Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Heaven
Registrerad
Dec 2004

Kylningens hjälp

Till er alla kyl experter:

Min setup ser ut så här:

• Chassi : Antex P180

• Cpu: i7 950 (Noctua nh-u12p se2)

• Gpu: KFA2 GTX570 (Accelero XTREME Plus II)

• Minne: 6gb

• Moderkort: Asrock x58 Extreme 3

Köpte en Accelero XTREME Plus II till grafikkortet och fick ner mina temps från ca 57 idle 85 load till 28-30 idle och 50-51 load.
Hur nöjd som helst.

Men min stock CPU kylare lät en del, så jag bestämde mig för att byta ut den.
Idag köpte jag och installerade en Noctua nh-u12p se2.

Installationen gick smärtfritt till, men till min förvåning så såg jag att GPUn har ökat till 35 idle och 60+ load.
CPUn ligger på ca 37 load 60+ load. 5 grader mindre än stock.

Har dubbel kollat allting och allt verkar stämma. Har även lagt in en till 120mm fläkt som inblås.

Varför har min GPU ökat i temp? Och stämmer det verkligen att CPUns temp ska vara så hög med denna kylare?

Förövrigt så har jag inte klockat något. Så allting är stock!

EDIT:
Efter 30-40 min BF3 så nådde GPUn 68 grader jämfört med tidigare 51 grader.
CPUn låg på 55 grader

Så hur kan grafikkortets temp ökat med 18 grader? Det enda jag gjorde var att byta CPU kylare

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2007

Jaa du. Har du kollat att du hade exakt samma temperatur i rummet när du mätte vid de olika tillfällena? Det ändrade luftflödet kan ha lagt på 4 grader, rumstemperaturen 4 och så har vi någon grad kvar för felmarginal.

Bränsleförbrukning kan uttryckas i liter/mil.
Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²
Bränsleförbrukning kan alltså uttryckas i kvadratmeter...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Heaven
Registrerad
Dec 2004

Japp, exakt samma temps. Dubbel kollade precis innan jag monterade kylaren. Det skiljer sig alltså ca 18-20 grader i load och 5-7 grader i idle (GPUn).