CPU fan failure och temperature failure?!

Permalänk
Medlem

CPU fan failure och temperature failure?!

Tja!

Installerade precis in min nya dator och skulle installera windows. När min HDD har bootat så kom det först upp "cpu fan failure" och sen skulle jag trycka på f1 för att gå in i setup. Då ser jag hur min cpu temp höjs med 1 grad varje sekund. Försöker med disable cpu fan notice, (typ). Men sen när jag då tar save and restart så får jag nästa gång cpu temperature failure?

Har detta moderkort

http://www.inet.se/artikel/1901977/asus-p8p67-deluxe-rev-b3

intel i5 processor och corsair H100 som kylare. Måste fläktarna sitta kopplade till kylaren på den eller? För nu har jag kopplat dem till min fläktkontroller i chassit. Har ett corsair 600T white.

Snälla hjälp! Lite läskigt med sånt här.

MVH
Eavo

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte använt någon vattenlösning i form av CPU kylare förr, men har sett många skriva och fråga om du har kopplat in själva pumpen rätt?

Permalänk

Så vitt jag vet så måste det sitta en fläkt i CPU fan uttaget på morderkortet ^^

Visa signatur

*CPU: Amd FX 8350 4,5Ghz. *Moderkort: MSI 990FXA-GD65. *Grafikkort: Radeon R290X. *Minne: 4x4096GB DDR3 1333Mhz. *OC: Windows 7 Ultimate 64-bit.

Permalänk

h100 sitter pumpen inbyggd.. men ja du måste ha power led:en från h100 kylaren kopplad till moderkortets cpu fan uttag...
fläkt led:arna kan du nog koppla till chassi controllern skulle jag tro..

Permalänk
Medlem

Hur menar du med att koppla in pumpen? På kylaren/pumpen så är det en 3 pins och en 4 pins kabel med. Ska båda dem sitta i? Satte 3 pins kabeln i "cpu fan". Men då var inte 4 pins kabeln i. Den kanske ska va i så pumpen gå iofs.. :S Jävla smart jag är där.. Måste båda vara i? Tyckte bara det var så konstigt att den först klagade på cpu fan failure och sen på cpu temperature failure.

Ingen som har H100 som vet?

Permalänk

alltså från cpu blocket på h100 så har du 2 kablar.. 1 stor svart molex kontakt där den får ström från nätagget..
sedan har du en 1 kabel 3 pin kontakt tror jag det är.. den måste du koppla in på cpu fan uttaget på moderkortet..

kablarna som går från fläktarna kan du antingen koppla till h100 cpu blocket eller till din chassi fan kontroller..

så länge du har molex kontakten ikopplad så den får ström + 1 kabel 3 pin kontakten till moderkortet så ska allt vara prima..
tror 1 kabel kontakten som går till moderkortet är för pump hastighets styrningen eller fläkt styrningen om jag inte missminner mig..

och som svar på din fråga ja båda "måste" vara ikopplade... har själv ett h100
hoppas den pajjar inom ett år dock så jag kan byta ut den.. den har troligen samma fel som det står på sweklockers nyheter på framsidan..
har bytt hastighet med hjälp av inbyggda kontrollern på blocket med blir då ingen hastighets skillnad..

Kommer dock knappt att köra på mer än minimum hastighet iaf.. har 4x120mm fläktar på radiatorn push and pull så jag klarar mig..

Permalänk
Medlem

Jag har inga fläktar alls kopplade till mitt moderkort (alltså ingen cpu kylare kopplad heller). Det du måste göra är att gå in under monitor eller dylikt (där i dina bios/uefi där du kan se fanspeed info osv) och ställa in den på "ignore". Annars kommer du få error medelandet varje gång du startar datorn. Du behöver inte ha några fläktar kopplade till ditt h100. Att tempsen stiger från att datorn har varit avstängd är inget konstigt så länge dom slutar stiga efter ett tag

Permalänk
Medlem

Som mindripper sa så låter det som du glömt molexen, prova tryck i den och se om det löser sig.
Det borde vara helt okej att sätta själva fläktarna via en fläktkontroll istället för in i pumpen då den ändå inte skickar tillbaka någon info till moderkortet.

Permalänk
Medlem

Båda fläkt kontakterna ska in i pumpen.

Och sedan 3pin till Moderkortet.

Här har du en väldigt bra guide: http://www.corsair.com/blog/installing-the-hydro-series-h100-...

Lycka till.

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Okej okej, fan.. Hade ju glömt molex.. Nu skäms jag. Skyller på att jag är trött. Men det var faktiskt ca 5-6 år sen jag satte ihop en dator senast. Har hänt mycket sen dess kände jag. Nu funkade det iaf bra! Tack alla. Lyckades ju iaf koppla in allt annat rätt