Permalänk
Medlem

Applicera kylpasta

Hej, behöver hjälp lite snabbt här. i den här videon: http://www.youtube.com/watch?v=d_56kyib-Ls&feature=related (17.27) tar han ungefär ett riskorn med kylpasta, och sprider sedan ut den. men jag vet att andra lägger bara ut ett riskorn ungefär och låter kylaren sprida ut den. vilket är bäst?

har en intel i5 2500k och en coolermaster hyper 212

Visa signatur

Fractal Design North | Asus Crosshair VI Hero | AMD Ryzen 1800x | RX Vega 64 | 32 GB DDR4 (2x8) | Corsair 850W 80+ gold PSU| 2 TB M.2 SSD |

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag vet att det står där... men är killens sätt på videon bättre med den kylaren?

Visa signatur

Fractal Design North | Asus Crosshair VI Hero | AMD Ryzen 1800x | RX Vega 64 | 32 GB DDR4 (2x8) | Corsair 850W 80+ gold PSU| 2 TB M.2 SSD |

Permalänk
Medlem

Många olika åsikter om det här, men jag kör alltid lite kylpasta som jag med ett kreditkort eller dylikt sprider ut jätte tunt över hela processorn, fungerar prima för mig men tar en stund och är lite pilligt

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Det står i manualen hur du ska applicera kylpastan.

Permalänk

http://www.youtube.com/watch?v=EyXLu1Ms-q4

Att vrida kylaren när du har tryck på är även ett bra knep att sprida pastan tunnare och mer över hela processorn. Ett riskorn ska räcka, men som du ser i videon så beror det helt på vart man lägger sin kylpasta samt vilken pasta man använder. Nästan ingen idag använder silikonbaserad pasta, så ha det i åtanke när du kollar på videon. Ett exempel kan vara att lägga bara lite mer än ett halvt riskorn bara en liten bit ifrån mitten av CPUn samt ett lika stort på motsvarande sida. Att få en bra applicering kan vara lite knepigt ibland.

Permalänk
Medlem

Om man kollar på Arctic Silver hemsida så ska man göra en tunt sträck på 1 mm som sträcker sig en bit från varje kant i mitten ett sträck rakt över och sedan lyfter man på kylaren och fäster denna och små rubbar den till vänster och höger och sedan är de klart.

länkt till arctic silver beskrivning......http://www.arcticsilver.com/pdf/appmeth/int/vl/intel_app_meth...

Har sett att dom äldre videor rekommenderar att man sprider ut den med kreditkort eller annat lövtunt över processorn men sedan har dom ändrat sig att de är bättre med att man lyfter på kylaren och låter den sprida ut kylpastan för att minimera luftbildning i kylpastan och att de är mer säkert och bättre.

Har själv aldrig gjort detta på processor men skulle så klart köra de senare som verkar lättare och bättre och garanterat ingen luft i pastan.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Monterade en Hyper 212 idag. Jag spred ut pastan över hela kylaren med ett rakblad först, såg till så att det var väldigt tunt. Med Hyper 212 och liknande som har Heatpipes direkt mot processorn så får du små "diken" som måste fyllas igen. Sätter du bara en klick eller sträng så sprids den inte särskilt långt,

Visa signatur

Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
PS. Detta meddelande har granskats av FRA, Säpo, Polisen och NSA . (Med reservation för att ha utelämnat flertalet okända yttligare övervakare) .DS