Permalänk

Var köpa fläkt med låg höjd/bredd?

Hej!

Är i behov av att köpa en fläkt 120/140 till sidodörren till chassit. Dock sticker min CPU-kylaren ut en bit vilket gör att jag har kort avstånd mellan dörrgallret (där fläkten ska vara) och CPU-kylaren.

Känner ni till fläktar av den storleken som har låg "höjd", jag ser att de flesta är 25 mm, vilket är för mycket.
Eventuellt hade jag tänkt en annan lösning, typ att man sätter på fläkten utifrån med ett galler, men det blir inte så snyggt med tanke på att det kommer sticka ut?
Har ni några andra ideér?

MVH

Samuel

Permalänk
Medlem

Blir 12 mm lagom tjocklek?

Scythe har sina slip-stream i slim versioner som har halva tjockleken jämfört med vanliga modeller.
http://www.inet.se/artikel/5321380/scythe-120mm-slip-stream-s...

Permalänk
Skrivet av loefet:

Blir 12 mm lagom tjocklek?

Scythe har sina slip-stream i slim versioner som har halva tjockleken jämfört med vanliga modeller.
http://www.inet.se/artikel/5321380/scythe-120mm-slip-stream-s...

Perfekt! 2 mm tillgodo också! Tack för detta loefet! Jag ser att de finns att köpa i olika RPM, är det idle RPM, eller är det max?? Går de att reglera med zalman fanmate 2 (se nedan!)

Sen ska jag ha en 120mm till själva CPU-kylflänsen. Något bra märke? Här är det inget krav på tjocklek! Pris är ej en faktor (tycker inte att det är så stor skillnad på prislappen!) (Så länge den inte kostar 400 kr

Sen behöver jag en 140 mm för inblås? Några rekommendationer här?

Jag ska även styra fläktarna med zalman fanmate 2 (varje fläkt separat). Funkar det med strömmen och så? (typ W, V och resistans hit och dit). Vet inte hur man ska räkna på detta (står på zalmans hemsida att man måste kolla upp dessa fläktegenskaper).

Fläktarna ska vara tysta i idle, det tycker jag är viktigt. Men dra på rejält ner man skruvar upp fanmate 2. Kommer ändå använda hörlurar när jag spelar data.

Det framgår nog vad behöver, men har länkat en bild (roligt med bilder)!

http://img402.imageshack.us/img402/9689/datorb.jpg

Tack för hjälp!

MVH

Samuel

Permalänk
Medlem

Jag ska även styra fläktarna med zalman fanmate 2 (varje fläkt separat). Funkar det med strömmen och så? (typ W, V och resistans hit och dit). Vet inte hur man ska räkna på detta (står på zalmans hemsida att man måste kolla upp dessa fläktegenskaper).

Fläktarna ska vara tysta i idle, det tycker jag är viktigt. Men dra på rejält ner man skruvar upp fanmate 2. Kommer ändå använda hörlurar när jag spelar data.

Inga problem!!
Skulle kört på en Gentle Typhoon till CPUn, fungerar finfint samt är riktigt tysta. Har 3 stycken i mitt chassi och det är den som inte är det som låter mest...
Inte så bra på dem, men titta runt på det stället där du tänker köpa de andra och se vad de har, men leta gärna upp en av ett kvalitetsföretag, typ Noctua, BeQuiet!, Scythe, eller liknande.
Alla varvtal är vad du får när du kopplar in dem på 12 volt, nära på alla går utan problem att styra med en fanmate, dock så kan vissa fläktar ha en hög start spänning vilket kan göra att vissa står still om du vridit ner den för mycket (mer ett problem med gamla fläktar, men kolla i specifikationen på företagets hemsida för detta). Den begränsning du pratar om på en fanmate är att den max klarar en total effekt på 6 watt, du skulle nog utan problem kunna köra alla fläktar på en fanmate så länge deras effekt är under 6 watt. Kolla även här på fläktarnas specifikation alternativt multiplicera 12 volt med så många ampere som det drar (står ofta på fläkten)...

Håller med att datorn skall vara tyst vid vanlig arbete men när man spelar/eller liknande så får de gärna varva upp. Har löst detta genom att koppla in 3 av fläktarna på cpu uttaget på moderkortet (genom förgreningar) så datorn sköter det själv utan att jag behöver krypa ner och pilla på något för att spela...

Lycka till med bygget!!

Permalänk
Skrivet av loefet:

Har löst detta genom att koppla in 3 av fläktarna på cpu uttaget på moderkortet (genom förgreningar) så datorn sköter det själv utan att jag behöver krypa ner och pilla på något för att spela...

Där sa du nåt intressant. Det skulle vara optimalt, att datorn drar på själv vid behov. Det känns onödigt att ha ett reglage för varje fläkt.

Jag vet att just CPU fläkten går att styra med mjukvara (asus egna). Men det uttaget är väl 4 pin? Och det fjärde pinnen används väl till just fläktkontroll?

http://www.intel.com/support/motherboards/desktop/sb/cs-01207...

Vad jag frågar är om att jag skulle kopplar in 3 fläktar (CPU, Inblås och utblås) på samma uttag, behövs inte en förgreningar som har 4-pin?

Om jag skulle kunna göra det med GPU vore också bra. Mitt gamla GPU (gtx460) fläkthastighet gick inte att styra med mjukvara. Det var något med att den var "låst"! Har beställt ett nytt GPU som kommer strax. Det är en GTX 570. Hur löser jag detta?

Sammanfattningsvis: Kan jag koppla in alla fläktar till CPU-fläkt uttaget så får datorn sköta det själv. Och så vill jag ha möjligheten att reglera det själv mha mjukvaran. Går detta?

Vad behöver jag köpa?? Kan tillägga agg GPU-kylaren kommer att vara en arctic cooling accelero xtreme plus (den har 3 fläktar).

Tack på förhand

MVH

Samuel