Extra fläktar i Fractal Design Define R3?

Permalänk

Extra fläktar i Fractal Design Define R3?

Jag har beställt en ny dator från inet nu i veckan, och nu funderar jag på om jag borde lägga till några extra fläktar till chassit. Jag kommer köra ett Fractal Design Define R3 med Asus GeForce GTX 580 1536MB DirectCU II och Intel Core i5 2500K 3,3GHz med Cooler Master Hyper 212 Plus som kylare.

Hur varmt blir det i detta chassi? Räcker det med fläktarna som följer med chassit eller rekommenderar ni att slänga på en eller två till?

Tacksam för svar

Visa signatur

i9 9900k @ 4.9GHz | ASUS ROG Strix Z390-F Gaming | Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC | Corsair Hydro H100i RGB Platinum | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB @ 3200Mhz | Corsair RM850x 850W v2 White Series | Fractal Design Meshify C | Samsung NVMe 970 EVO Plus 500GB | Samsung 850 EVO 250GB | Western Digital Black 1TB 7200rpm |

Acer XB271HU | Vortex Pok3r RGB Cherry MX Nature White | Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem

Det kom med 2 st 120mm 1000rpm fläkter till min vita R3.
Jag vet inte om de fläktar som medföljer nuförtiden är annorlunda men de som följer med Define Mini är 1200Rpm.
Hur som helst så har jag iallafall i mina burkar:
1st 140 i botten in.
1 st 140 i främmre takhål (H50 p/p skymmer det bakre) men 2st 140mm uppe om man har tornkylare.
Båda 120mm orginalfläktarna i fram.
1 120mm bak.
2st 120mm p/p till Hyper 212+
Styr allt med en Zalman ZM-MFC1+
Den låter ingen ting tycker jag och kyler riktigt bra.
Den medföljande fläktkontrollen sitter ju på baksidan och man får krypa under bordet.
Kolla i mitt galleri.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

skulle nog kasta med minst två fläktar till..en till taket o en till botten elr fram..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

har ett R3 ja med och kör 5st Nanoxia 120mm FX12-1250 (17dB)
2st i fronten och 1st i botten
sedan har ja 2 st för PnP på min H50
och en fractals medföljande i toppen
allt kopplat till en zalman fläkt kontroller samma som posten ovanför men med led lampor
sitter den i en 5.25plats så dom ser ja iallfall inte

skruvar ja ner dom på lägsta hör ja knappt datorn

inga som helst värme problem
mitt 560ti går inte över 70C och cpu'n inte över 50C

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Kör 2 fläktar i fronten, en i taket, en i sidoplåten, en bak. Detta med SLi 2x 560 Ti OC. Skulle nog ändå rekommendera dig att köpa med 2 fläktar för lite extra kylning. Det är värt pengarna för ett svalare system som du kan clocka utan besvär!

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av pumba-kung:

har ett R3 ja med och kör 5st Nanoxia 120mm FX12-1250 (17dB)
2st i fronten och 1st i botten
sedan har ja 2 st för PnP på min H50
och en fractals medföljande i toppen
allt kopplat till en zalman fläkt kontroller samma som posten ovanför men med led lampor
sitter den i en 5.25plats så dom ser ja iallfall inte

skruvar ja ner dom på lägsta hör ja knappt datorn

inga som helst värme problem
mitt 560ti går inte över 70C och cpu'n inte över 50C

Kollade upp dom nanoxiafläktarna på inet, mycket bra pris (vilket är perfekt för mig som kommer spräcka budget nu). Blir kanske att köra två såna i fronten och en i toppen då! Och så medföljande fläkt där bak. Är fläktkontroll ett måste eller funkar det bra utan? Dessa pengar.. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9 9900k @ 4.9GHz | ASUS ROG Strix Z390-F Gaming | Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC | Corsair Hydro H100i RGB Platinum | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB @ 3200Mhz | Corsair RM850x 850W v2 White Series | Fractal Design Meshify C | Samsung NVMe 970 EVO Plus 500GB | Samsung 850 EVO 250GB | Western Digital Black 1TB 7200rpm |

