Ny H60 vatten kylning och konstiga tempraturer

Permalänk

Ny H60 vatten kylning och konstiga tempraturer

Hej Jag köpte en ny H60 idag till min Q6600 på2,4Ghz och så tängte jag bara för skojs skull kolla tempen på den och så börja jag klia mig i huvudet av det jag såg. I Core Temp 1.0 ligger 1: ca 60 2: 58 3: 49 4: 50 grader och då står bara win 7 på gör inget annat så då tog jag hem Everest Ultimate och den vissar helt anolunda så jag ladda hem ett program till Intel cpu "den lilla i mitten" den vissar nästan samma grader som Core Temp 1.0

När jag startar och spelar BF3 beta I core temp 1.0 vissar ena kärnan över 80+ grader

Så då undrar jag skruva jag dit H60 förhårt på CPUn och den vart skadad eller vad kan felet vara?

Bild 1: http://laddauppbilder.se/?pm=1113176740338
Bilden är tagen då jag inte gör något med datorn (bara programen som kollar tempen körs) istort sätt

Bild 2: http://laddauppbilder.se/?pm=013176790490
När jag updaterar Bad company 2 och spelar wow samtidigt

Ny bild
Permalänk
Medlem

Hur och var har du monterat kylaren? Och i vilket chassi? Har du blockerat den enda utsugsventilations fläckten du hade blir det väldigt varmt i lådan med höga temperaturer som följd.

Permalänk
Medlem

känns som de kan vara felmonterat kylare den sitter klockrent mot professorn? och sladden ska kopplas till cpu fan om jag mins rätt

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Medlem

Den är nog vääääldigt felmonterad. Det ska inte vara sån stor skillnad i temps på dina cores med en sådan kylare. Sett max 0.5C skillnad på mina cores.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk

Tack för svaren Jag använver NZXT H2 chassi och jag har monterat kylaren vid bakutsuget så fläkten suget luft igenom radiatorn och ut ur chassit så som dom vissar och + så har jag ena sidan på chassi öppen (mot moderkortet) Ska skruva bort kylaren och sätta dit ten igen, en annan fråga i detta chassi har jag en 120mm fläkt i botten som blåser in luft kan man montera radiatorn bär eller blir det mycket jobbigt för pumpen att pumpa runt vattnet

Permalänk

Men sen vet jag inte vilket program ska man lita på Everest, Intel core eller Coretemp 1.0 För everest vissar ju 10 grader mindre på alla 4 kärnorna än dom andra programen

Permalänk

asså jag fattar inte en sak jag hadde skruvat alla skruvar till botten till dom som håller kylarhuvudet men nu när jag skruvade bort kylar huvudet så va det ca 1/3 som kylpastan hadde nuddat processorn men endå så är alla skruvar som ska sitta där dom ska osv siter så dom ska.

Permalänk
Medlem

Kör Coretemp, den visar rätt.

Q6600 finns i olika revisioner också. Jag har själv haft en och tempavvikelserna var stora. Det skillde 9*c på mina kärnor. Även i idle låg dem mellan 35-44*c, och detta var med en True Black. Q6600 var/är inte kända för att vara plana direkt. Efter planing av kylare och processor fick jag ner dem till 4 graders skillnad.

Permalänk

hitta ett problem när jag hadde satt dit kylar huvudet på processorn så hadde övre delen av kylaren lagt sig på 4st motstånd som stack upp lite lite högre en vad processorn va så nu har jag snurrat den ett kavrts varv och då föll tempen ganska mycket Så nu ligger kärnorna mycket bätter Länken nedan

http://laddauppbilder.se/?pm=913177246299

Permalänk

Ville bara tacka så mycket för tipset om att kylaren kan ligga emot något, detta va precis det problemet jag hade. Mina temperaturer låg på 85 grader efter nån minuts prime95, trodde något var fel på kylaren men efter att ha vänt på den så att hela ytan får kontakt med processorn ligger jag på 50 grader efter 2 timmar prime95. Hade jag inte läst denna tråd hade jag förmodligen gjort en RMA på produkten, tack igen

Visa signatur

i73820 | P9X79 PRO| Intel 330 120gb | 16gb Corsair 1600 | GTX680OC | Antec P280 |

Permalänk
Skrivet av Heinkel92:

Ville bara tacka så mycket för tipset om att kylaren kan ligga emot något, detta va precis det problemet jag hade. Mina temperaturer låg på 85 grader efter nån minuts prime95, trodde något var fel på kylaren men efter att ha vänt på den så att hela ytan får kontakt med processorn ligger jag på 50 grader efter 2 timmar prime95. Hade jag inte läst denna tråd hade jag förmodligen gjort en RMA på produkten, tack igen

Roligt att en annans problem kan hjälpa andra också