Bästa CPU kylare att användas utan fläktar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2009

Bästa CPU kylare att användas utan fläktar

Hej

Skall bygga en helt passiv dator inom en snar framtid. Min fråga till alla er insatta är, vilken CPU kylare tror ni är DEN bästa på att kyla UTAN fläkt? Jag vet att det är väldigt svårt att veta med tanke på att folk inte testar sånt, men vad tror ni? Sen så vet jag också att ni inte gillar idén med att bygga en passiv dator som ändå använder "vanlig" hårdvara, men jag vill testa

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av G4ban:

Hej

Skall bygga en helt passiv dator inom en snar framtid. Min fråga till alla er insatta är, vilken CPU kylare tror ni är DEN bästa på att kyla UTAN fläkt? Jag vet att det är väldigt svårt att veta med tanke på att folk inte testar sånt, men vad tror ni? Sen så vet jag också att ni inte gillar idén med att bygga en passiv dator som ändå använder "vanlig" hårdvara, men jag vill testa

Denna är väldigt bra för det då den har stort mellanrum mellan kylflänsarna.
http://www.inet.se/artikel/6308750/thermalright-hr-02-macho

Intel I7 2600k | Sapphire Radeon HD7970 Vapor-X GHz Edition | Silverstone Fortress FT03| ASRock Z77 EXTREME4-M | Samsung 830 256GB | Crucial M4 64GB | Dell U2311H | Sennheiser HD 595 | Netgear Stora NAS + 2x2TB WD Green

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av Marcusk:

Denna är väldigt bra för det då den har stort mellanrum mellan kylflänsarna.
http://www.inet.se/artikel/6308750/thermalright-hr-02-macho

Den var ju väldigt billig Men tror du att den till och med är bättre än en noctua nh-d14 passivt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Har liten tro på den här.
Om du inte kör atom eller liknande, så kommer det att bli värmt!
800 rpm fläkt är jo jätte tysta.

Eller http://www.nofencomputer.com/eng/products/CR-100A.php

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: EVGA GTX980TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av G4ban:

Den var ju väldigt billig Men tror du att den till och med är bättre än en noctua nh-d14 passivt?

http://www.overclockersclub.com/reviews/thermalright_hr02/4.h...

Intel I7 2600k | Sapphire Radeon HD7970 Vapor-X GHz Edition | Silverstone Fortress FT03| ASRock Z77 EXTREME4-M | Samsung 830 256GB | Crucial M4 64GB | Dell U2311H | Sennheiser HD 595 | Netgear Stora NAS + 2x2TB WD Green

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av zeleni:

Har liten tro på den här.
Om du inte kör atom eller liknande, så kommer det att bli värmt!
800 rpm fläkt är jo jätte tysta.

Eller http://www.nofencomputer.com/eng/products/CR-100A.php

ååååh, väldigt imponerande siffror det där! Har även hittat lite andra reviews så det är verkligen sant att den här kylaren väldigt bra med tanke på att den kan köras passivt! Tackar så mycket för det, den får det nog bli

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004

HR02 och HR02 macho är dock inte helt identiska, och tyvärr har tex prisjakt blandat ihop de två. (vilket någon redan påpassligt påpekat bland omdömena)

Macho är helt klart sjukt prisvärd, men har bland annat en sämre fästanordning än ursprungliga HR02, vilket gör att man sannolikt inte kommer kunna nå riktigt samma temps som den.

...

Vore intressant att veta vad TS tänkt bygga med för hårdvara, dvs GPU och CPU osv... Jo, även jag är en av skeptikerna som undrar om du inte riskerar ta dig vatten över huvudet om du ska köra allt passivt, men det beror ju en hel del på vad du tänkt dig för burk, och vad du har för roliga lösningar på gång när det gäller lådan.

if only i had an enemy
bigger than my apathy
I could have won

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av Roger W:

HR02 och HR02 macho är dock inte helt identiska, och tyvärr har tex prisjakt blandat ihop de två. (vilket någon redan påpassligt påpekat bland omdömena)

Macho är helt klart sjukt prisvärd, men har bland annat en sämre fästanordning än ursprungliga HR02, vilket gör att man sannolikt inte kommer kunna nå riktigt samma temps som den.

Den har faktiskt likvärdig prestanda med den äldre versionen. Bara ett par grader sämre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av Roger W:

...

Vore intressant att veta vad TS tänkt bygga med för hårdvara, dvs GPU och CPU osv... Jo, även jag är en av skeptikerna som undrar om du inte riskerar ta dig vatten över huvudet om du ska köra allt passivt, men det beror ju en hel del på vad du tänkt dig för burk, och vad du har för roliga lösningar på gång när det gäller lådan.

