Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerhaninge
Registrerad
Apr 2011

Ta bort kylarpasta från cpu?

Hej, håller på att bygga ihop en ny dator med min brorsa. först teststartade vi den med originalfläkten (cpu:n) och nu ska vi sätta på en coolermaster 212 istället. men har läst att man inte ska blanda kylarpasta, så hur ska jag ta bort den gamla?

jag vet att man kan köpa ett rengöringskit från tex inet, men går det att använda tex alsolsprit och bomullsrondeller?
i värsta fall sätter jag bara på den medföljande fläkten och åker till inet imorrn

Cooler master HAF-X | Asus p8z68-v GEN3 | Intel i5 2500k @ 4.5Ghz | Sapphire R9 Fury | Corsair vengeance 16GB (4x4) | NZXT Hale90 850W | samsung SSD 840 PRO 256GB | Corsair SSD force gt 120GB | Seagate barracuda 2TB 7200 rpm |

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Apr 2009
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av Nascend:

Hej, håller på att bygga ihop en ny dator med min brorsa. först teststartade vi den med originalfläkten (cpu:n) och nu ska vi sätta på en coolermaster 212 istället. men har läst att man inte ska blanda kylarpasta, så hur ska jag ta bort den gamla?

jag vet att man kan köpa ett rengöringskit från tex inet, men går det att använda tex alsolsprit och bomullsrondeller?
i värsta fall sätter jag bara på den medföljande fläkten och åker till inet imorrn

Alla har nog sina egna ritualer. Jag kör med vanligt papper, typ hushållspapper. Det blir aldrig helt rent men samtidigt så är det inget som stör mig.
T-Röd, kemiskt ren aceton, bensin är riktigtl bra "huskurer" för att ta bort det med. Att köpa något kit specifikt för att ta bort kylpasta är inte värt pengarna, men samtidigt har jag hört att det ska fungera väldigt bra.

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerhaninge
Registrerad
Apr 2011

ok tack, men är alsolsprit en av de ämnena man kan använda?

Cooler master HAF-X | Asus p8z68-v GEN3 | Intel i5 2500k @ 4.5Ghz | Sapphire R9 Fury | Corsair vengeance 16GB (4x4) | NZXT Hale90 850W | samsung SSD 840 PRO 256GB | Corsair SSD force gt 120GB | Seagate barracuda 2TB 7200 rpm |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Nascend:

Så länge de e kemiskt rent och dunstar funkar de utmärkt

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerhaninge
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av BJORLING:

Så länge de e kemiskt rent och dunstar funkar de utmärkt

Och är alsolsprit kemiskt rent och dunstar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Nascend:

Alsolsprit bör du inte använda, det är tänkt att rengöra hud med och lämnar rester på processorer och kylare.
Som tidigare sagt: Aceton (utan olja), T-röd (etanol numera, förr var det en blandning av metanol och etanol), kemiskt ren bensin, elektronikrengöringsspray (isopropylalkohol).
Det du vill ha är ett lättflyktigt rengöringsmedel som dunstar utan märkbara rester. Alla rester som blir kvar kommer påverka kylningen negativt.

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.