Vilket HD6870 ska man ha?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Naboo
Registrerad
Okt 2003

Vilket HD6870 ska man ha?

Tjena!

Jag vill köpa ett Radeon HD6870. Men det finns ju ett tiotal att välja mellan. Vilket ska man ha?

PowerColor har ett som heter HD6870X2. Är det alltså två stycken GPU i det kortet? De ser ut att vara ensamma om att använda den beteckningen. Det är därför jag undrar om det verkligen finns kort med dubbla HD6870.

Sapphire HD6800 korten verkar inte vara lika populära nu som när de först lanserades. Är Asus korten så mycket bättre?...

Det finns några modeller med 2 GB. Men ger det mycket mer prestanda än 1 GB modeller?

Jag vet bara att jag vill ha HD68070. Men jag vet inte alls vilket. Kan ni ge mig ett förslag?

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dals-Ed
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av ElectroGeeza:

Tjena!

Jag vill köpa ett Radeon HD6870. Men det finns ju ett tiotal att välja mellan. Vilket ska man ha?

PowerColor har ett som heter HD6870X2. Är det alltså två stycken GPU i det kortet? De ser ut att vara ensamma om att använda den beteckningen. Det är därför jag undrar om det verkligen finns kort med dubbla HD6870.

Sapphire HD6800 korten verkar inte vara lika populära nu som när de först lanserades. Är Asus korten så mycket bättre?...

Det finns några modeller med 2 GB. Men ger det mycket mer prestanda än 1 GB modeller?

Jag vet bara att jag vill ha HD68070. Men jag vet inte alls vilket. Kan ni ge mig ett förslag?

är jag inte helt ute och cyklar så är det 1 kort med 2 gpuer och det var bara powercolor som gjorde detta. fanns någon artikel om det här på swec för ett tag sedan.
annars skulle jag nog köpt det med bäst/tystast kylare kör man cf tror jag referens kylare brukar rekomenderas och singel den bästa kylare man kan få tag på.

I7 4930k @ 4,3ghz -I- H100i -I- Msi x79 gd65 (8d) -I- Sapphire 290 tri-x OC -I- 16gb Corsair vengeance 1600mhz -I- Chieftec nitro 650w -I- Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows8.1 pro -I- Fractal R4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dals-Ed
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av martin_opell:

är jag inte helt ute och cyklar så är det 1 kort med 2 gpuer och det var bara powercolor som gjorde detta. fanns någon artikel om det här på swec för ett tag sedan.
annars skulle jag nog köpt det med bäst/tystast kylare kör man cf tror jag referens kylare brukar rekomenderas och singel den bästa kylare man kan få tag på.

hittade tom länken till artikeln här: http://www.sweclockers.com/nyhet/14152-powercolor-radeon-hd-6...

I7 4930k @ 4,3ghz -I- H100i -I- Msi x79 gd65 (8d) -I- Sapphire 290 tri-x OC -I- 16gb Corsair vengeance 1600mhz -I- Chieftec nitro 650w -I- Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows8.1 pro -I- Fractal R4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SkåneLand 0418-Svalöv
Registrerad
Jan 2010

Jo, 6870x2 existerar.
Men det är inte värt att lägga pengarna på det kortet.
Jag köpte ett med referensdesign från XFX så det blev ett Black Edition & jag är förvånad över hur pass bra det igentligen presterar.
Men sen är frågan vad du ska spela med kortet?

| Benq XL2410T | Antec 1200 | Corsair TX 750 W | Asus Maximus IV Gene-Z
| i7 2600K °C | A-Data 4GB 1600Mhz+ Series | |

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/1914546.png[/img]
https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Naboo
Registrerad
Okt 2003

Det var intressant. Jag menar det att PowerColor som ensam tillverkare har gjort ett sånt här specialkort. Det är nog inget jag skulle köpa men det är kul att se att det finns företag som sticker ut.

Jag tänkte börja med att köpa ett HD6870, men jag kan tänka mig köpa ett till om jag känner behov för det. Men som jag förstått så ska ett HD6870 ge mycket prestanda för pengarna. Så det återstår att se om det blir ett till.

Får jag fråga, varför ska man ha två kort med referensdesign om man vill använda CrossFire? Är det så mycket sämre om korten använder specialkylare som t.ex. Vapor-X eller IceQ, eller DirectCU?

Jag vill att det ska vara så tyst som möjligt. Är det att föredra då kylare med två eller tre fläktar istället för bara en? Asus, Gigabyte, XFX och Sapphire verkar intressanta, de har bra kylare. Men jag vet inte hur mycket det skiljer i ljudnivå eller kylning. Så vilket kort har den tystaste kylaren?

Mitt moderkort stödjer PCI-E 2.0. Jag har sett att några av de där korten är PCI-E 2.1. Kommer det ändå att funka? Tappar man prestanda då eller några viktiga funktioner?

En annan sak jag funderar på också... det är ett Intel X38 chipset med 2 stycken PCI-E x16 platser. Om jag köper två kort, kommer de att köras i ett x8 läge eller blir det x16?

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111