Behöver extra chassifläkt, hur kan jag göra?

Permalänk

Behöver extra chassifläkt, hur kan jag göra?

Hejsan, köpte en PB Iextreme för kanske 3 veckor sedan vilket jag ångrar idag.
Köpte den för jag skulle ha den och spela på.
Fick med ett gtx550ti och det funkade fint med BF3 men jag ville göra mig säker på att jag kunde maxa på det mesta.
Köpte då ett GTX570, det är bara det att fläktarna på det kortet drar igång något så fruktansvärt när jag spelar och temperaturen på grafikkortet ligger på 71grader cirkus.
När jag öppnar upp sidan på burken så sjunker temperaturen med kanske 5-7grader.

Nu till huvudfrågan, jag funderar på att fästa en eller två fläktar på insidan på datorn i dem små hålen som finns där på sidan på datorn "alltså den delen jag plockar bort", jag vet bara inte hur och om det blir bra. Jag skulle nog behöva en splitsladd också om det går att koppla ihop en 3pins med en 6 pins eller hur ska jag göra?

Någon som har ett smartare sätt?

Tanken är att dessa ska blåsa luft på grafikkortets fläktar och sänker temperaturen förhoppningsvis så att inte grafikkortets fläktar drar igång så jäkligt.
Men skall nog lämna tillbaka kortet och byta upp mig mot ett tystare och med bättre kylning, jag gav 2500;- för mitt kort. Kan tänka mig lägga till för ett bättre och tystare.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det är bara att skruva fast fläkten i sidoplåten.
Se till att du väljer rätt storlek. Man brukar ge fläktarna ström
endera med 3-pin på moderkortet, eller med molex (de feta med 4 st pins) direkt i nätaggregatet.

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alejandro1:

Hejsan, köpte en PB Iextreme för kanske 3 veckor sedan vilket jag ångrar idag.
Köpte den för jag skulle ha den och spela på.
Fick med ett gtx550ti och det funkade fint med BF3 men jag ville göra mig säker på att jag kunde maxa på det mesta.
Köpte då ett GTX570, det är bara det att fläktarna på det kortet drar igång något så fruktansvärt när jag spelar och temperaturen på grafikkortet ligger på 71grader cirkus.
När jag öppnar upp sidan på burken så sjunker temperaturen med kanske 5-7grader.

Nu till huvudfrågan, jag funderar på att fästa en eller två fläktar på insidan på datorn i dem små hålen som finns där på sidan på datorn "alltså den delen jag plockar bort", jag vet bara inte hur och om det blir bra. Jag skulle nog behöva en splitsladd också om det går att koppla ihop en 3pins med en 6 pins eller hur ska jag göra

Någon som har ett smartare sätt?

Tanken är att dessa ska blåsa luft på grafikkortets fläktar och sänker temperaturen förhoppningsvis så att inte grafikkortets fläktar drar igång så jäkligt.
Men skall nog lämna tillbaka kortet och byta upp mig mot ett tystare och med bättre kylning, jag gav 2500;- för mitt kort. Kan tänka mig lägga till för ett bättre och tystare.

Tack på förhand!

En bild eller 2 skulle nog hjälpa en del. Är du säker på att din nätdel klarar av ett 570?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Deaflong:

Det är bara att skruva fast fläkten i sidoplåten.
Se till att du väljer rätt storlek. Man brukar ge fläktarna ström
endera med 3-pin på moderkortet, eller med molex (de feta med 4 st pins) direkt i nätaggregatet.

Men måste jag inte skära ut så att ny luft kan strömma in då eller menar du att jag skruvar fast fläkten i hålen som finns i sidoplåten?

Jag har 1 styck 6 pins ledig, går det koppla in en fläkt i den?

Testade för övrigt att ställa en stor bordsfläkt som blåser rakt in i datorn och på grafikkortet men får bara ned tempen till 60grader... typiskt köper man ett grafikkort för mycket pengar så låter det som ett jäkla flygplan...

Permalänk
Skrivet av Kent:

En bild eller 2 skulle nog hjälpa en del. Är du säker på att din nätdel klarar av ett 570?

Står max wattage 450 peak wattage 500?

http://c-youngtechnology.en.made-in-china.com/product/IbhnPso... Där om du kollar i sidan på den datorlådan där så är det massa små hål som du ser, exakt så ser det ut på min fast har lite större område med sådanna hål. Där tänkte jag man kudne fästa en fläkt som blåser in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alejandro1:

Men måste jag inte skära ut så att ny luft kan strömma in då eller menar du att jag skruvar fast fläkten i hålen som finns i sidoplåten?

