Permalänk
Medlem

Temp ökning om man bara höjer klockan?

Får man högre temps om man bara höjer klockan och inte rör vcore? eller spelar klockan också en roll i det hela? Det kanske bara blir en ytterst liten ökning om man jämför med vcore?

Visa signatur

INWIN 909 | ASUS MAXIMUS X HERO | 8700K @ 4.7 | Vattenkylning | 32 GB G.skill Tridenz | EVGA GTX 1080 ti | 960 EVO 1tb + 850 EVO 1tb | SFX SX800-LTI

Permalänk

blir ju inte stabilt om du bara höjer klocken utan att röra spänningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillvirus:

blir ju inte stabilt om du bara höjer klocken utan att röra spänningen

Nej jag vet har ju klockat min 2500k till 4,6 @ 1.280 och undrar om man bara höjer klockan om tempsen blir högre. Tänkte se om man kan pressa upp klockan lite till eller om man ska testa sänka vcoren lite.

För vill gärna inte ha högre temps så om klockan medför det så blir det att sänka eller stanna kvar på 1.280. vad som är stabilt vill säga.

Visa signatur

INWIN 909 | ASUS MAXIMUS X HERO | 8700K @ 4.7 | Vattenkylning | 32 GB G.skill Tridenz | EVGA GTX 1080 ti | 960 EVO 1tb + 850 EVO 1tb | SFX SX800-LTI

Permalänk
Medlem

Från egen erfarenhet så ökar tempen lite gran, processorn arbetar ju hårdare, vilket ger mer värme.
Vet inte hur SB reagerar dock. Men min i5 ökar väl 1-2grader per 100mhz. När man pillar med volten så blir det dock något annat
Sen beror det ju på vilken kylning du har. Jag har en D14 med 3 fläktar, den klarar ju en jävla massa värme!

Permalänk
Medlem

I princip så ökar effekt linjärt med frekvensen och kvadratiskt med spänningen. Utgår du ifrån 80W vid 1.28 V och 3,4 GHz och höjer till 4.0 GHz utan ökad Vcore (om det nu vore stabilt) så skall effekten i teorin öka till 94W. Behåller du frekvensen och ökar Vcore till 1.38 V (urk...) vid samma frekvens så skall effekten landa på 101W. Ökar du både Vcore och frekvensen så får du multiplicera båda skalfaktorerna vilket skulle leda till ungefär 119W.

Nu är detta teori som förenklar världen rejält eftersom den inte tar hänsyn till en massa andra effekter vilket leder till beräkningsfel, men se det som något att utgå utifrån iaf. Höjd VCore är det som framförallt driver upp effekten, men även höjd frekvens bidrar till ökade förluster.

Permalänk
Medlem

Jätte bra svar alla! en sista sak jag undrar fast inte hör till just denna tråd är: när jag går in i load (prime95) så hoppar vcoren mellan 1.272 och 1.28 när jag satte på 1.29 i bios och när jag hade bios på 1.3 så hoppade den mellan 1.28 och 1.288.

Är detta något jag kan få någon info ifrån eller bara något fenomen?

Visa signatur

INWIN 909 | ASUS MAXIMUS X HERO | 8700K @ 4.7 | Vattenkylning | 32 GB G.skill Tridenz | EVGA GTX 1080 ti | 960 EVO 1tb + 850 EVO 1tb | SFX SX800-LTI