylare: Corsair H100 GPU: Gigabyte GTX680 PSU: Corsair HX850 RAM: G-Skill 4x4GB 1600Mhz Sys-disk/prog-disk: 2x120GB Corsair Force GT SSD Lagring: 500GB Segate, 2x1TB Samsung Spinpoint F1 & 2x2TB Samsung Spinpoint F3 Skärm: LG Flatron e2441 24"

Permalänk

Kan någon med H100 mäta "bredden" på radiatorn med fläktarna på? Vore schysst som satan

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Självklart skulle man ju sitta på en ur just denna serie, tur då att inga tecken på problem syns!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gunvald Larsson:

Kan någon med H100 mäta "bredden" på radiatorn med fläktarna på? Vore schysst som satan

Jag kan berätta för dig exakt hur du kan komma fram till det själv, då jag antar att du menar hur tjock den blir med fläktarna på?

25mm djup är fläkten, och radiatorn är 27mm.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem

Jepp

det här stämmer..

VARNING!!!

Köpte en sån här från CDON i fredags.

De har H100 ur problem serien.

MIN kom levererad med HELT trasig fläktkontroller..

Ingen indikering
Inget av de fyra fläktportarna funkar

ÖVERHUVUDTAGET

Ytterligare varning.

Om du har köpt en H100 ur denna seriern,
så även om din funkar så verkar de flesta gå sönder inom några veckor.

Corsair Byter gratis ut alla ur denna serien enligt kundservice..

men du måste stå för RMA frakt till hong kong själv.....

Flera hundra kronor..

jävligt kul.-...

Skrivet av Asheileon:

Aldrig hört om det här innan, bra service när företaget själva går ut med misstaget och ber om förlåt när ingen ens vet om det

Deras supportforum är totalt fullt med kunder som har detta problemet..
RMA kölistan är minst en vecka lång innan de kan ta upp fallet för mängden av problem.
*Står i kö själv
de är rätt tvingade att gå ut med nyheten.

Skrivet av sirnicke:

Självklart skulle man ju sitta på en ur just denna serie, tur då att inga tecken på problem syns!

Se till att byta ändå.. de flesta går inte sönder direkt (även om många levereras trasiga eller håller ~5timmar.
andra rapporter handlar om att de håller 3veckor sen går sönder.

Visa signatur

10ish Komputers

Permalänk

Rakryggat och bra gjort av Corsair att beskriva problemet så snabbt, detaljerat och vänligt. Cred till dem för det åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destrier:

Jepp

det här stämmer..

VARNING!!!

Köpte en sån här från CDON i fredags.

De har H100 ur problem serien.

MIN kom levererad med HELT trasig fläktkontroller..

Ingen indikering
Inget av de fyra fläktportarna funkar

ÖVERHUVUDTAGET

Ytterligare varning.

Om du har köpt en H100 ur denna seriern,
så även om din funkar så verkar de flesta gå sönder inom några veckor.

Corsair Byter gratis ut alla ur denna serien enligt kundservice..

men du måste stå för RMA frakt till hong kong själv.....

Flera hundra kronor..

jävligt kul.-...

Deras supportforum är totalt fullt med kunder som har detta problemet..
RMA kölistan är minst en vecka lång innan de kan ta upp fallet för mängden av problem.
*Står i kö själv
de är rätt tvingade att gå ut med nyheten.
https://lh3.googleusercontent.com/-cn6WU0H6JU0/Tom2ucKEcmI/AA...

https://lh4.googleusercontent.com/-MJx5nXpU8c0/Tom3L-GLhYI/AA...

Då innefattas ju din produkt av vanlig garanti till cdon. Varför skicka den till Hong Kong?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Destrier:

Jepp

det här stämmer..

VARNING!!!

Köpte en sån här från CDON i fredags.

De har H100 ur problem serien.

MIN kom levererad med HELT trasig fläktkontroller..

Ingen indikering
Inget av de fyra fläktportarna funkar

ÖVERHUVUDTAGET

Ytterligare varning.

Om du har köpt en H100 ur denna seriern,
så även om din funkar så verkar de flesta gå sönder inom några veckor.

Corsair Byter gratis ut alla ur denna serien enligt kundservice..

men du måste stå för RMA frakt till hong kong själv.....

Flera hundra kronor..

jävligt kul.-...

Deras supportforum är totalt fullt med kunder som har detta problemet..
RMA kölistan är minst en vecka lång innan de kan ta upp fallet för mängden av problem.
*Står i kö själv
de är rätt tvingade att gå ut med nyheten.
[IMG]https://lh3.googleusercontent.com/-cn6WU0H6JU0/Tom2ucKEcmI/AA...[/IG]

[IMG]https://lh4.googleusercontent.com/-MJx5nXpU8c0/Tom3L-GLhYI/AA...[/IG]

Bara att skicka tillbaks till återförsäljaren annars, så tar de hand om det

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Då innefattas ju din produkt av vanlig garanti till cdon. Varför skicka den till Hong Kong?

