Permalänk
Medlem

Q6600 ojämn temperatur

Hejsan, har haft min Q6600 i några år och den har räckt bra tills jag provade BF3 betan då den fullkomligt slaktade min CPU. Alltså bestämde jag mig för att klocka upp processorn så därför köpte jag en Thermalright HR-02 Macho.

Denna monterades igår och jag har klockat upp den från 2.4 ghz till 3.0 ghz och kör just nu stresstest med Prime95. Efter dryga timmen och en halv ligger temperaturerna som nedan:

Jag kan dock inte förstå varför temperaturskillnaden mellan kärnorna är större än 11 grader? Datorn ligger nu ner för att kolla att det inte är kylaren som hänger löst, men temperaturen har inte omfördelats på nåt sätt.

Jag vet att det kan ta ett tag innan kylpastan sätter sig, men är ändå orolig. Har jag gjort nåt fel i monteringen?

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

Bra där att du la datorn ner. Det var min första tanke annars!

Men testa montera om den annars. Så mkt brukar det inte skilja

Permalänk
Medlem
Skrivet av vipers:

Jag kan dock inte förstå varför temperaturskillnaden mellan kärnorna är större än 11 grader?

Hörru du... klaga inte =P

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk

Hur applicerade du kylpastan? Ett okokt riskorn? Strök du kylpastan över hela ytan på CPUn?

Hur ser kontaktytan ut på en Thermalright HR-02 Macho? Är den plan eller har den skåror typ som Cooler Master Hyper 212+?

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Medlem

helt blank kontaktyta om jag minns rätt. La på som ett riskorn ungefär, låter kylaren själv smeta ut det med trycket.

Jag tror tyngdpunkten är lite skev med tanke på hur kylaren ser ut, fick dessutom flytta fläkten till motsatt sida eftersom kylaren inte fått plats i chassit annars. Det antar jag ledde till ännu mer slagsida. Lösningen lär nog bli att antingen montera eller att låta fläkten köra pull-mode dvs att den drar luften ut ur kylaren istället för att, som den gör nu, trycka in det i kylaren.

Vet inte hur pass optimalt det blir, förmodligen inte alls.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

Om du monterar om, kolla på cpun/kylaren om det har varit kontakt på hela ytan. Skulle kunna vara att ihs:en och eller kylaren inte är riktigt plana.

Visa signatur

Msi p67a-c45 / i5 2500k + Nh-d14 / 2x4096 corsair xms 1.5v / Msi 560 ti oc + Thermalright shaman / Corsair hx 650W

Permalänk
Medlem

Kolla med ett rakblad eller likande, speciellt kylaren och helst CPU också om det låter sig göras någorlunda enkelt utan att ta loss den, även väldigt lite oplanhet påverkar resultatet en hel del.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Funderar på att använda nåt för att öka på trycket mellan kylare o processor, funkar ett vanligt mynt eller vill jag ha nåt speciellt material som hjälper till att trycka? Funderar på att lägga nåt mellan kylaren och det fäste som hållar fast den mot CPUn.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk

Jag har själv en Q6600 och har också 10-11 grader skillnad mellan varmaste/kallaste kärna. Har länge tänkt plocka loss kylaren och se om man hittar anledningen i kylpastans utspridning. Men skiljer det 5 grader mellan kärnorna kan man nog inte få det så mkt bättre skulle jag tro, iaf inte på den gamla Quaden

Visa signatur

CPU i5 2500K
ASRock Z68 Extreme3 GEN3
8Gb Corsair vegeance 1600Mhz 9-9-9-24
Powercolor HD7970-OC
Crucial M500 240Gb, Corsair Force 3 120 Gb, 1.5Tb WD diskar

Permalänk
Inaktiv

Det är nog själva sensorer som är olika snarare än verkligt problem med temperatur.

Kolla här för lite mer info: http://www.techpowerup.com/realtemp/docs.php