Skitkonstigt problem men minnen, hjälp tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004

Skitkonstigt problem men minnen, hjälp tack!

Hej, med risk för lite förvirring, samt wall of text så varnar jag.

Beställde en ny processorfläkt till datorn. Slängde då med dessa minnen:
http://www.inet.se/artikel/5305609/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1...

De exakta tidigare jag har verkar inte finas kvar, men är 2st Corsair DDR3 1333mhz 2048mb 9-9-9-24, 1,50v.

Så dessa ska ju lira ihop, om jag förstått det rätt. Nu till problemet.

Innan jag monterade nya fläkten satte jag i minnena. Datorn startade som den skulle.
Såg sedan i CPU-Z att jag endast hade 8gb, varav slot 2 var tom. Alltså hade jag 2x2gb + 1x4gb.

Öppnade burken och märkte att ena nya minnet i slot 2 inte satt i riktigt. Satte fast och startade datorn. Denna gång kommer aldrig bildskärmen igång, och det börjar efter några sekunder pipa snabbt från burken.

Nu till det krångliga.

Jag har märkt att med båda nya + gamla funkar det ej, men det ena ( kallar B) ensamt plus det gamla minnen funkar det. Med det nya (A) ensamt + gamla funkar det ej. Men med BÅDA nya, och inte de gamla, så funkar det. Alltså verkar inte något av det nya minnena trasiga då de fungerar tillsammans utan de gamla minnena. Dock fungerar bara minne B ensamt tillsammans MED de gamla minnena. Inte minne A.

Det är heller inte en slot som är trasig, då jag testat att köra minne B i båda slotarna tillsammans med de gamla.

Och för att göra det lite krångligare. Körde Intel burn test för att testa nya fläkten. Efter 68 sek failade den trots en temp på 47c i 100%.
Detta var med 2 gamla minnen och ett nytt, alltså 8gb. Har därefter märkt att IBT fungerar med endast de gamla minnena, samt endast det nya. Inte med en kombination av 2 gamla och ett nytt.

Vilket inte spelar så stor roll för jag får ut samma storlek på minnena med tvp gamla plus ett nytt , som med 2 nya.
Men var lite konstigt.

Skit rörig tråd, är ledsen för det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Blanda minnen är alltid ett lotteri kan vara, ibland funkar det bra, ibland inte alls
Och moderkort spelar in också många moderkort får problem när man fyller upp mer än hälften av bankerna, gör man det kan spänningsfall uppstå och man får öka på volt lite vilket hjälper ibland

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.