Acer XB271HU | Vortex Pok3r RGB Cherry MX Nature White | Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av radikalrädisa:

Kollade upp dom nanoxiafläktarna på inet, mycket bra pris (vilket är perfekt för mig som kommer spräcka budget nu). Blir kanske att köra två såna i fronten och en i toppen då! Och så medföljande fläkt där bak. Är fläktkontroll ett måste eller funkar det bra utan? Dessa pengar.. :/

Skickades från m.sweclockers.com

det följer med fläktkontrollers av samma typ som fractals designs
dvs såna du sätter bak i en pci plats
men dom behöver du inte använda om du inte vill
men om du vill använda dom kom ihåg at ta av knappen innan du sätter dit den/dom
när du får dom förstår du vad ja menar

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Skrivet av pumba-kung:

det följer med fläktkontrollers av samma typ som fractals designs
dvs såna du sätter bak i en pci plats
men dom behöver du inte använda om du inte vill
men om du vill använda dom kom ihåg at ta av knappen innan du sätter dit den/dom
när du får dom förstår du vad ja menar

Okej! Jag ska dock inte montera själv utan har valt att betala inet för att göra det. Nu hoppas jag bara att dom inte är klara med datorn tills på måndag, för isåfall får jag sätta dit dom själv. Kör nog på medföljande kontroller iallafall

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9 9900k @ 4.9GHz | ASUS ROG Strix Z390-F Gaming | Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC | Corsair Hydro H100i RGB Platinum | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB @ 3200Mhz | Corsair RM850x 850W v2 White Series | Fractal Design Meshify C | Samsung NVMe 970 EVO Plus 500GB | Samsung 850 EVO 250GB | Western Digital Black 1TB 7200rpm |

Acer XB271HU | Vortex Pok3r RGB Cherry MX Nature White | Logitech G PRO Wireless

Permalänk

Nu har jag funderat lite på det och tänker nog fråga om denna lösningen kan funka:

Front - 2x Fractal Design in (ber Inet flytta en av stockfläktarna dit)
Botten - SilverStone 120mm Air Penetrator in
Taket - Nanoxia 120mm FX12-1250 ut
Bak - Nanoxia 120mm FX12-1250 ut

Jag hoppas att Inet går med på att montera på det här sättet, annars får jag lösa det själv. Är det komplicerat att montera dit/ta bort fläktar när alla andra komponenter i datorn redan är på plats? Jag är total amatör på sånt här.

Visa signatur

i9 9900k @ 4.9GHz | ASUS ROG Strix Z390-F Gaming | Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC | Corsair Hydro H100i RGB Platinum | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB @ 3200Mhz | Corsair RM850x 850W v2 White Series | Fractal Design Meshify C | Samsung NVMe 970 EVO Plus 500GB | Samsung 850 EVO 250GB | Western Digital Black 1TB 7200rpm |

Acer XB271HU | Vortex Pok3r RGB Cherry MX Nature White | Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av radikalrädisa:

Nu har jag funderat lite på det och tänker nog fråga om denna lösningen kan funka:

Front - 2x Fractal Design in (ber Inet flytta en av stockfläktarna dit)
Botten - SilverStone 120mm Air Penetrator in
Taket - Nanoxia 120mm FX12-1250 ut
Bak - Nanoxia 120mm FX12-1250 ut

Jag hoppas att Inet går med på att montera på det här sättet, annars får jag lösa det själv. Är det komplicerat att montera dit/ta bort fläktar när alla andra komponenter i datorn redan är på plats? Jag är total amatör på sånt här.

Fläkten sitter med 4 skruvar alt. gummibussningar.
Strömen kopplar man till antingen moderkortet eller fläktstyrning.
Alla proffs är amatörer i början
Man lär sig av att göra fel oxå.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Fläkten sitter med 4 skruvar alt. gummibussningar.
Strömen kopplar man till antingen moderkortet eller fläktstyrning.
Alla proffs är amatörer i början
Man lär sig av att göra fel oxå.