Väntar på svar från CDON de e sega dock.

HongKong lösningen är altså Corsairs officiella lösning på problemet.

kanske skulle förtydligat det.

Sen så väntar ja på att ja ska få svar från corsair då en del har fått en ny H100 skickad till sig utan att behöva skicka in sin..

tänkte de kunde va smidigt om det går.

Skrivet av BareHipster:

Bara att skicka tillbaks till återförsäljaren annars, så tar de hand om det

Jepp jepp..

Skulle väll vart tydligare i inlägget

Men men, varning.. CDON har just nu Corsair H100 som förmodligen om de inte i boxen är trasiga.. så håller de ngr veckor..

det sorgliga är väll att då förmodligen det är något lager som har ett parti med det LOT numret.

Så hälften av alla H100 i sverige är trasiga eller går LÄTT garanterat sönder..

Visa signatur

10ish Komputers

Permalänk
Medlem

utan kostnad

Skrivet av Rådström:

Då innefattas ju din produkt av vanlig garanti till cdon. Varför skicka den till Hong Kong?

Om så är fallet att du blir tvungen att betala frakt till asien är det fördjävligt, detta problem är väl något för Corsairs svenska agent att lösa, vi som konsumenter ska inte behöva lida för vad som verkar vara ett konstruktionsfel. iofs tror jag att om fler med detta fel klagaar lite hos de svenska återförsäljarnätet så löser detta sig smidigt...

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Skrivet av BareHipster:

Jag kan berätta för dig exakt hur du kan komma fram till det själv, då jag antar att du menar hur tjock den blir med fläktarna på?

25mm djup är fläkten, och radiatorn är 27mm.

Tack så jättemycket

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Snyggt av Corsair att varna om felet

Corsair måste utan tvivel ha de bästa garantivilkoren: "Skit i affären. Skicka hit den trasiga så skickar vi hem en ny till dig samtidigt"

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

Självklart har man ju oturen att jag fått ett ex med detta fel..:-(

Var just i kontakt med Corsair om detta då bara 2 lägen fungerar samt när jag startar datorn känns det som fläktarna går i 200% ett antal sek innan dem går ner..

Sen såg jag detta, vilken tajming...

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset

Permalänk

Hmm... har samma serienummer, inget fel på min.

Visa signatur

Intel i9 9900k | ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | ASUS RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance 2x8GB 2666MHz | NZXT H510 |

Permalänk
Medlem

Men roligt! Hade precis bytt min H100 från Komplett för att kontrollen slutade funka. Nu när dom skickat en ny till mig så upptäcker jag att det detta serienumret på den nya.

upptäckte även att pumpen på denna låter förjävligt. Men lägger jag datorn ner och slår försiktigt på pumpen så försvinner oljudet.

Grr, bara o kontakta Komplett igen då..

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av tivook:

Snyggt av Corsair att gå ut o varna. Det är såhär man gör!

Precis min tanke, snyggt gjort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av switch87:

Min h100 funkar klockrent iaf. Fläktarna dundrar på vid fullt ös dock är jag riktigt missnöjd över att man lär öppna chassit och ställa in fläkthastigheten annars är jag supernöjd med detn. 32 grader på prollen även vid load.

32C i load? vad kallar du "load" ? Och i vilket program mäter du temp?

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hennnkee:

Då är det kanske därför mina två Gentle Typhoon fläktar inte ändrar hastighet dådå.
Men ska koppla in dem i min fläktkontoller iallafall så då kvittar det ju

Scythe GT fungerar inte att styra i corsair, vet inte om det hjälper att sätta dom i en dedikerad fläktkontroller då dessa fläktar inte är PWN styrda.

Sitter själv i samma sits med en nybygd rigg. Nu har jag således 5st nya GT liggandes i reservdelslådan utan nytta.

On topic: Varför kontakta Corsair, alla som har köpt en H100 har ju garanti på dom, kontakta affären som ni köpte den ifrån så får dom lösa problemet.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkatanCarlbom:

Hmm... har samma serienummer, inget fel på min.

Ta en titt i corsairs supportforum.
även om din fungerar nu, passa på att byta! då de förmodligen går sönder om 3tim 3veckor .. eller 5..

finns flera som fått byta flera..

ie: fått en -> gått sönder efter 5veckor..
fått en ny -> gått sönder efter 3veckor..

osv.

iaf om du har LOT nummret som är drabbat..

passa på innan den svenska garantin går ut. så du slipper betala en femhundring i frakt till hongkong. om du har otur eller så.
Ingen aning om corsairs svenska agent bryr sig överhuvudtaget då de på support forumet fått skicka direkt tilll hongkong oavsett vart i värden de befinnersig.

Visa signatur

10ish Komputers