Överklocka - kan tekniker se det? (Juridisk fråga)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Sep 2008

Överklocka - kan tekniker se det? (Juridisk fråga)

Om jag överklockar mitt grafikkort,
och det sedan går sönder för någon annan orsak och jag lämnar in det i butiken där jag köpte det,
kan tekniker som feltestar sånt se om jag överklockat grafikkortet?

(Teoretiskt sätt då, jag funderar på att överklocka men är inte för intresserad av att förbruka mina garantier)

Frågan är även för CPU, GPU & RAM minnen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Jun 2009

CPU & Minnen, nej.
GPU, beror på metoden.

[Intel 2600k @ 3.2 (1.03v) | Gigabyte Z68XP-UD3 | 8GB Corsair | Gigabyte HD7770 | Silver Power 750W | Fractal Design Define R3]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Sep 2010

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96verklockning

Citat:

Skador som uppkommer i samband med överklockning täcks oftast inte av garantin, och ibland upphör garantin att gälla vid överklockning.

Troligtvis täcker inte garantin värmeskador.

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Jun 2004

Så länge du inte har påverkat hårdvaran rent fysiskt så kan de inte bevisa att du har överklockat.

Asrock Fatal1ty Z68 Pro. G3 | Intel Core i5 2500k @ 4,6 GHz | Nvidia Geforce GTX Titan SLI | Corsair Vengeance LP 1600 MHz 8 GB | 1 st Plextor M3 Pro 128 GB, 1 st Intel X25-M G2 80 GB, 1 st Samsung 840 Basic 250 GB, 1 st Samsung 850 Pro 1 TB, 1 st WD Velociraptor 150 GB, 1 st Seagate 7200.10 500 GB, 2 st WD Caviar Green 1 TB + 1 st 3 TB | Fractal Design - Define XL | Silverstone Strider 1000 W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av Cindori:

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96verklockning

Troligtvis täcker inte garantin värmeskador.

Självklart gäller garantin värmeskador, men om det går att bevisa att skadan orsakats av att du har gjort något med grafikkortet (överklickning exempelvis) gäller den inte. Dock kan det många gånger vara svårt att påvisa, och många återförsäljare kontrollerar inte heller detta.

Silverstone FT05 | Asus Z170 PRO | i7 6700k | 16GB Corsair Vengeance LP | Noctua NH-U12S | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Corsair Force GT 120GB, Raid-0 | Enermax Cluster | EVGA GTX 1080 | Seagate 2TB | Corsair AX860 | Dell UltraSharp U2711 | Dell 2407WFP | Logitech G510 & G35 | Mionix Naos 5000

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av icelaw:

Om jag överklockar mitt grafikkort,
och det sedan går sönder för någon annan orsak och jag lämnar in det i butiken där jag köpte det,
kan tekniker som feltestar sånt se om jag överklockat grafikkortet?

(Teoretiskt sätt då, jag funderar på att överklocka men är inte för intresserad av att förbruka mina garantier)

Frågan är även för CPU, GPU & RAM minnen.

Syns inte på CPU och minnen. Syns inte heller på grafikkortet om du använder MSI afterburner.
Gällande grafikkortet så behöver du inte ändra någon spänning. Bara att skruva upp frekvenserna något. Man når högre med spänningshöjningar, men det är ofta svårt att hämta ut en stor prestandavinst med en spänningshöjning ändå.
Vinsten blir större med en processor så där kan det vara lönt att ändra spänningen också. Själv hade jag inte haft mage att nyttja garantin efter at jag tabbat mig med överklockningen dock. My bad, my responsibillity.
Men jag har ganska bra koll på vad jag pysslar med. Skulle mitt grafikkort rasa för att jag endast höjt frekvenserna något så är jag ganska övertygad om att det har varit något annat galet med kortet.

Bränsleförbrukning kan uttryckas i liter/mil.
Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²
Bränsleförbrukning kan alltså uttryckas i kvadratmeter...