Okej låter ju rätt lätt att få dit dom då iallafall, vet inte hur det är med lediga platser på moderkortet dock? Brukar det vara lugnt eller?
Japp, det är ju inte fel att lära sig nya saker! Men jag är bara rädd att ha sönder något annat inuti, haha.

Visa signatur

i9 9900k @ 4.9GHz | ASUS ROG Strix Z390-F Gaming | Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC | Corsair Hydro H100i RGB Platinum | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB @ 3200Mhz | Corsair RM850x 850W v2 White Series | Fractal Design Meshify C | Samsung NVMe 970 EVO Plus 500GB | Samsung 850 EVO 250GB | Western Digital Black 1TB 7200rpm |

Acer XB271HU | Vortex Pok3r RGB Cherry MX Nature White | Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem

Med en hammare kan man ha sönder allt
Det är inte så ömtåligt om man inte bänder.
Det beror på moderkortet, hur många fläktkontakter det finns.
Om det inte är en snikmodell så bör det finnas ca fyra st på moderkortet.
R3 har en liten fläktkontroll med som har 3 platser.
Zalman her en fläktkontroll som jag brukar abvända, med 6 platser som man monterar vid DVD spelaren.
Jag har sådan i alla mina datorer.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Har R3 och det är nog inga större problem om du inte lägger till fläktar. Direct Cu2 är en bra kylare. Men det skadar å andra sidan inte att slänga in lite.
Jag har 2 standardfläkter och 3 Scythe 1450rpm i front och topp. Kyler bra tycker jag.

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Med en hammare kan man ha sönder allt
Det är inte så ömtåligt om man inte bänder.
Det beror på moderkortet, hur många fläktkontakter det finns.
Om det inte är en snikmodell så bör det finnas ca fyra st på moderkortet.
R3 har en liten fläktkontroll med som har 3 platser.
Zalman her en fläktkontroll som jag brukar abvända, med 6 platser som man monterar vid DVD spelaren.
Jag har sådan i alla mina datorer.

Okej så då tar alltså de två medföljande fläktarna bara en på moderkortet? På grund av fläktkontrollen menar jag.
Den där Zalmankontrollen verkar vara väldigt bra (och populär), dock har inte Inet den i lager och den står som beställningsvara :/

Skrivet av zebra3:

Har R3 och det är nog inga större problem om du inte lägger till fläktar. Direct Cu2 är en bra kylare. Men det skadar å andra sidan inte att slänga in lite.
Jag har 2 standardfläkter och 3 Scythe 1450rpm i front och topp. Kyler bra tycker jag.

Det var därför jag valde det kortet, hade hört att det är ett tungt kort med bra och tyst kylare. Tänkte mest att det vore bra för luftflödet i chassit med fler fläktar men det borde kanske egentligen räcka med att slänga på två extra fläktar (botten in och taket ut), för att spara lite pengar.
Okej, dom Scythe verkar bra! Många positiva recensioner på Inet iallafall.

Visa signatur

i9 9900k @ 4.9GHz | ASUS ROG Strix Z390-F Gaming | Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC | Corsair Hydro H100i RGB Platinum | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB @ 3200Mhz | Corsair RM850x 850W v2 White Series | Fractal Design Meshify C | Samsung NVMe 970 EVO Plus 500GB | Samsung 850 EVO 250GB | Western Digital Black 1TB 7200rpm |

Acer XB271HU | Vortex Pok3r RGB Cherry MX Nature White | Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem

Åh så bra med någon i samma tankar! Är i samma sits fast den enda egentliga skillnaden är att jag ska skaffa radeon kort och noctua cpufläkt till min setup. Rent spontant tänkte jag köpa till 2 noctua 120mm för att sätta i botten och topp, men nu funderar man på om man kanske inte ska lägga till några till ändå...

Det skulle vara asgött om man kunde få höra hur det gick och vad dina rekommendationer skulle vara efter du fått hem den är. Jag köper min (pga ekonomi) senare i år, då kanske jag har ändrat setupen lite beroende på prisfall alt. nyare modeller.