Okej, det kan vara bra att veta Hårdvaran är ännu inte bestämd, men jag skall försöka använda så bra hårdvara som möjligt men samtidigt klara av att hålla tempsen någorlunda Hårdvaran får du gärna hjälpa till med om du vill, kolla mina andra trådar som jag skapade idag

Skrivet av Marcusk:

Den har faktiskt likvärdig prestanda med den äldre versionen. Bara ett par grader sämre.

Ett par grader hit eller dit spelar inte så stor roll när man kör aktiv kylning, det kanske blir 5-10 grader sämre när man kör den passiv? Det är ju inte så bra...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Askersund
Registrerad
Okt 2008

Tycker det ser ut som om HR02 macho har potential att fungera bra passivt, annars är ju Shcyte Ninja III bland de glesare man kan hitta och jag vet att den fungerar bra med långsamma fläktar (läs under 500 rpm). Frågan är ju hur pass väl Ninjan har åldrats, det var ju kung för 3-4 år sen men har ju blivit frånsprungen av jättemonster med tre fläktar typ nh-d14.

Jag skulle hålla mig borta från "entusiast" kylarna som är optimerade för två/tre fläktar med rätt bra drag i, man förlorar så mycket luftflöde när det blir tätt mellan fläktarna när man bara har konvektion för att driva luftflödet.

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av G4ban:

Hej

Tror inte du kan få ett "rätt" svar på den frågan.

En "luftkylare" bygger ju på att kylaren överför värmen till den omgivande luften, som i sin tur måste transporteras bort på något sätt. Om du ska klara dig helt utan fläktar i systemet som gör det jobbet så måste du få till det med naturlig konvektion. Mao du måste utnyttja effekten att varm luft stiger och se till att antingen få ett flöde över samtliga komponenter som ska kylas eller se till att flytta dessa komponenters värme till ett ställe där du kan utnyttja den naturliga konvektionen.

För att ta ett exempel, om du använder en kylare med en konstruktion typ Thermalright HR-02 så kommer den funka bättre utan fläkt när den monteras så att fenorna är lodräta (moderkortet stående som i ett tower-chassi) än om den monteras med fenorna vågräta (moderkortet liggandes som i ett desktop-chassi).

Detta inlägg blev visst lite långt, men för att sammanfatta det hela så vill jag nog påstå att vilken kylare du ska välja helt beror på den övriga konstruktion du tänkt dig.

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av lideri:

Tycker det ser ut som om HR02 macho har potential att fungera bra passivt, annars är ju Shcyte Ninja III bland de glesare man kan hitta och jag vet att den fungerar bra med långsamma fläktar (läs under 500 rpm). Frågan är ju hur pass väl Ninjan har åldrats, det var ju kung för 3-4 år sen men har ju blivit frånsprungen av jättemonster med tre fläktar typ nh-d14.

Jag skulle hålla mig borta från "entusiast" kylarna som är optimerade för två/tre fläktar med rätt bra drag i, man förlorar så mycket luftflöde när det blir tätt mellan fläktarna när man bara har konvektion för att driva luftflödet.

Jag kör antagligen på en HR02 då, tack så mycket för hjälpen

Skrivet av Hurtigbullen:

Tror inte du kan få ett "rätt" svar på den frågan.

En "luftkylare" bygger ju på att kylaren överför värmen till den omgivande luften, som i sin tur måste transporteras bort på något sätt. Om du ska klara dig helt utan fläktar i systemet som gör det jobbet så måste du få till det med naturlig konvektion. Mao du måste utnyttja effekten att varm luft stiger och se till att antingen få ett flöde över samtliga komponenter som ska kylas eller se till att flytta dessa komponenters värme till ett ställe där du kan utnyttja den naturliga konvektionen.

För att ta ett exempel, om du använder en kylare med en konstruktion typ Thermalright HR-02 så kommer den funka bättre utan fläkt när den monteras så att fenorna är lodräta (moderkortet stående som i ett tower-chassi) än om den monteras med fenorna vågräta (moderkortet liggandes som i ett desktop-chassi).

Detta inlägg blev visst lite långt, men för att sammanfatta det hela så vill jag nog påstå att vilken kylare du ska välja helt beror på den övriga konstruktion du tänkt dig.

Exakt, det är precis så jag har tänkt ja Och fenorna kommer att vara lodräta och moderkortet kommer vara som i ett tower chassi.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004

Här finns en intressant färsk artikel om fläktlös och ändå rätt kraftfull burk:
http://www.silentpcreview.com/article1221-page1.html

*edit*
Meh, jag läste slarvigt: det vara ju typ bara PSU:n som var fläktlös...

if only i had an enemy
bigger than my apathy
I could have won