Jag har 1 styck 6 pins ledig, går det koppla in en fläkt i den?

Testade för övrigt att ställa en stor bordsfläkt som blåser rakt in i datorn och på grafikkortet men får bara ned tempen till 60grader... typiskt köper man ett grafikkort för mycket pengar så låter det som ett jäkla flygplan...

På bilden ser det ut som det bara är perforerad plåt på sidan, och inte en fläktplats.
Fläkten tar luft utifrån och blåser in i chassiet.
Om du vågar kan du nog modda dit en fläkt, bara att borra hål som passar till fläkten.
Mät hur stor den perforerade delen av plåten är isf.

EDIT: Du kan inte koppla en fläkt till en 6-pin.
Kolla på moderkortet om du har en 3 pin eller 4 pin som fläkten passar i.
Om du har en, men den är redan upptagen kan du köpa en splitter.

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Skrivet av Deaflong:

På bilden ser det ut som det bara är perforerad plåt på sidan, och inte en fläktplats.
Fläkten tar luft utifrån och blåser in i chassiet.
Om du vågar kan du nog modda dit en fläkt, bara att borra hål som passar till fläkten.
Mät hur stor den perforerade delen av plåten är isf.

EDIT: Du kan inte koppla en fläkt till en 6-pin.
Kolla på moderkortet om du har en 3 pin eller 4 pin som fläkten passar i.
Om du har en, men den är redan upptagen kan du köpa en splitter.

Ytan med hålen i är 20cm hög 13cm bred ca. Hålen som är där har en diameter på 0,4-0,5cm.
Nej tror inte det är gjort för att fästa fläkt på. Alla platser på moderkortet är upptagna så får nog skaffa en splitsladd då.

Permalänk
Medlem

Glöm inte sätta damstrumpa (nylonstrumpa) på in eller utsidan av sidofläkten. Annars har du datorn full med damm Har inte städat (behövt städa) på mer än ett halvår invändigt. Lian li är ju generösa med fläktfilter till insugsfläkten där fram, men glömde helt till den på sidan... nylonstrumpa works like a charm

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alejandro1:

Står max wattage 450 peak wattage 500?

http://c-youngtechnology.en.made-in-china.com/product/IbhnPso... Där om du kollar i sidan på den datorlådan där så är det massa små hål som du ser, exakt så ser det ut på min fast har lite större område med sådanna hål. Där tänkte jag man kudne fästa en fläkt som blåser in?

71g på grafikkortet är inget farligt, men visst verkar det som du kunde tjäna några grader med en extra fläkt. Går säkert att modda dit en ganska enkelt. Anledningen till att jag undrade vilken nätdel du har, är pga märkesdatorer oftast har riktigt dåliga/klena nätdelar. Ditt agg ska i princip precis klara av ett 570, men man vet aldrig. Det finns iaf. inte utrymme att klocka.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av snozan:

Glöm inte sätta damstrumpa (nylonstrumpa) på in eller utsidan av sidofläkten. Annars har du datorn full med damm Har inte städat (behövt städa) på mer än ett halvår invändigt. Lian li är ju generösa med fläktfilter till insugsfläkten där fram, men glömde helt till den på sidan... nylonstrumpa works like a charm

Kan ni rekomendera någon tyst fläkt?

spelade lite bf3 nyss, grafikkortet ligger på 73grader och fläktarna går på högvarv, fattar inte hur man kan spela med det ska skicka tillbaka skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alejandro1:

Kan ni rekomendera någon tyst fläkt?

spelade lite bf3 nyss, grafikkortet ligger på 73grader och fläktarna går på högvarv, fattar inte hur man kan spela med det ska skicka tillbaka skiten.

Riktigt tysta så är det väl Nexus eller Fractal Design.
Annars är Silverstone Air Penetrator bra, då luften bildar en "kolumn" rakt mot grafikkortet.
Har ett gäng sådana i min dator, de är ganska tysta.

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk

Såhär blev det, var tvungen att kapa processor kylarröret? lite för att få plats.

Kopplade in en 3pins tvinsladd på system-fan och satte då bakfäkten och denne blåa på den, får båda bra med ström eller hur funkar det, kan jag öka krämen isf, tycker dem blåser lite klen eller är jag bara lite paranoid?