Men om du vill eller kommer ihåg skulle du kunna få PMa mig med info så som ljudnivå, OC-värme, "overkill" fläktar odyl.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gamestation: ASUS P8Z68-v Pro gen3 <> i5 2500k@4.7gHz + Silver Arrow <> Vengeance LP 16GB <> Radeon HD7970@1125/1575 <> Crucial m4 128GB <> P280 + GT 1450 x2 <> Corsair AX750 <> Dell u2412m

Workstation: MacBook Pro 15" 2010 edition

Permalänk
Medlem
Citat:

Det var därför jag valde det kortet, hade hört att det är ett tungt kort med bra och tyst kylare. Tänkte mest att det vore bra för luftflödet i chassit med fler fläktar men det borde kanske egentligen räcka med att slänga på två extra fläktar (botten in och taket ut), för att spara lite pengar.
Okej, dom Scythe verkar bra! Många positiva recensioner på Inet iallafall.

Scythe är riktigt bra. Du klarar dig fint på två originalfläktar med. Men har du pengarna är det ingen idé att snåla. Jag skulle köra 1 front(inblås), 1 botten(inblås. 1 bak(utblås), 1 topp(utblås). Det kommer du klara dig fint på.

Permalänk
Skrivet av poliiz:

Åh så bra med någon i samma tankar! Är i samma sits fast den enda egentliga skillnaden är att jag ska skaffa radeon kort och noctua cpufläkt till min setup. Rent spontant tänkte jag köpa till 2 noctua 120mm för att sätta i botten och topp, men nu funderar man på om man kanske inte ska lägga till några till ändå...

Det skulle vara asgött om man kunde få höra hur det gick och vad dina rekommendationer skulle vara efter du fått hem den är. Jag köper min (pga ekonomi) senare i år, då kanske jag har ändrat setupen lite beroende på prisfall alt. nyare modeller.

Men om du vill eller kommer ihåg skulle du kunna få PMa mig med info så som ljudnivå, OC-värme, "overkill" fläktar odyl.

Skickades från m.sweclockers.com

Inga problem när jag har fått hem datorn och testat den lite så kan jag dra iväg ett PM till dig med min slutliga setup och mina tankar om den! Och ja, det är som en djungel med alla olika delar och kylningslösningar... speciellt för en amatör som mig.

Skrivet av zebra3:

Scythe är riktigt bra. Du klarar dig fint på två originalfläktar med. Men har du pengarna är det ingen idé att snåla. Jag skulle köra 1 front(inblås), 1 botten(inblås. 1 bak(utblås), 1 topp(utblås). Det kommer du klara dig fint på.

Det låter bra just nu är jag inne på att ha kvar stockfläktarna på samma platser och köra Air Penetrator 120mm i botten in och Scythe 120mm 1450rpm i taket ut. Vore ju gött att slippa gå allt för högt över budget. Får se hur jag gör till slut, och vad Inet säger om det! Tack för tipsen btw

Visa signatur

i9 9900k @ 4.9GHz | ASUS ROG Strix Z390-F Gaming | Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC | Corsair Hydro H100i RGB Platinum | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB @ 3200Mhz | Corsair RM850x 850W v2 White Series | Fractal Design Meshify C | Samsung NVMe 970 EVO Plus 500GB | Samsung 850 EVO 250GB | Western Digital Black 1TB 7200rpm |

Acer XB271HU | Vortex Pok3r RGB Cherry MX Nature White | Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av radikalrädisa:

Inga problem när jag har fått hem datorn och testat den lite så kan jag dra iväg ett PM till dig med min slutliga setup och mina tankar om den! Och ja, det är som en djungel med alla olika delar och kylningslösningar... speciellt för en amatör som mig.

Schysst!

Visa signatur

Gamestation: ASUS P8Z68-v Pro gen3 <> i5 2500k@4.7gHz + Silver Arrow <> Vengeance LP 16GB <> Radeon HD7970@1125/1575 <> Crucial m4 128GB <> P280 + GT 1450 x2 <> Corsair AX750 <> Dell u2412m

Workstation: MacBook Pro 15" 2010 edition