Permalänk
Medlem

Kontakta det nya nätagget

Hej, jag köpte nyligen ett nätagg som jag fick hem igår, här är det: http://www.inet.se/artikel/6909602/nzxt-hale90-750w-80-gold . Tänkte montera på det men det verkar som om det inte passar på min dator, min dator är för övrigt en Dell XPS 720, ni hittar användar manualen här: http://support.dell.com/support/edocs/systems/xps720/en/OM_EN...
Det är så att nätagget som jag fick inte har två stycken "power connectors" som dells nätagg och jag vet inte om det går och koppla ihop några av de modulära kablarna som jag fick med för att lösa detta. Det är nog min fråga, om det går att koppla ihop några kablar för att få ihop en 20 pins power connector + kablarna är för korta så jag lär behöva förlängningssladdar om jag ens ska kunna få i dom och vet då inte var man kan få tag i sådana.

Jag köpte ett nytt nätagg för att det gamla verkade ha gått sönder enligt mig och datorn har stått i ett år utan att jag pillat på den men tänkte lösa det nu.

Mvh

Permalänk
Medlem

Ser Dells nätagg ut så här ?

[/URL]

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Hedersmedlem

Special Dell, köp originalreservdel, reparera det gamla eller bygg ny dator är mitt råd. Om du inte vill det, förbered dig på mycket eget jobb att anpassa agget du köpt (som kanske är för klent) till befintligt moderkort. Enligt Wiki kom den datorn med ett 1000W nätagg original.

Edit: "becuase the motherboard is BTX and it requires a 24pin and a 20pin motherboard connector." Datorn är alltså i formfaktorn BTX som inte används längre. Minns inte hur nätagget är utformat rent kylmässigt på BTX, men det måste du kolla. Allt annat är ju annorlunda i en sådan låda.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

dax o köpa nya dator prylar kanske..dell kör väl med egna lösningar på saker o ting så att tredjeparts tillverkare inte passar..dvs corsair,nxzt osv osv..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Hedersmedlem

Pinout om du vill bygga eget nätagg: http://support.dell.com/support/edocs/systems/xps720/en/OM_EN...

Vanligt ATX som jämförelse: http://en.wikipedia.org/wiki/ATX#Power_supply

Edit: Ena kontakten verkar vara samma som ATX, den andra special 12V. Kanske du kan löda om en EPS12V (helst 2 med tanke på de många 12V-kablarna) och få det att fungera till andra kontakten.

Och som sagt, glöm inte kontrollera hur kylningen är tänkt att fungera eftersom det är Dell/BTX-special.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadFred:

Ja, så ser det ut.

Jag kollade på nätagget och det stod att det var 750W. Eller typ "Max output" och jag antog att det var det. Jag hade tänkt att reparera den bara för att ha den, jag har en annan dator vid sidan om så en så billig lösning som
möjligt vore gött

Permalänk
Medlem

Power1, den som ansluts nära nätagget är identisk med ATX 24 pin. Den nedre har bara 12V och jord, finns beskriven på sida 144-145 i PDFen du länkar till.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Power1, den som ansluts nära nätagget är identisk med ATX 24 pin. Den nedre har bara 12V och jord, finns beskriven på sida 144-145 i PDFen du länkar till.

Det va inget. Tack för hjälpen alla, jag får se om jag kan lösa det med era tips.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av vozzen:

Så jag kan bara ta och koppla in några 12 volts sladdar i den så ska det funka lika bra?

"Några"? Hur menar du? Jord och 12V måste givetvis vara rätt, enligt diagram ovan, t ex via EPS12V som jag redan föreslagit. Och du måste ha tillräckligt många kablar från nätagget så att strömmen räcker, utan samtidigt spänningsfall.

Har du kollat hur kylningen fungerar med gamla agget? Eftersom det är BTX kanske agget är utformat annorlunda. Läs alla inlägg. Blir det fel kan både agg och dator överhetta.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

"Några"? Hur menar du? Jord och 12V måste givetvis vara rätt, enligt diagram ovan, t ex via EPS12V som jag redan föreslagit. Och du måste ha tillräckligt många kablar från nätagget så att strömmen räcker, utan samtidigt spänningsfall.

Har du kollat hur kylningen fungerar med gamla agget? Eftersom det är BTX kanske agget är utformat annorlunda. Läs alla inlägg. Blir det fel kan både agg och dator överhetta.

Kollade precis det, dell agget har tydligen fläkten på baksidan eller hur man ska säga det medans det nya har det på under sidan. Jag vet inte hur jag ska gå till väga längre, känns som ett jättejobbigt projekt bara för att få en gammal dell data att rulla igen. Hur ska jag fixa ihop P2:an? Hur ska jag lösa det där med fläkten? Jag köper något ett sånt här istället: http://www.discountelectronics.com/index.php?l=product_detail... och skickar tillbaka det andra.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju definitivt enklast om du känner dig osäker eller inte vill lägga ner för mycket jobb. Tänk bara på att agget du länkade till är begagnat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det är ju definitivt enklast om du känner dig osäker eller inte vill lägga ner för mycket jobb. Tänk bara på att agget du länkade till är begagnat.

Jo, jag vet. Har letat efter ett nytt men det är ofinnbart, trots allt så lämnar de en garanti på 90 dagar och säger att den är "renoverad".

Btw, tror ni jag ska sikta på ett 1000W agg istället?